DE WEGEN VAN HET GEHEUGEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open-Tops in Bergen aan Zee De Fysische Eigenschappen
Advertisements

Het geheugen is goud waard!
21. Weer en klimaat 21.1 Het weer…zeer belangrijk voor de mens
TRACELINK: A model of consolidation and amnesia
WoW EMEG-LIJST.  Vrienden  Nieuwsgierig  Enthousiast broertje WAAROM?
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Gedragsflucuaties bij kinderen met ADHD: een literatuuroverzicht
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Organisatiecultuur en veiligheidsgedrag Frank Guldenmund, Sectie Veiligheidskunde, TU Delft.
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI
New York City (Labov) Onderwerp: fluctuerende uitspraak /r/ in New York City, soms wel soms niet uitgesproken (/r/ insertie) in bear, beard. Labov vroeg.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Autisme en intelligentie
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
Bewegen en Sport: nu en later
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Principe 6 Om te leren zijn tijd en ruimte nodig
Wetenschappelijke methode
Kenmerk 5: 07 b De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 17: Het Romeinse Rijk valt uiteen.
ZIJN ONOMATOPEE __________________________________________.
Wetenschappelijke revolutie
Dromen van een witte Kerst
Laatste Scriptieseminarie
COLLEGE2PD2005 Deel I: historische, wetenschapstheoretische achtergrond; state of the art; A. 1. Geschiedenis testbeweging eind 19e eeuw 2.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
recipients’ impressions of senders’ likability
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Slot 4Hc.
Griekse mythen en wetenschap
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Renaissance en Opstand
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Taalkundige feiten en hypothesen
Het coachende functioneringsgesprek
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Hoofdstuk 7 Nederlands weer en klimaatverschillen.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Hoofdstuk 8 Klimaatverschillen tussen Spanje en Nederland.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Geschiedenis van de Scheikunde
25 november Mentale veerkracht De belangrijkste voorspeller van inzetbaarheid Ulrika Leons Becksén GZ-psycholoog, trainer/coach Directeur SKILS Zorg.
Zien doe je met je ogen? Joost Heutink Rijksuniversiteit Groningen
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Dementie en een verstandelijke beperking
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
1. Wanneer is een theorie wetenschappelijk?
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
1. Wanneer is een theorie wetenschappelijk?
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Korte cursus bijbellezen 3e avond
Transcript van de presentatie:

DE WEGEN VAN HET GEHEUGEN DAVIDSF0NDS Niel DE WEGEN VAN HET GEHEUGEN & HOE WE DIE TERUGVINDEN 21 APRIL 2015

Komt Vergeten Werkelijk Voor ? Géry van Outryve d’Ydewalle Emeritus Hoogleraar KU Leuven Gewezen Vast Secretaris Koninklijke Vlaamse Academie van België

Structuur van de Presentatie Aanloop: illustraties voor het belang van het geheugen in dagdagelijks leven Een snel overzicht (in vogelvlucht): 25 eeuwen gebabbel en /of onwetenschappelijke benaderingen Opkomst informatieverwerkingstheorieën binnen geheugen onderzoek: 2 breuken in het wetenschappelijk denken over het geheugen 1968: Eerste doorbraak met centraal het ZG, OG en PG 1972: Tweede doorbraak: continuïet tussen Perceptie, geheugen & actie 2 stellingen waardoor credibiliteit aangetast werd Nieuw sterk interdisciplinaire wetenschap: de cognitieve neurowetenschappen O.m. gebruik van scanners, hormonaal onderzoek, enz. Maar……. En wat nu? :

Structuur van de Presentatie Belang van het geheugen in dagdagelijks leven 25 eeuwen in vogelvlucht Informatieverwerkingstheorieën maar…… Cognitieve neurowetenschappen maar……. En wat nu? :

Belang van het geheugen in dagelijks leven Klinisch: antero- en retrograde amnesie geval van Claparède Caveat: Geheugen in enge en ruime zin: voorbijgestreefd? Indirect geheugen Episodisch, semantisch en proceduraal geheugen Oudere theorieën, voorbijgestreefd? 3 fasen: verschillende theorieën

