Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari 2006 1/25 Bijdragen aan transformatie: projecten en resultaten van de Digitale Universiteit Frank.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Advertisements

Presentatie DU Domeinprogramma Recht Rob Andeweg (projectleider) Stand van zaken ontwikkelfase t.b.v. Seminar RechtenOnline 14 oktober 2005.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Stichting RechtenOnline
Ontwerpprojecten In de praktijk
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Ontwerpprojecten Competenties
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Toekomst van de e-Infrastructuur
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
E-merge, Kennis die samenwerkt
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Fontys toetsconferentie1 Aantrekkelijke toetsen als herbruikbaar studiemateriaal Fontys toetsconferentie, 17 februari 2005 Pierre Gorissen, Fontys.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Transdisciplinaire projecten
Vernieuwend vakmanschap
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Honoursonderwijs in HBO
DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Flexibilisering: de tools zijn het probleem niet Judith Schoonenboom Universiteit van Amsterdam SCO-Kohnstamm Instituut
Voorlichting Systeemintegratie Samen innoveren voor een duurzame én betrouwbare energievoorziening Utrecht, 6 juli 2015 Jörg Gigler.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Het toetsen van onderzoekend vermogen in het afstudeerprogramma
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Transcript van de presentatie:

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Bijdragen aan transformatie: projecten en resultaten van de Digitale Universiteit Frank Kresin januari 2006

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 in deze presentatie… 1.Over de DU 2.Transformatie 3.Projecten, producten en handboeken 4.Knelpunten 5.Domeinen 6.De toekomst van de DU

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Digitale Universiteit Missie Het realiseren van schaalvoordelen op het gebied van onderwijs- en opleidingsinnovatie met behulp van ICT. De focus ligt op transformatie: flexibilisering van leerpaden & aanbieden van authentieke situaties en opdrachten met behulp van ICT. Kernpunten Een consortium van 9 universiteiten en hogescholen Met als doel samenwerking bij het ontwikkelen van e-learning en het delen van middelen en expertise Er lopen ongeveer 60 projecten op het gebied van content ontwikkeling, on-line toetsing en assessment, leren en begeleiden op afstand, implementatie en expertise Waar mogelijk sluit ontwikkeling aan bij instellingsoverschrijdende domeinen

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Deelnemers Saxion Hogescholen INHOLLAND Hogeschool Utrecht Hogeschool van Amsterdam Hogeschool Rotterdam Fontys Hogescholen Universiteit van Amsterdam Universiteit Twente Open Universiteit

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Resultaten Projecten Inhoudelijke en instrumentele programma’s Domeinprogramma’s met projecten Domeinoverstijgende ontwikkelprojecten Expertiseprojecten Verkennende, risicodragende projecten Implementatieprojecten Producten Digitale leermaterialen Publicaties Communities of Practice en Themasites Workshops en consultancy

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Transformatie Strategiediscussie in 2004: Flexibilisering van leermogelijkheden Aanboren van nieuwe doelgroepen Toepassen van authentieke opdrachten en situaties Daarbij handig gebruikmakend van ICT Zemsky en Massy (2004) Transformatie is een voorwaarde om efficiënt en effectief gebruik te kunnen maken van ICT.

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Facetten van onderwijs Facetten van het onderwijs Traditioneel onderwijs legt nadruk op: Innovatief onderwijs legt nadruk op: OpleidingsvisieAanbodgestuurdVraaggestuurd Rol van de studentPassief, afwachtendActief, ondernemend Rol van de docentExpertCoach LeerdoelenFeitenkennisCompetenties LeeractiviteitenVerwerken van kennisWerken met kennis BeoordelingReproductie van kennisProductie van kennis WerkvormIndividuele zelfstudieSamenwerkend leren OnderwijsvormContactonderwijsBlended learning LeermiddelenLeerboekenMultimediale content LeerroutesUniformFlexibel dankzij ICT Functie docentAutonoomLid van kennisorganisatie Taak managementBeheer van middelenStrategische visie

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Een aantal projecten tot 2006 Flexibilisering Keuzevakkengids Informatica schakelen: BaMaS Schakelprogramma Bewegingswetenschappen Nieuwe doelgroepen Digitale Toetsen basiskennis lerarenopleiding Digitaal Intake Assessment in competentiegerichte toetsing Webstarts Authentieke opdrachten Innobus UNIKUM Transformatie van informatiesystemen

