IVN Slootjesdagen 2015 Inspiratiedag. Programma inspiratiedag TijdProgramma-onderdeel 10.00u-1015uOpening 10.15u-11.15uPresentatie: zoetwaterleven en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop IVN Slootjesdagen 21 en 22 juni 2014
Advertisements

Natuur en natuur beleving in de BSO 2
C3 en het Jaar van de Chemie! Over C3, het Jaar van de Chemie … & social media!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Floriade 2012 Through Animal Eyes. Presentatie voor alle vrijwilligers die als gastheer/vrouw optreden namens de samenwerkingspartners.
Combineren van natuur en cultuur in activiteiten
Noot voor de workshopgever: Deze presentatie kan gebruikt worden als inleiding bij de workshop en de activiteit rondom het uitdelen van de 25 mei actie.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Marketing Werkgroep 6.
Welkom MAS
Prokkelen Laagdrempelig, participatie, inclusie Marian Geling.
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
NME: kiezen, leren, meedoen
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Datum Naam school Naam presentator
Het kruisbestuivingsspel Ervaar de kracht van netwerken
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Solliciteren: wat wil ik?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Prokkelweek maandag 6 t/m zaterdag 11 juni 1 week als voorbeeld voor de rest van het jaar.
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
Presentatie “OnS”. “OnS” staat voor “Ontmoet in Slochteren”
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Informatieblad BDD en JD 2017 Regio’s Twenteland & Essnlaand
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Campagne taalvaardigheid
Campagne-middelen Hoe in te zetten? Yvonne Polman Relatiemanager.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Social Media & Sport Deel I
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
What will you do to change the
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Presentatie: wat is WE CAN Young?
Week van de Eenzaamheid & Week van de mediawijsheid
Coachtraining DOEN?! DAG 2
De kracht van de Fietsersbond
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Social media voor statenleden/politici
ADL Les 1.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
WELKOM Informatieavond klas 3 TOPmavo 13 september 2018
ADL Les 1.
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Voorbeeldpresentatie Informatiebijeenkomst ondernemers BloggersEvent
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

IVN Slootjesdagen 2015 Inspiratiedag

Programma inspiratiedag TijdProgramma-onderdeel 10.00u-1015uOpening 10.15u-11.15uPresentatie: zoetwaterleven en de kunst van het vangen door Hans van Os 11.15u-12.00uTekst en uitleg communicatie/promotie, ledenwerving 12.00u - 12:20uOpdracht: voorbeeldactiviteit bedenken (in groepsverband) 12.20u - 12:40uPubliciteitsplannetje bedenken rond activiteit (inhakend op de eerder gegeven info!) 12.40u - 13:00uUitwisselen tips & tricks 13.00uLunch en afsluiting

Doelgroep: kinderen 4-12 jaar én hun ouders een onvergetelijke natuurbelevenis geven, door ze te laten ontdekken wat er in en om slootjes allemaal te beleven is: thuis, in de buurt, op school en in de natuur. Deelnemers ‘opleiden tot’ Slootjesexpert ( mensen/kinderen) Activiteiten organiseren op meer dan 100 plekken in Nederland. Gelukt dankzij jullie!! Naamsbekendheid IVN vergroten Doel van IVN Slootjesdagen 2015

De boodschap naar de doelgroep toe is: Word slootjesexpert! Afhankelijk van middel en timing wordt deze boodschap vertaald naar acties: kom naar de IVN Slootjesdagen, word lid van IVN en ontvang het gratis waterontdekpakket, vraag de gratis zoekkaart waterdiertjes aan en ga speuren etc. (thuis, in de buurt en op school). Boodschap: Word Slootjesexpert!

Goede spullen; schepnet, cuvet, plastic bakjes e.d. Het waarnemen van zoetwatervissen; Herkenning van zoetwatervissen (uitgaven RAVON) Historische atlas, oude kaarten Kleinere, niet al te diepe wateren 5 van 10 De kunst van het vangen

Periode april t/m oktober Sloten met zachte oevers en waterplanten Kansrijke plekken: vegetatierijke oevers, bij duikers, stuwen en bruggetjes, bij gemalen en water-inlaatpunten, inhammen, kruispunten van wateren, doodlopende sloten 6 van 10 Kansrijke vangplaatsen in sloten

Bij RAVON professionele schepnetten en cuvetten Bij de veldwerkwinkel : zoekkaarten, katern veldwerk biologie over thema water, leskist waterkwaliteitsonderzoek, loupepotjes, aquaria, petrischaaltjes,onderzoeksbakken, schepnetjes en emmers 7 van 10 Welke hulpmiddelen heb je nodig?

