Kenmerken van organismen BIODOEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Ecologie Inleiding. Onderzoekstijd 1E, Ecologie bestaat uit 16 lessen van 2 uur. - Je werkt in groepjes van 2. - Iedereen krijgt zijn eigen werkboek. Wat.
Natuurwetenschappelijk onderzoek
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Verslag TL3.
Experimenteel onderzoek
Een biologisch onderzoek
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
CSE Vaardigheden.
ZW : trillingen 6 WW.
Experimenteel onderzoek
Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij,
Het gedrag van pissebedden.
Thema 2. Voeding en vertering
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Wat willen we onderzoeken?
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Natuurwetenschappelijk verslag
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Thema 1. Afval en milieu Inleiding. - Je werkt in groepjes van 2.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
NLT Aardrijkskunde/biologie
De werkgroep O & O (Onderzoeken en Ontwerpen) Voorheen lab.vaardigheden Jaap Teule, Hageveld Lyceum - Heemskerk.
TECHNISCH ONTWERPEN TECHNISCH ONTWERPEN.
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Introductie Taak Werkwijze Bronnen Beoordeling Introductie Bloemen kan je bijna overal om je heen zien. Van bloemen kun je heerlijk genieten. Je kunt.
Hoofdstuk 9 M&O JUNI 2016 H3. Wat gaan we doen? - Hoofdstuk 9 M&O - Introductievragen - Uitleg / aantekeningen - Sommen maken.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Ontdekkingen in de zomer
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Thema 2 blok 1 Op zoek naar voedsel.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Creatief Denken maar eerst:.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Project-les “de ontkieming”
Digi(bord)boek project <titel project>
Creatief Denken maar eerst:.
Titel wetenschapsproject
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Onderzoeken 1HV.
Onderzoek Basisstof 6.
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Project English BOL niveau 4.
Titel van wetenschappelijk project
Tarief berekenen LG41 IBS 1.3 – les 3.
Wetenschapsbeursproject
Bewegingen onderzoeken
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Onderzoek doen met de Grow –app NIBI
Transcript van de presentatie:

Kenmerken van organismen BIODOEN Ordening biologiepagina Ordening biologiepagina Een virus Ordening biologiepagina De groei bacterie De delendebacterie De bacterie Hoe bereken je de populatiedichtheid. (programma) Kenmerken van organismen BIODOEN Kenmerken van organismen BIODOEN

LEREN ONDERZOEKEN DE NATUURWETENSCHAPPELIJKE METHODE Inleiding: Wat heb je nodig? Boekje leren onderzoeken en schrift of map. Wat gaan we doen? Theorie hoe zet je een onderzoek op. Start met twee kleine onderzoeken (met een voorschrift). Twee uitgebreidere onderzoeken (zonder voorschrift). Het bepalen van de waterkwaliteit van het overloop gebied naast de rondweg en een sloot verderop. Zelfstandig een klein onderzoek bedenken en uitvoeren. Mits er tijd voor is. 6. Voor elk verslag krijg je een beoordeling. 7. Weging: 1ste en 2de 1x, 3de en 4de 2x.

LEREN ONDERZOEKEN Hoe begin je aan een onderzoek? Zoek een onderwerp. Het moet wel een onderzoek zijn wat ergens op slaat. Fout is. Hoeveel gloeilampen passen er in een slaapzak? Is niet relevant. Goed is. Hoeveel warmte houd een slaapzak vast? Goed is. Met hoeveel gloeilampen kun je een ruimte tot bijv. 20°C verwarmen?

LEREN ONDERZOEKEN 2. Theoretische verkenning. Je zoekt achtergrondinformatie op wat je nodig hebt voor je onderzoek. Let op! Noteer direct die bronvermelding voor je verslag.

LEREN ONDERZOEKEN 3. Opstellen onderzoeksvraag (Wat wil ik weten). Fout is. Welke kleur vind je het leukst? Goed is. Welke kleur is het felst? Ik wil wat weten over de reactiesnelheid en gebruik alcohol? - Ik wil weten bij welke potgrond tuinkers planten het beste groeien? - Ik wil wat weten wanneer je natter wordt in de regen, als ik ren of loop? Veranderd de reactiesnelheid bij mannen en vrouwen door gebruik van alcohol? Bij welke potgrondsoort groeien tuinkers planten het best? Met welke snelheid wordt je het meest vochtig als je door de regen loopt?