Philips Pepsi Keerpunt Siemens Jammer

P.il.ps Zo..ag P..si Van..ag Ke.rp.nt Ke.s.mis S.em.ns Di.e.t J.m.er G.d.ag

P.il.ps  Philips Zo..ag  Zondag P..si  Pepsi Van..ag  Vandaag Ke.rp.nt  Keerpunt Ke.s.mis  Kerstmis S.em.ns  Siemens Di.e.t  Direct J.m.er  Jammer G.d.ag  Gedrag

Proceduraal geheugen

Toren van Hanoi

25 eeuwen in vogelvlucht Oude Griekse Filosofische traditie (zie Plato met vogelkooi) Consolidatie- en Spoorvervaltheorie Dieptepsychologie Gestaltpsychologie & Kurt Lewin Behaviorisme & Functionalistische psychologie Oudere, traditionele cognitieve psychologie

Geheugen TIJDSINTERVAL

consolidatie Geheugen spoorverval TIJDSINTERVAL

25 eeuwen in vogelvlucht Oude Griekse Filosofische traditie (zie Plato met vogelkooi) Consolidatie- en Spoorvervaltheorie Dieptepsychologie Gestaltpsychologie & Kurt Lewin Behaviorisme & Functionalistische psychologie Oudere, traditionele cognitieve psychologie

Dieptepsychologie Verdringingshypothese Droomanalyse Het “Normaal” vergeten

Ik maakte met een vreemde een tocht per koets van Ragusa in Dalmatië naar een halteplaats in Herzegowina; we kwamen te spreken over het reizen in Italië, en ik vroeg mijn reisgenoot of hij al eens in Orvieto was geweest en daar de beroemde fresco’s van ????? had bezichtigd.

25 eeuwen in vogelvlucht Oude Griekse Filosofische traditie (zie Plato met vogelkooi) Consolidatie- en Spoorvervaltheorie Dieptepsychologie Gestaltpsychologie & Kurt Lewin Behaviorisme & Functionalistische psychologie Oudere, traditionele cognitieve psychologie

Wulf > +

25 eeuwen in vogelvlucht Oude Griekse Filosofische traditie (zie Plato met vogelkooi) Consolidatie- en Spoorvervaltheorie Dieptepsychologie Gestaltpsychologie & Kurt Lewin Behaviorisme & Functionalistische psychologie Oudere, traditionele cognitieve psychologie

Kurt Lewin Centrale notie: TAAKSPANING Onderzoek van Zeigarnik & Ovsiankina

25 eeuwen in vogelvlucht Oude Griekse Filosofische traditie (zie Plato met vogelkooi) Consolidatie- en Spoorvervaltheorie Dieptepsychologie Gestaltpsychologie & Kurt Lewin Behaviorisme & Functionalistische psychologie Oudere, traditionele ognitieve psychologie

25 eeuwen in vogelvlucht Oude Griekse Filosofische traditie (zie Plato met vogelkooi) Consolidatie- en Spoorvervaltheorie Dieptepsychologie Gestaltpsychologie & Kurt Lewin Behaviorisme & Functionalistische psychologie Oudere, traditionele cognitieve psychologie

Ausubel C. Jean Piaget Bartlett Piaget

Elisabeth LOFTUS

Verklaringen voor Effecten van Misleidende Informatie “VACANT SLOT” hypothese: origineel gebeuren nooit opgenomen; nieuwe misleidende informatie vult “slot” gewoon in COEXISTENTIE hypothese: origineel gebeuren en misleidende informatie blijven naast mekaar bestaan in geheugen VRAAG-kenmerken: persoon laat zich door proefleider beïnvloeden SUBSTITUTIE-hypothese: het origineel gebeuren wordt vervaagd door misleidende informatie ANTWOORD-BIAS: persoon steunt op de meest recent gegeven informatie

Opkomst van de informatieverwerkingstheorieen 1968: Eerste doorbraak met centraal het ZG, OG en PG: ZG met o.m. de proeven van Sperling: bijblijven minder dan een sec. :praktisch belang, zie oogknipperen, dyslexie, subliminale perceptie (Coca Cola experiment), selectieve aandacht , OG Tweede doorbraak: continuïet tussen Perceptie, geheugen & actie 2 stellingen waardoor credibiliteit aangetast werd :

