Een cursus schrijven Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau BA - dpb Brugge.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Communicatie & Presentatie
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Mijn gegevens op het web!?
Een cursus schrijven Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau BA - dpb Brugge.
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Communicatie met de klant
Respectvolle bejegening
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Duidelijk schrijven voor iedereen
Een lessenserie van drie lessen
Iedereen coach naar Jef Clement.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Grammatica Nederlands
CanDo Coaching.
Schrijven met een strategie
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Hoe leer je lange teksten
Communiceren met Marloes
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Stappenplan Samenvatten
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
De dag van het solliciteren Blok 1
Communicatie en dementie
QUIZ hoofdstuk 1.
Beschouwing – De Laatste Tips
Uitleg persoonsvorm (pv)
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
voor familie en vrienden van
Stage: Basisschool de Klingerberg
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Taalbeheersing Rotterdam, 00 januari 2007 Deze week: Geen individuele begeleiding! Inleiding af Intervisie op taal en inhoud Uitleg middenstuk Zelf zoeken.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
gespreksvaardigheden
Methodiek: Plancyclus
Beroepshouding en beroepscode
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
De gebiedende wijs De enkelvoudige zin en samengestelde zin
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau Een cursus schrijven BA - dpb Brugge.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Werkwoordelijk gezegde, naamwoordelijk gezegde en de werkwoorden
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Loopbaan en burgerschap les 2
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Contact maken en contact houden
Taalhulp voor een PowerPoint: lay-out
Communicatie & Presentatie
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

Een cursus schrijven Cursus ‘pimpen’ – Studeerbaar studiemateriaal – structuur – tekstniveau – zinsniveau - woordniveau BA - dpb Brugge

Eerste hulp bij eenvoudiger schrijven BA - dpb Brugge

Verkleuteren? Laat niet na om authentiek materiaal uit boeken, kranten, tijdschriften aan te bieden. Leerlingen moeten niet enkel met voorgekauwd (herkauwd) materiaal werken. Blijf het niveau dat je voor ogen hebt, bewaken. De inhoud mag even moeilijk blijven. We helpen de leerlingen enkel om de verpakking (taal) makkelijker open te maken. BA - dpb Brugge

Pimpen - opleuken? functioneel aantrekkelijker maken om het studeren makkelijker/ aangenamer te maken, om structuur aan te brengen, te verduidelijken, ademruimte te geven > “functioneel pimpen” BA - dpb Brugge

Cursus ‘pimpen’ Zie je mogelijkheden in de cursus om zaken ook schematisch voor te stellen? oorzaak – gevolg in diagram hiërarchie stappenplan … pimpen > functioneel, niet enkel opleuken BA - dpb Brugge

Cursus ‘pimpen’ Zie je mogelijkheden in de cursus om met icoontjes, functionele pictogrammen … structuur aan te brengen? als je een voorbeeld geeft als je een doel beschrijft als er oefeningen komen Zijn er rubrieken die je altijd kan laten inspringen, in een kadertje kan zetten, … voorbeelden, samenvattingen van een stuk cursus … BA - dpb Brugge

Cursus ‘pimpen’ Waar in de cursus kan een foto of afbeelding de leerstof aanschouwelijker maken, ondersteunen, beter begrijpbaar maken? BA - dpb Brugge

Studeerbaar studiemateriaal Hoe zou jij je eigen cursus studeren? Hoe kan je de leerlingen helpen om je cursus makkelijker te studeren? Waar zou een korte samenvatting van een onderdeel zinvol zijn? Waar kan het helpen om al een aantal woorden vetjes te zetten? Is het zinvol om na elk hoofdstuk aan te geven wat ze moeten kennen en kunnen? BA - dpb Brugge

STRUCTUUR duidelijke en functionele lay-out lettertype witruimte Arial, Verdana, Calibri witruimte titels en tussentitels belangrijke woorden vetjes illustraties - pictogrammen BA - dpb Brugge

TEKST BA - dpb Brugge

TEKST BA - dpb Brugge

TEKST hardop lezen BA - dpb Brugge

ZIN schrappen korte, eenvoudige zinnen onderwerp vooraan actieve zinnen directe taal voorzetselgroepen beeldspraak tangconstructies passieve zinnen BA - dpb Brugge

< overbodige informatie korte, eenvoudige zinnen onderwerp vooraan ZINSNIVEAU < overbodige informatie korte, eenvoudige zinnen +/- 10 woorden, maximum 15 samengestelde zinnen in twee knippen onderwerp vooraan Vervolgens gaat u naar … > U gaat dan naar… tangcontstructies We hebben gisteren, na de verzorging, nog eventjes met de dochter gesproken. > We spraken gisteren, na de verzorging, nog even met de dochter. actieve zinnen (passief) Ze wordt verzorgd door B. > B. verzorgt haar. directe taal gelieve op te schrijven/ kunt u eventueel opschrijven/ is het mogelijk om … > Schrijf op / raadpleeg (gewone gebiedende wijs) voorzetselgroepen met betrekking tot > over beeldspraak Ze verveelde zich steendood > Ze verveelde zich erg. BA - dpb Brugge

