IVN Slootjesdagen 2015 Inspiratiedag
Programma inspiratiedag TijdProgramma-onderdeel 10.00u-1015uOpening 10.15u-11.15uPresentatie: zoetwaterleven en de kunst van het vangen door Hans van Os 11.15u-12.00uTekst en uitleg communicatie/promotie, ledenwerving 12.00u - 12:20uOpdracht: voorbeeldactiviteit bedenken (in groepsverband) 12.20u - 12:40uPubliciteitsplannetje bedenken rond activiteit (inhakend op de eerder gegeven info!) 12.40u - 13:00uUitwisselen tips & tricks 13.00uLunch en afsluiting
Doelgroep: kinderen 4-12 jaar én hun ouders een onvergetelijke natuurbelevenis geven, door ze te laten ontdekken wat er in en om slootjes allemaal te beleven is: thuis, in de buurt, op school en in de natuur. Deelnemers ‘opleiden tot’ Slootjesexpert ( mensen/kinderen) Activiteiten organiseren op meer dan 100 plekken in Nederland. Gelukt dankzij jullie!! Naamsbekendheid IVN vergroten Doel van IVN Slootjesdagen 2015
De boodschap naar de doelgroep toe is: Word slootjesexpert! Afhankelijk van middel en timing wordt deze boodschap vertaald naar acties: kom naar de IVN Slootjesdagen, word lid van IVN en ontvang het gratis waterontdekpakket, vraag de gratis zoekkaart waterdiertjes aan en ga speuren etc. (thuis, in de buurt en op school). Boodschap: Word Slootjesexpert!
Goede spullen; schepnet, cuvet, plastic bakjes e.d. Het waarnemen van zoetwatervissen; Herkenning van zoetwatervissen (uitgaven RAVON) Historische atlas, oude kaarten Kleinere, niet al te diepe wateren 5 van 10 De kunst van het vangen
Periode april t/m oktober Sloten met zachte oevers en waterplanten Kansrijke plekken: vegetatierijke oevers, bij duikers, stuwen en bruggetjes, bij gemalen en water-inlaatpunten, inhammen, kruispunten van wateren, doodlopende sloten 6 van 10 Kansrijke vangplaatsen in sloten
Bij RAVON professionele schepnetten en cuvetten Bij de veldwerkwinkel : zoekkaarten, katern veldwerk biologie over thema water, leskist waterkwaliteitsonderzoek, loupepotjes, aquaria, petrischaaltjes,onderzoeksbakken, schepnetjes en emmers 7 van 10 Welke hulpmiddelen heb je nodig?
Ledenwerving (leads) en ledenbinding Factsheet: - hoe bind ik mensen aan mijn afdeling uitdelen Houd het laagdrempelig – Gebruik sociale media (FB, Twitter) Nieuwsbrieven (MailChimp handleiding) Adressenbestand gebruiken en of uitbreiden (Blijf in contact met deelnemers)
Ledenwerving (leads) en ledenbinding Het AIDA-model: Aandacht, Interesse, Verlangen (Desire), Actie A)Opvallend bericht, opvallende tweet (voorafgaand aan activiteit) I)Wat doet IVN-afdeling? Wees concreet (op locatie) D)Waarde IVN verduidelijken (meer info) (nasturen) A)Laagdrempelige actie om lid te worden. Voordelen benoemen
Draaiboek - Duidelijke herkenning/zichtbaarheid IVN - Duidelijke start/verzamelplaats - Welkom heten deelnemers (hapje/drankje) - Uitdelen doeboekjes en zoekkaarten alleen aan mensen die dat nog niet hebben (verkrijgen contactgegevens) - De rol van de (groot)ouders tijdens activiteit - Mate van begeleiding door IVN'er - Veiligheid kinderen - Zorgen voor genoeg materialen of activiteiten - Afsluiting (verkrijgen contactgegevens en/of uitdelen ledenwervingsfolders)
Voorbeeldactiviteiten: Snorkelen ( id_ html\) id_ html\ Educatief Waterhonkbal Van kikkerdril tot kikker spel Bootje maken Waterkijker maken
Opdracht voorbeeldactiviteiten: Bedenk in groepjes van 4 een creatieve voorbeeldactiviteit. Denk daarbij aan: -Tijdsduur -Benodigdheden -Begeleiding -Educatie- of spelelement -Veiligheid -Voorbereiding -Rol van ouders
Publiciteit Zoveel mogelijk mensen bekend maken met IVN en IVN Slootjesdagen Website ivn.nl/slootjesdagen centraal Acties, vrije publiciteit, betaalde publiciteit Gericht op ouders én kinderen ivn.nl/slootjesdagen plek voor informatie, aanmelden activiteiten en nieuwsbrief, animatie en zoekkaarten aanvragen.ivn.nl/slootjesdagen
Kids 6-12 jaar Miniwaterdoeboek bij Donald Duck 28 mei ( )
Kids 6-12 jaar Kidsweek krant 21 mei ( ) Kidsweek website (55.000) mei/juni Tv-programma De Buitendienst slootjes (1 mei / hh 12 juni) Website National Geographic junior (60.000)
Ouders/Grootouders Kidsweek ouder- en reguliere nieuwsbrief (18.000/34.000) Roots 1/1 pagina 28 mei (85.000) Filmpje tv-programma 1 tegen juni (2 miljoen kijkers) Uitjeswebsites (dagjeweg.nl/ VVV Nederland/ Hollandse Kids/ Dagtripdoen.nl etc.) Landelijke- en regionale pers Facebookadvertenties
Lokale en regionale publiciteit Huis-aan-huis bladen Lokale radiozender Kabelkrant Uitjespagina gemeentewebsite Schoolkranten en websites scholen Alle online- en social media kanalen lokale en regionale huis-aan-huis bladen.
Via plekken waar veel ouders komen Scholen/ BSO/ kinderopvangorganisaties Natuurspeelplaatsen Sportclubs/ muziekscholen/ zwembad Kinderboerderij Pannenkoekenrestaurant/ koffietentjes/ natuurwinkels Parken/ recreatiegebieden Avondvierdaagseverzamelpunten
Tips lokale publiciteit Ontwikkel een persmailinglijst Onderhoud contacten met journalisten Lever kant-en-klare berichten aan Lever op tijd aan Zeg het met beelden Koppensnellers: wees origineel
Aan de slag: publiciteitsplannetje Hoe bereik jij ouders/ kinderen en hoe zorg je ervoor dat ze naar jouw activiteit komen? Welke middelen zet je daarvoor in en wanneer? Hoe zorg je ervoor dat mensen vaker terugkomen, en lid worden van je afdeling? Wat heb je daarvoor nodig?
Tips & Tricks Ideeën uitwisselen en ervaringen delen
Vervolg Zoekkaarten Miniwaterdoeboekjes Grote waterdoeboek Toolkit (digitaal)