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Keuzevakkengids - 1

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Keuzevakkengids - 2

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Toetsing vakkennis lerarenopleidingen - 1

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Toetsing vakkennis lerarenopleidingen - 2

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Toolbox Personnel Assessment

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Toolbox Personnel Assessment - 1

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Toolbox Personnel Assessment - 2

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Rapporten en handboeken tot 2006 Flexibilisering / nieuwe doelgroepen Curriculumanalyses voor de integratie van ICT in het onderwijs ICT-ondersteund Taalgericht Vakonderwijs in het Hoger Onderwijs Handboek Flexibilisering van Toetsing Handboek SALDO Handboeken Zelfstandig Leren Handboek Webstart Interactieve werkvormen voor draadloze leeromgevingen ELO’s in relatie tot onderwijsconcepten Authentieke opdrachten Virtuele Bedrijven en Projecten

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Curriculumanalyses voor de integratie van ICT in het onderwijs Hoe kan ICT worden ingezet om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren? Besteed bij een algehele curriculumherziening expliciet aandacht aan ICT Zorg dat de verandering gedragen wordt door het management Besteed in een curriculumanalyse voor de integratie van ICT in het onderwijs aandacht aan alle in het model genoemde onderdelen. Maak de beoogde doelen, functies en inzet van ICT zo concreet mogelijk. Formuleer ICT competenties van studenten en docenten. Laat hiervoor management de verantwoordelijkheid nemen Voer een inhoudelijke analyse per vak uit. Ga na wat de mogelijkheden voor ICT zijn, mede gericht op wat de studenten moeten kunnen met ICT. Samenwerking door docenten kan mogelijk bijdragen tot een duurzame integratie van ICT in het onderwijs, maar moet in evenwicht gebracht worden met de mate van autonomie van docenten. Auteurs: Patris van Boxel, Michel Jansen en Judith Schoonenboom

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 ELO’s in relatie tot onderwijsconcepten Onderzoek opgezet om op het niveau van de onderwijsinstrumentatie te zoeken naar relaties tussen ELO’s en onderwijsconcepten. Drie onderwijsconcepten zijn onderzocht op hun relatie tot functionaliteiten van ELO's. Werkplekleren Projectonderwijs Conceptueel onderwijs Conclusie: er is nauwelijks verschil in ELO gebruik is tussen de drie onderzochte onderwijsconcepten, afgezien van accentverschillen.

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Projectronde 2006 Flexibilisering Mobile learning Teleforum Virtuele ontmoetingsruimten Nieuwe doelgroepen Weet waarvoor je kiest (rechten) Studieloopbaan navigator Authentieke taken en opdrachten Studentontwikkelaars Ketens op maat

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Knelpunten Groot aantal producten, maar het gebruik valt tegen. Producten sluiten inhoudelijk niet altijd aan Sluitende businesscase is moeilijk te maken Commitment van beslissers en beïnvloeders is lastig te verkrijgen Koopkrachtige vraag blijft achter Culturen verschillen ‘Not invented here’

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Domeinprogramma’s Een domeinprogramma moet aantoonbaar en substantieel bijdragen aan de transformatie van de opleidingen die aan het programma deelnemen. Een domeinprogramma moet leiden tot meer samenhang in het ontwikkelprogramma en tot breed gebruik van de (project)resultaten. Lopende domeinprogramma’s: SPIoN (Informatica) BEO (Bedrijfskunde en Economie) Taalvaardig in Europa (Talen) Zorg Rechten HSAO Science Lerarenopleidingen VO

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Domeinprogramma BEO Deelnemers De DU instellingen Penvoerder Open Universiteit Projecten Management van het programma BEO Ontologie Cases Games en simulaties

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Domeinprogramma Recht Deelnemers Alle WO en HBO opleidingen recht in NL Penvoerder Universiteit van Amsterdam Projecten Coördinatie van het domeinprogramma Recht Juridische Informatievaardigheden Recht in Beeld Weet waarvoor je kiest

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 DU in 2006 en daarna Transformatie en flexibilisering als aangrijpingspunt Domeinaanpak en -programma’s Meer kleinere projecten Expliciete aandacht voor implementatie Aansluiten bij instellingsprioriteiten Aansluiten bij overheidsthema’s (zorg en bèta) Samenwerking met SURF intensiveren (nieuwe organisatie) Perspectief verbreden en internationaliseren Versobering businessmodellen

Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 voor meer informatie