Traject Opleiding Ervaringsdeskundigheid (TOED) Christ Wesenbeek Coöperatie Conquest Jean Knooren Fontys Hogeschool Sociale Studies 21 februari 2008
* Hogeschool Amsterdam ROADS Cliëntenraad Mentrum Participanten: Coöperatie Conquest Instituut Gebruikersparticipatie en Beleid (IGPB) Fontys Hogeschool Sociale Studies * Hogeschool Amsterdam ROADS Cliëntenraad Mentrum
Traject Opleiding Ervaringsdeskundigheid (TOED) Basiscursus Trainingsvaardigheden Voorlichting - Informatie - Advies Onderzoek en Kwaliteitstoetsing Sociaal Ondernemen vanuit Cliëntenperspectief Sinds 2001 in Eindhoven en Amsterdam Basis : 160 cursisten Vervolgmodulen: 70 cursisten
Basiscursus: Portfolio Van ervaringen naar ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid Agogische vaardigheden voor steun, groepswerk en begeleiding Theorie over cliëntenwerk, - praktijken en - organisaties
Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Portfolio Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?
Ervaringen delen systematiseren analyseren Ervaringskennis
Proces verwerking van ik naar wij van ik naar context
Ervaringsdeskundigheid Het kunnen inzetten van deze kennis voor b.v. Voorlichting Ondersteuning Consult Scholing
H.van Haaster (2001). Cliëntenparticipatie. Theorieën en vaardigheden opgebouwd rond de individuele participatiecyclus (hulpverleningscyclus) collectieve participatiecyclus (beleidscyclus) en de ondersteuning die in alle fasen mogelijk en wenselijk is ten behoeve van het cliëntenperspectief H.van Haaster (2001). Cliëntenparticipatie.
In verbinding met ervaringsdeskundigheid Vervolgmodulen Kennis, houding en vaardigheden (competenties) toegespitst op de betreffende functies steeds In verbinding met ervaringsdeskundigheid En gericht op het cliëntenperspectief
Wat is zichtbaar bij ervaringswerkers die met deze opleiding in het werk staan?
Publicaties: Van Haaster, H. , Knooren, J., Wesenbeek, C. (2004) TOED: Opleidingen voor ervaringsdeskundigen. Passage 13 (4), 10-20. vrijwel identieke tekst in: Boevink, W. Plooy, A. & van Rooijen S. (red.) (2006) Herstel, empowerment en ervaringsdeskundigheid (pp. 149-161) Amsterdam: SWP. Van de Graaf, W., Van Hoek, T., Knooren, J. & Schriks, B. (2007) Voorlichting, Informatie en Advies op basis van ervaringsdeskundigheid. Passage 16 (3), 49-53. Knooren J. & Van Haaster, H. (2008) Onderwijsprogramma’s voor ervaringsdeskundigen. Te verschijnen in MGV 63. Knooren J. (2008) Training psychiatric cliënts to become Experts by Experience. Te verschijnen voorjaar 2008 in European Journal of Social Education.