Traject Opleiding Ervaringsdeskundigheid (TOED)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CONSUMER-RUN ORGANIZATIONS
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
Activiteiten afasie regio Utrecht
Wat is BUDDYZORG LIMBURG ?
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Van visie naar actie.
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringswerkers in de ggz.
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Wat weten clienten en hun familie Wat weten professionals
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Evidence over ervaringsdeskundigheid
Begeleidingsplannen GGZ
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Herstelondersteunende zorg in Nederland
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Onthechten Hoe? 1.Voorlichting 2.Laagdrempelig 3.Binnen beginnen 4.Theorie & Praktijk samen 5.Maatwerk.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Workshop Open Leercentrum
Een project van de Korengroep
Een theoretische verkenning
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
K ennisnetwerk Het Z warte G at De gedachte geeft beweging aan de steen.
Uitgangssituatie: Probleemstelling
De decaan Geeft vorm aan loopbaanoriëntatie Begeleiding bij individuele keuzeproblemen Organiseren van voorlichtingsactiviteiten Wie spelen een belangrijke.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Mijn opleidingsbeeld.
WERKPLAATS ACADEMIE SOCIALE STUDIES DEN BOSCH: ASH Herman van Alphen.
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Competenties SLC week 3 DSR1.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Sociaal netwerk methodiek
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringsdeskundigheid (heeft de toekomst) USER RESEARCH CENTRE W. Boevink.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Fietje Schelling Brenda. Inspiratie van Ervaringsdesku ndigen.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
Het Herstelbureau.
Welzijnsgericht en sociaal ondernemen
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
Sterke FNV: Zichtbaar betrokken wervend hoe doe jij dat?
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Traject Opleiding Ervaringsdeskundigheid (TOED) Christ Wesenbeek Coöperatie Conquest Jean Knooren Fontys Hogeschool Sociale Studies 21 februari 2008

* Hogeschool Amsterdam ROADS Cliëntenraad Mentrum Participanten: Coöperatie Conquest Instituut Gebruikersparticipatie en Beleid (IGPB) Fontys Hogeschool Sociale Studies * Hogeschool Amsterdam ROADS Cliëntenraad Mentrum

Traject Opleiding Ervaringsdeskundigheid (TOED) Basiscursus Trainingsvaardigheden Voorlichting - Informatie - Advies Onderzoek en Kwaliteitstoetsing Sociaal Ondernemen vanuit Cliëntenperspectief Sinds 2001 in Eindhoven en Amsterdam Basis : 160 cursisten Vervolgmodulen: 70 cursisten

Basiscursus: Portfolio Van ervaringen naar ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid Agogische vaardigheden voor steun, groepswerk en begeleiding Theorie over cliëntenwerk, - praktijken en - organisaties

Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Portfolio Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?

Ervaringen delen systematiseren analyseren Ervaringskennis

Proces verwerking van ik naar wij van ik naar context

Ervaringsdeskundigheid Het kunnen inzetten van deze kennis voor b.v. Voorlichting Ondersteuning Consult Scholing

H.van Haaster (2001). Cliëntenparticipatie. Theorieën en vaardigheden opgebouwd rond de individuele participatiecyclus (hulpverleningscyclus) collectieve participatiecyclus (beleidscyclus) en de ondersteuning die in alle fasen mogelijk en wenselijk is ten behoeve van het cliëntenperspectief H.van Haaster (2001). Cliëntenparticipatie.

In verbinding met ervaringsdeskundigheid Vervolgmodulen Kennis, houding en vaardigheden (competenties) toegespitst op de betreffende functies steeds In verbinding met ervaringsdeskundigheid En gericht op het cliëntenperspectief

Wat is zichtbaar bij ervaringswerkers die met deze opleiding in het werk staan?

Publicaties: Van Haaster, H. , Knooren, J., Wesenbeek, C. (2004) TOED: Opleidingen voor ervaringsdeskundigen. Passage 13 (4), 10-20. vrijwel identieke tekst in: Boevink, W. Plooy, A. & van Rooijen S. (red.) (2006) Herstel, empowerment en ervaringsdeskundigheid (pp. 149-161) Amsterdam: SWP. Van de Graaf, W., Van Hoek, T., Knooren, J. & Schriks, B. (2007) Voorlichting, Informatie en Advies op basis van ervaringsdeskundigheid. Passage 16 (3), 49-53. Knooren J. & Van Haaster, H. (2008) Onderwijsprogramma’s voor ervaringsdeskundigen. Te verschijnen in MGV 63. Knooren J. (2008) Training psychiatric cliënts to become Experts by Experience. Te verschijnen voorjaar 2008 in European Journal of Social Education.