ZIN: kort en eenvoudig = 42 woorden We zouden dus kunnen stellen dat het S.V.H. de wetenschappelijk verantwoorde werkwijze van de verpleegkundige is, die hem in staat stelt de verpleegproblemen van de zorgvrager op een professionele wijze aan te pakken, tegemoetkomend aan de behoeften van de cliënt of zorgvrager. = 42 woorden BA - dpb Brugge

ZIN: kort en eenvoudig = maximum 12 woorden We zouden dus kunnen stellen dat het S.V.H. de wetenschappelijk verantwoorde werkwijze van de verpleegkundige is, die hem in staat stelt de verpleegproblemen van de zorgvrager op een professionele wijze aan te pakken, tegemoetkomend aan de behoeften van de cliënt of zorgvrager. We kunnen S.V.H. de wetenschappelijk verantwoorde werkwijze van de verpleegkundige noemen. Zo kan de verpleegkundige de verpleegproblemen professioneel aanpakken. Hij komt dan tegemoet (beantwoordt) aan de behoeften van de cliënt of zorgvrager. (Hij helpt de cliënt of zorgvrager dan echt) = maximum 12 woorden BA - dpb Brugge

ZIN: kort en eenvoudig Door op dergelijke manier problemen op te sporen, kan men duidelijker zien welke de behoeften zijn van de zorgvrager en kan men ook het verpleegkundig handelen hierop afstemmen, hetgeen een niet geringe kwaliteitsverbetering kan betekenen. = 35 woorden BA - dpb Brugge

ZIN: kort en eenvoudig = maximum 14 woorden Door op dergelijke manier problemen op te sporen, kan men duidelijker zien welke de behoeften zijn van de zorgvrager en kan men ook het verpleegkundig handelen hierop afstemmen, hetgeen een niet geringe kwaliteitsverbetering kan betekenen. Je ziet de behoeftes van de zorgvrager beter door de problemen zo op te sporen. Je kan dan je verpleegkundig handelen hierop afstemmen. Dat kan de kwaliteit van de zorg verbeteren. (Dat kan kwaliteitsverbetering betekenen) = maximum 14 woorden BA - dpb Brugge

ZIN: onderwerp vooraan Door op dergelijke manier problemen op te sporen, kan men duidelijker zien Je kan duidelijker zien … BA - dpb Brugge

WOORD consequent hetzelfde woord archaïsche/ oubollige taal moeilijke of samengestelde woorden verborgen werkwoorden onbekende afkortingen of letterwoorden BA - dpb Brugge

WOORDNIVEAU zelfde woord voor zelfde item in spreektaal hoeft dat niet > taalontwikkeling archaïsche (verouderde) taal indien > als; met betrekking tot > over; derhalve > daarom; doch > maar; je dient > je moet; eveneens > ook; wat betreft > voor alleen vakjargon dat nodig is moeilijke/samengestelde woorden Als het niet anders kan: uitleg tussen haakjes erbij. > implementeren, terugkoppeling, insteek verborgen werkwoorden (met ‘het’ ervoor) Deze mensen zijn verantwoordelijk voor het verzorgen van de zwaar zieke patiënten > Deze mensen verzorgen de zwaar zieke patiënten. afkortingen en letterwoorden die niet bekend zijn m.a.w. , m.b.t., n.a.v., pc > voluit schrijven gsm, wc > geen probleem; CLB: wel voluit, eventueel tussen haakjes. BA - dpb Brugge

Observeren Counseling in de verpleging is zorgen dat de patiënt zich de gebeurtenissen ten volle herinnert en bewust zijn echte gevoelens bij deze situatie beleeft, en dat hij begrijpt wat er met hem gebeurt in de huidige situatie. Wanneer een patiënt aan een verpleegkundige zegt ongerust te zijn over iets en hij daarmee zijn gevoelens bespreekbaar wil maken, zal de verpleegkundige, volgens het counselingprincipe, dit gegeven teruggeven aan de patiënt door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Je zegt me dat je ongerust bent’. Hierdoor laat de verpleegkundige de mogelijkheid open tot verdere communicatie. Als ze in tegendeel antwoordt dat hij zich over niets zorgen moet maken, dan zou ze hierdoor de verdere communicatie afsluiten. BA - dpb Brugge

Observeren Decubitus is een degeneratieve verandering van het weefsel veroorzaakt door een zuurstoftekort ten gevolge van het collaberen van bloedvaten door weefselvervorming. Als een kracht evenwijdig aan het weefsel wordt uitgeoefend en deze groter is dan het kleefvermogen van de huid aan de onderlaag, blijft de huid niet kleven aan de onderlaag en zal de huid schuren over de onderlaag. Of er al of niet decubitus optreedt, is afhankelijk van een reeks van factoren die gegroepeerd kunnen worden onder het begrip weefseltolerantie. Als echter hetzij de zuurstoftoevoer daalt, hetzij de zuurstofbehoefte van het weefsel toeneemt, kan een uurstofschuld ontstaan en neemt het risico op decubitus toe. BA - dpb Brugge

BA - dpb Brugge