LEREN ONDERZOEKEN Variabelen Je hebt bij een onderzoek te maken met drie soort variabelen: Onafhankelijke variabele  deze bepaal jij of stel jij in Afhankelijke variabele  deze is afhankelijk van wat jij instelt, dus ga je meten Controle variabelen  deze variabelen hou je constant/verander je niet

LEREN ONDERZOEKEN Voorbeelden verschillende variabelen Groei Tuinkers bij verschillende potgronden. Wat voor variabelen kun je hierbij bedenken? Onafhankelijk variabelen: Afhankelijk variabelen: Controle variabelen: Deze moeten gelijk blijven voor een goed onderzoek. Soort potgrond Groei van de plant (kun je meten) Hoeveelheid water, temperatuur, licht.

LEREN ONDERZOEKEN Wat is een goede hypothese? Antwoord op de onderzoeksvraag. Moet experimenteel getoetst kunnen worden. Waarnemingen en resultaten bevestigen/verwerpen hypothese. Voorbeeld: Waarom valt een appel van de boom? Omdat een Aliën van Starwars heel snel dat ding laat vallen.

LEREN ONDERZOEKEN - Plan van aanpak (werkplan). Stapsgewijs aangeven wat je gaat doen. - Benodigdheden: Lijst van materialen wat je nodig hebt. Voorbeeld: Wat heb je denk je nodig bij de proef: Groei Tuinkers bij verschillende potgronden. Opdracht: Schrijf een werkplan en maak een lijst van benodigdheden. . Diversen potgronden Tuinkerszaden Bakjes Water

Zorg voor …. aantal potgronden van diverse merken. LEREN ONDERZOEKEN Werkplan Zorg voor …. aantal potgronden van diverse merken. Vul een bloempot voor ¾ met de potgrond. Plant 25 zaadjes in elke pot. Geef voldoende water aan elke pot. Meet naar een week de lengte van de planten en middel dit. Laat de langste en de kortste weg. 6. Controle van het gemiddelde. Bereken de STD standaard afwijking van het gemiddelde). Gaat het beste via Excel: STD berekenen

LEREN ONDERZOEKEN Resultaten: Presenteer dit in een waarnemingstabel of diagram. Zo kun je in één opslag zien wat je resultaten zijn. Korte omschrijving van je resultaten in de vorm van een verhaal. Conclusie: Kort en bondig antwoord op de onderzoeksvraag. Dus geen extra informatie. Verder koppel je het terug naar je hypothese. Discussie: Commentaar op je onderzoek. Hoe maak je een grafiek of diagram? STD berekenen

LEREN ONDERZOEKEN Hoe maak je een grafiek of diagram in Excel? Grafiek maken

LEREN ONDERZOEKEN Tuinkers We doen een experiment met tuinkers. We willen onderzoeken of een zaadje van tuinkers het beste ontwikkelt in het licht of in het donker. Bedenk bij deze korte omschrijving van de proef mogelijke onderzoeksvraag. Bedenk bij je onderzoeksvraag bijbehorende hypothese. Bedenk de drie variabelen? onafhankelijke afhankelijke controle Bedenk een werkplan met de informatie die hieronder staat. Tip. We gebruiken watten i.p.v. potgrond en plastic bekers als i.p.v. bloempotten Bedenk je lijst van benodigdheden die jij nodig hebt.

LEREN ONDERZOEKEN Wat gaan we onderzoeken? Een slinger is niets anders dan een touw met een gewicht dat heen en weer slingert. De slingertijd is de tijd die een slinger nodig heeft voor één heen-en-weer-gang. Grootheden en slingertijd. Bedenk nog drie grootheden die van invloed kunnen zijn op de slingertijd. Denk drie bijbehorende hypotheses Als

LEREN ONDERZOEKEN Wat gaan we onderzoeken? Een slinger is niets anders dan een touw met een gewicht dat heen en weer slingert. De slingertijd is de tijd die een slinger nodig heeft voor één heen-en-weer-gang. Grootheden en slingertijd. Bedenk drie grootheden die van invloed kunnen zijn op de slingertijd. Maak drie tabellen als resultaat

LEREN ONDERZOEKEN Je kiest per groep één experimenten Tuinkers en mest Tuinkers en zout Tuinkers en kleur licht Gedrag regenwormen Gedrag pissebedden Gedrag van vissen Wandgedrag Gerbil (naaktzool renmuis) Maak hiervan een verslag volgens de natuurwetenschappelijke methode zoals je die geleerd hebt.

LEREN ONDERZOEKEN Zelfstandig experiment. Het bepalen van de waterkwaliteit van het overloop gebied naast de rondweg en een sloot verderop. Voorbereiding: Verzamel info over de waterkwaliteitsbepaling m.b.v. macrofauna (K-waarde). Hoe je de waterkwaliteit kunt berekenen en wat je moet doen. Maken van plattegrond van het te onderzoeken gebied Punt 1 t/m/ 4 van de natuurwetenschappelijke methode voorbereiden. We gaan het veld in voor verzamelen en analyseren. Resultaat is: tekeningen van de dieren die je vind en de berekening van de K-waarde.