M F V D T G X Z H C W B

Onmiddellijk Geheugen Permanent Geheugen § 7. Informatie-verwerkingstheorieën A. Theoretische Uitbouw theorieën met drie systemen Zintuiglijk Geheugen Onmiddellijk Geheugen Permanent Geheugen

ONMIDDELLIJK GEHEUGEN 1. Evidenties 2. Beperkte Capaciteit 3. Herhaling 4. Werkgeheugen 5. Onmiddellijk Geheugen & Intelligentie 6. Onmiddellijk Geheugen: akoestisch 7. Zoekprocessen 8. Supervisory Attentional System

ONMIDDELLIJK GEHEUGEN .Evidenties Retro- & anterograde amnesie Psychofarmacologie Experimentele Psychologie Seriële-positie curve

ONMIDDELLIJK GEHEUGEN 1. Evidenties 2. Beperkte Capaciteit 3. Herhaling 4. Werkgeheugen 5. Onmiddellijk Geheugen & Intelligentie 6. Onmiddellijk Geheugen: akoestisch 7. Zoekprocessen 8. Supervisory Attentional System

ONMIDDELLIJK GEHEUGEN 1. Evidenties 2. Beperkte Capaciteit telefoonnummers Braille-schrift weerberichten schaakspelen

Verwachting van vanavond tot morgenavond Verwachting van vanavond tot morgenavond. In de avond in het zuiden van het land nog veel bewolking met in het zuidoosten tijdelijk enige regen, overigens enkele verspreide opklaringen, maar morgenmiddag vooral in het noorden en westen plaatselijk enkele buien. Matige tot krachtige, aan de kust nu en dan harde of stormachtige wind, eerst zuidwesterlijk, later ruimend naar noordwesten. Minimum temperaturen omstreeks tien graden, op de Wadden enkele graden hoger. Maxima van 16 graden in het noordwesten tot 22 graden in het zuidwesten van het land.

ONMIDDELLIJK GEHEUGEN 1. Evidenties 2. Beperkte Capaciteit 3. Herhaling 4. Werkgeheugen 5. Onmiddellijk Geheugen & Intelligentie 6. Onmiddellijk Geheugen: akoestisch 7. Zoekprocessen 8. Supervisory Attentional System

ONMIDDELLIJK GEHEUGEN 1. Evidenties 2. Beperkte Capaciteit 3. Herhaling duration-lengthening repetition process BBC-proef muntstukken vs. postzegels Polsuurwerk “change blindness” maintenance vs. elaborative rehearsal kegelmetafoor

?????

ONMIDDELLIJK GEHEUGEN 1. Evidenties 2. Beperkte Capaciteit 3. Herhaling duration-lengthening repetition process BBC-proef muntstukken vs. postzegels Polsuurwerk “change blindness” maintenance vs. elaborative rehearsal kegelmetafoor

ONMIDDELLIJK GEHEUGEN 1. Evidenties 2. Beperkte Capaciteit 3. Herhaling duration-lengthening repetition process BBC-proef muntstukken vs. postzegels Polsuurwerk “change blindness” maintenance vs. elaborative rehearsal kegelmetafoor

kegelmetafoor Maintenance rehearsal Elaborative rehearsal

ONMIDDELLIJK GEHEUGEN 1. Evidenties 2. Beperkte Capaciteit 3. Herhaling 4.Onmiddellijk Geheugen & Intelligentie 5. Onmiddellijk Geheugen: akoestisch 6. Zoekprocessen en Supervisory Attentional System

ONMIDDELLIJK GEHEUGEN 4. Onmiddellijk Geheugen & Intelligentie moeilijkheden bij het probleem RT = beste intelligentie-meting? Taxonomie van mentale operaties

ONMIDDELLIJK GEHEUGEN 1. Evidenties 2. Beperkte Capaciteit 3. Herhaling 4.Onmiddellijk Geheugen & Intelligentie 5. Onmiddellijk Geheugen: akoestisch 6. Zoekprocessen en Supervisory Attentional System

