Parallelsessie 1.5 Studietijd, lastige tijd? Over het gebruik van studietijd in individuele begeleiding Marc Ophalvens Hogeschool-Universiteit Brussel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Evaluatie van mentorprojecten
Bedrijfsverbetering met de Code
Huiswerktips.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
VUmc Basispresentatie
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Mijn Stage Bij *Kastelein Naam: *dino taradzic Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Oplossingsgericht coachen
Psychologie van de beweging: afspraken
Projectmanagement Week 5 8 maart 2010
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
De kunst van het fouten maken
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
10 tips Lees ook de Manpower White Paper!
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Spreuken: De nederige wijze.
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Herkent u Mark?. Mark is een leidinggevende die antwoord moet geven op opleidingsvragen? Waar loopt Mark tegenaan? Waarom is dat zo moeilijk?
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Woordjes leren.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Breinleren.
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
VAARDIGHEDEN 4 Veiligheid en vertrouwen
G-Schema SESSIE 5.
department Educational studies
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

Parallelsessie 1.5 Studietijd, lastige tijd? Over het gebruik van studietijd in individuele begeleiding Marc Ophalvens Hogeschool-Universiteit Brussel

Studeren vereist “Zelfcontrole” = Het zelf in de hand nemen van de realisatie van je projecten/ doelstellingen en in functie daarvan kunnen weerstaan aan verleidingen en minder prettige activiteiten (studeren) onder-nemen

Zelfcontrole impliceert aan competenties »studeertijd vrijmaken »moeite doen /inspanningen leveren »doorbijten »lange termijn perspectief »realistisch inschatten van zichzelf en taakvereisten »kunnen weerstaan aan verleiding/afleiding »plannen »zich engageren t.o.v. zichzelf

Zelfcontrole als competentie betekent dan = uw situatie zo organiseren dat ze u veel gemakkelijker aanzet om iets te doen (=stimuluscontrole) en voor uzelf te zorgen dat daar een bekrachtiging (zelf- beloning) op volgt, en als belemmeringen/problemen zich voordoen, deze aanpakken of uit de wegruimen (=stimulus-respons interventies)

Gebrek aan zelfcontrole op studievlak = (Problematisch) uitstelgedrag »Wanneer iemand: –Weet wat hij wil doen –Dit ook kan doen –Dit steeds opnieuw probeert of het zich steevast voorneemt –Maar er niet toe komt –En zich daar slecht bij voelt (of niet)

Typering van de uitsteller »Vermijdt inspanning / moeite doen »voorkeur voor comfort »Wegens niet geleerd »Minderheid omwille van angst (passieve faalangst) »Zelfoverschatting »Onderschatting van de taakvereisten »Neiging tot opgeven = “het zit er niet meer in” »Werkt afhankelijk van –goesting / in de mood zijn –tijdsdruk – deadlines –externe prikkels/ aktiviteiten

Werken aan meer zelfcontrole »beschikbare tijd in kaart brengen en “tijdbestedingskeuzes” maken »gedetailleerde analyse van studeergedrag en niet-studeer-gedrag met studietijd- registratie als base-line meting »zelfcontroleprincipes toegepast in afspraken en engagement, met studietijd-registratie als continue feedback en essentiele begeleidingstool

Gedetailleerde analyse volgens Gedragsanalyse model »S R C »Aanzetten tot Gedrag Consequenties studeren »Aanzetten tot niet-studeren (verleiders/afleiders) = in detail in kaart brengen / zeer concreet bevragen

Zelfcontroleprincipes toegepast »Zelfobservatie  Studieregistratie per studiemoment »Doelstelling  In aantal uren  Per week  Per studiemoment

Week: van maandag … t/m zondag … Datum Di 8-10 Van…. Tot…. Pauze tot: 16u10-17u40 Pauze tot: 20u Wat gedaan (vak/activiteit/hoev eelheid) Economie oefeningen hfst. 2 §3/ 4 oef. Concentratie (0  10) 7 BemerkingTotale studietijd 1u30 Pauze tot: ….Pauze tot: Weekdoel:Weektotaal:

Zelfcontroleprincipes toegepast Strategieën om de geplande studietijd waar te maken »Bureau-organisatie »Beginmoment »Eerst inspanning dan ontspanning »Vervelende taken »Leuke, gemakkelijke … taken »Pauzes »Lege/ verloren momenten …

Begeleiden naar meer zelfcontrole: gedragstherapeutisch werken »Afspraken op maat gesneden »Engagement »Niet proberen maar DOEN »Moet moeite kosten (“doorbijtmomenten”) »Onderhandelen »Keuzevrijheid »Afspraken bijsturen »No–nonsens »Aanmoedigen / steunen

Vb: Zelfcontrole-programma voor S Motto: wat je jezelf oplegt doe je ook 1.20 uur ( NIET PROBEREN maar DOEN) - ma + di : begin met 2u wisk 2.Indien thuis om 14u: beginnen om 14u15 Indien thuis om 17u: beginnen om 17u15 3. per half uur, dan 5’ pauze na 2x half uur mag langere pauze steeds vooropstellen hoe lang pauze nemen

Voorbeeld (vervolg) 4.GSM afzetten / Computer niet aanzetten (ook niet bij korte pauzes) 5.ELK HALF UUR TELT vanaf NU: gebruik ook kleine tussendoor momenten waarvan je gemakkelijk denkt “het is de moeite niet” 6.Beschouw studeren als bokswedstrijd. Bal je vuisten en versla je cursus als tegenstander Ik verbind er mij ten stelligste toe mij aan deze afspraken te houden Datum: Handtekening SUCCES !

Aanmoedigen, steunen: mail vb. Beste Bram Blijven volhouden en blijven zorgen dat je op het einde van de week voldoende uren achterovergeslagen hebt (het klinkt bijna als het achteroverslagen van zoveel pinten), en zo aktief mogelijk met je stof bezig zijn …

Aanmoedigen, steunen: mailvb. Beste Bram Voor een vrijdag vind ik dat in elk geval niet slecht, nu nog even ddd (dapper door doen) zodat je tevreden op de week kan terugkijken Succes! Beste groeten