Ledenwerving (leads) en ledenbinding Factsheet: - hoe bind ik mensen aan mijn afdeling uitdelen Houd het laagdrempelig – Gebruik sociale media (FB, Twitter) Nieuwsbrieven (MailChimp handleiding) Adressenbestand gebruiken en of uitbreiden (Blijf in contact met deelnemers)

Ledenwerving (leads) en ledenbinding Het AIDA-model: Aandacht, Interesse, Verlangen (Desire), Actie A)Opvallend bericht, opvallende tweet (voorafgaand aan activiteit) I)Wat doet IVN-afdeling? Wees concreet (op locatie) D)Waarde IVN verduidelijken (meer info) (nasturen) A)Laagdrempelige actie om lid te worden. Voordelen benoemen

Draaiboek - Duidelijke herkenning/zichtbaarheid IVN - Duidelijke start/verzamelplaats - Welkom heten deelnemers (hapje/drankje) - Uitdelen doeboekjes en zoekkaarten alleen aan mensen die dat nog niet hebben (verkrijgen contactgegevens) - De rol van de (groot)ouders tijdens activiteit - Mate van begeleiding door IVN'er - Veiligheid kinderen - Zorgen voor genoeg materialen of activiteiten - Afsluiting (verkrijgen contactgegevens en/of uitdelen ledenwervingsfolders)

Voorbeeldactiviteiten: Snorkelen ( id_ html\) id_ html\ Educatief Waterhonkbal Van kikkerdril tot kikker spel Bootje maken Waterkijker maken

Opdracht voorbeeldactiviteiten: Bedenk in groepjes van 4 een creatieve voorbeeldactiviteit. Denk daarbij aan: -Tijdsduur -Benodigdheden -Begeleiding -Educatie- of spelelement -Veiligheid -Voorbereiding -Rol van ouders

Publiciteit Zoveel mogelijk mensen bekend maken met IVN en IVN Slootjesdagen Website ivn.nl/slootjesdagen centraal Acties, vrije publiciteit, betaalde publiciteit Gericht op ouders én kinderen ivn.nl/slootjesdagen plek voor informatie, aanmelden activiteiten en nieuwsbrief, animatie en zoekkaarten aanvragen.ivn.nl/slootjesdagen

Kids 6-12 jaar Miniwaterdoeboek bij Donald Duck 28 mei ( )

Kids 6-12 jaar Kidsweek krant 21 mei ( ) Kidsweek website (55.000) mei/juni Tv-programma De Buitendienst slootjes (1 mei / hh 12 juni) Website National Geographic junior (60.000)

Ouders/Grootouders Kidsweek ouder- en reguliere nieuwsbrief (18.000/34.000) Roots 1/1 pagina 28 mei (85.000) Filmpje tv-programma 1 tegen juni (2 miljoen kijkers) Uitjeswebsites (dagjeweg.nl/ VVV Nederland/ Hollandse Kids/ Dagtripdoen.nl etc.) Landelijke- en regionale pers Facebookadvertenties

Lokale en regionale publiciteit Huis-aan-huis bladen Lokale radiozender Kabelkrant Uitjespagina gemeentewebsite Schoolkranten en websites scholen Alle online- en social media kanalen lokale en regionale huis-aan-huis bladen.

Via plekken waar veel ouders komen Scholen/ BSO/ kinderopvangorganisaties Natuurspeelplaatsen Sportclubs/ muziekscholen/ zwembad Kinderboerderij Pannenkoekenrestaurant/ koffietentjes/ natuurwinkels Parken/ recreatiegebieden Avondvierdaagseverzamelpunten

Tips lokale publiciteit Ontwikkel een persmailinglijst Onderhoud contacten met journalisten Lever kant-en-klare berichten aan Lever op tijd aan Zeg het met beelden Koppensnellers: wees origineel

Aan de slag: publiciteitsplannetje Hoe bereik jij ouders/ kinderen en hoe zorg je ervoor dat ze naar jouw activiteit komen? Welke middelen zet je daarvoor in en wanneer? Hoe zorg je ervoor dat mensen vaker terugkomen, en lid worden van je afdeling? Wat heb je daarvoor nodig?

Tips & Tricks Ideeën uitwisselen en ervaringen delen

Vervolg Zoekkaarten Miniwaterdoeboekjes Grote waterdoeboek Toolkit (digitaal)