Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DENDRON COLLEGE.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De nieuwe werkelijkheid
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
Teamleren, hoe werkt dat?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Werken naar onderwijsbehoeften
HET DENDRON COLLEGE.
BC bijeenkomst 1 september Politie Haaglanden Innovatie 2 Historie: Werkplan BKI  Beter benutten ondersteuningsstructuur  Stimuleren innovatief.
VTB Technasium Vakcollege
Vakmanschap is Meesterschap
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Sectorwerkstuk Den Bosch
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Vernieuwend vakmanschap
Collectief leren in schoolteams
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
Wat gaat er allemaal veranderen?
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Teams als basis van de organisatie
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Meer innovatieve professionals
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Lang leve de dorps- en wijkbibliotheek!
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
LOB in het PTA van het VMBO
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Vakwedstrijden & LOB Een waardevolle combinatie?!
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Toekomstgericht personeelsbeleid
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Plant & Business Mbo 3 – 4 3 jarige opleiding.
Leiding geven aan school ontwikkeling
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Versterk de Jobcoach IN de school
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap 06-4-2011 Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap Scalda College voor Techniek en Design Vlissingen Scheldemond College Vlissingen SSG Nehalennia Middelburg CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Ontwikkeling beroepsonderwijs Beroepsonderwijs 1.0 Beroepsonderwijs 2.0 Beroepsonderwijs 3.0 CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Meester – gezel (BO 1.0) Leren op de werkplek Leren van een vakman Leren in een kleine gemeenschap CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Schools leren (BO 2.0) Leren geïsoleerd van de werkplek Onderwijsorganisatie een dominante rolrol CVI conferentie Domburg 2011

Leren in een netwerk (BO 3.0) VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Leren in een netwerk (BO 3.0) Externe oriëntatie Leren in een netwerk De organisatie wordt diffuus Co-creatie en co-makership CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Motivatie VIM Nieuw onderwijs vraagt om docententeams met meer innovatievermogen kennis van leermodellen onderlinge samenwerking in ketens delen van kennis klantgerichte instelling. CVI conferentie Domburg 2011

ViM en het primair proces VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 ViM en het primair proces Man/vrouw voor de klas bepaalt 85% kwaliteit (Marzano) CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 ViM voor professionele ontwikkeling CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Het project ViM Iedere 3 weken 4 uur met elkaar en bedrijven en instellingen werken aan je professionalisering Kost (bijna) niets Investeren in zowel vakmanschap als meesterschap Ramen en deuren open, iedereen kijkt en helpt mee Leren als integraal onderdeel van werken CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 ViM als broedplaats CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Het project ViM Meer dan 90 docenten deden mee In totaal meer dan 400 beroepsexperts van 275 verschillende bedrijven geweest Co-creatie van onze opleidingen Beroepsonderwijs als gemeenschappelijk belang en activiteit CVI conferentie Domburg 2011

ViM en reproduceerbaarheid VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 ViM en reproduceerbaarheid Opzet ViM is zo te transformeren naar iedere school voor beroepsonderwijs waar dan ook in Nederland Wij zijn verrast door betrokkenheid: veel mensen blijken meer dan gemiddeld geïnteresseerd te zijn in onderwijs Er is een wederzijds belang! CVI conferentie Domburg 2011

ViM: Winnaar Nationale Innovatie Prijs 2010 !

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Vervolg: SLiM 3.0 VOC: Verbindende Onderwijs Community Groep bedrijven die zich ontfermen over opleiding/team Langdurige relatie en grotere mate van betrokkenheid CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Vervolg: SLiM 3.0 Vim Slim 3.0 Gericht op persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers Gericht op Co creatie binnen en buiten teams Gericht op vakmanschap en meesterschap Gericht op innovatie en co-makership Gericht op een “traditionele” curriculum opbouw Gericht op een 3.0 curriculum opbouw Gericht op een “ traditionele “ organisatie Gericht op een hybride organisatie CVI conferentie Domburg 2011

Theoretisch kader SLIM Het ontwikkelen van en systematische samenwerkingsmethodiek (co creatie) tussen onderwijs en bedrijfsleven met een duurzaam karakter Op zoek naar innovatieve oplossingen Ontwikkeling van medewerkers Ontwikkelen van teams Het verkleinen van de discrepantie tussen aanbod van beroepsonderwijs en specifieke actuele vraag vanuit het bedrijfsleven. Een VOC is een groep mensen die een gezamenlijk belang of passie deelt en die door het vrij uitwisselen van kennis, inzichten en ervaringen samen leert en innoveert. State of the art curriculum Theoretisch kader SLIM

Dank voor uw belangstelling! VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Dank voor uw belangstelling! CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Leereffect van school en leraar (Bij modale leerling, percentielscore 50, scores tussen 0 - 100) School & leraar:                                      Percentielscore na 2 jaar: Gemiddelde school & gemiddelde leraar               50 Zwakke school & zwakke leraar                             3 Sterke school & zwakke leraar                             37 Zwakke school & sterke leraar                             63 Sterke school & gemiddelde leraar                        78 Sterke school & sterke leraar                               96 Retour CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Vraag 3 Hoeveel geld heeft het ROC betaald voor uw professionalisering het afgelopen jaar? SCALDA Visiedag 2012 CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Vraag 4 Waarom kan dit bij jullie team (niet)? SCALDA Visiedag 2012 CVI conferentie Domburg 2011

VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Vraag 5 Wat ga je morgen doen? SCALDA Visiedag 2012 CVI conferentie Domburg 2011