REDDER Onmiddellijke toets: Uitgestelde toets:: RIDDER HELPER

ONMIDDELLIJK GEHEUGEN 1. Evidenties 2. Beperkte Capaciteit 3. Herhaling 4.Onmiddellijk Geheugen & Intelligentie 5. Onmiddellijk Geheugen: akoestisch 6. Zoekprocessen en Supervisory Attentional System

Theories of Action Slips

Permanent geheugen Zintuiglijk Geheugen Onmiddellijk Geheugen

PERMANENT GEHEUGEN Evidenties voor het permanent zijn schoolvrienden + taalkennis Loftus & Loftus: studies van Penfield verdringing & hypnose spontaan terugvinden

SAMENVATTING

2 niet houdbare stellingen bij het PG 1. Afwezigheid van beperkingen het opslaan van informatie 2. Vergeten komt niet voor – hoogstens vindt men iets niet terug

LEVELS OF PROCESSING Afwijzen van drie geheugensystemen Ontwikkeling Kritieken: kringredenering aard van de geheugentoets Toepassing: Onthouden van advertenties Verzoening met drie-systemen theorie?

LEVELS OF PROCESSING Structurele/oppervlakkige verwerking PAARD “Rijmt het woord met BAARD?” Semantische/diepe verwerking BISDOM “Heeft het woord iets te maken met GODSDIENST?”

LEVELS OF PROCESSING Afwijzen van drie geheugensystemen Ontwikkeling Kritieken: kringredenering aard van de geheugentoets Toepassing: Onthouden van advertenties Verzoening met drie-systemen theorie?

LEVELS OF PROCESSING Afwijzen van drie geheugensystemen Ontwikkeling Kritieken: kringredenering aard van de geheugentoets Toepassing: Onthouden van advertenties Verzoening met drie-systemen theorie?

Opomst & Inbreng van Cognitieve Neurowetenschappen Bevindingen uit neurobeeldvorming: HERA model Hormonale invloeden: adrenaline + cortisol

HERA : Hemispheric encoding/retrieval assymmetry Left prefrontal cortex: Episodic encoding Semantic retrieval Right prefrontal cortex: Episodic retrieval

Nyberg, L. , Cabeza, R. , & Tulving, E. (1996) Nyberg, L., Cabeza, R., & Tulving, E. (1996). PET studies of encoding and retrieval: The HERA model. Psychonomic Bulletin & Review, 3, 135-148.

Buckner, R. L. (1996). Beyond HERA: Contributions of specific prefrontal brain areas to long-term retrieval. Psychonomic Bulletin & Review, 3, 149-158.

§ 8. Inbreng van cognitieve neurowetenschappen Bevindingen uit neurobeeldvorming: HERA model Hormonale invloeden: adrenaline + cortisol

Hormonale invloeden: adrenaline + cortisol Invloed van stress Toepassingen: PTSS VERDRINGING VAN TRAUMATISCHE GEBEURTENISSEN EERSTE GESLACHTSGEMEENSCHAP

Hormonale invloeden: adrenaline + cortisol Invloed van stress: Adrenaline → amygdala: snel + positief effect Cortisol → hippocampus: traag + negatief effect Experimenten: Lichtbeelden bètablokkers

Hormonale invloeden: adrenaline + cortisol Invloed van stress Toepassingen: PTSS VERDRINGING VAN TRAUMATISCHE GEBEURTENISSEN EERSTE GESLACHTSGEMEENSCHAP

Hormonale invloeden: adrenaline + cortisol Invloed van stress Toepassingen: PTSS VERDRINGING VAN TRAUMATISCHE GEBEURTENISSEN EERSTE GESLACHTSGEMEENSCHAP

Hormonale invloeden: adrenaline + cortisol Invloed van stress Toepassingen: PTSS VERDRINGING VAN TRAUMATISCHE GEBEURTENISSEN EERSTE GESLACHTSGEMEENSCHAP

CONCLUSIE Waqu,