Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap 06-4-2011 Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap Scalda College voor Techniek en Design Vlissingen Scheldemond College Vlissingen SSG Nehalennia Middelburg CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Ontwikkeling beroepsonderwijs Beroepsonderwijs 1.0 Beroepsonderwijs 2.0 Beroepsonderwijs 3.0 CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Meester – gezel (BO 1.0) Leren op de werkplek Leren van een vakman Leren in een kleine gemeenschap CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Schools leren (BO 2.0) Leren geïsoleerd van de werkplek Onderwijsorganisatie een dominante rolrol CVI conferentie Domburg 2011
Leren in een netwerk (BO 3.0) VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Leren in een netwerk (BO 3.0) Externe oriëntatie Leren in een netwerk De organisatie wordt diffuus Co-creatie en co-makership CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Motivatie VIM Nieuw onderwijs vraagt om docententeams met meer innovatievermogen kennis van leermodellen onderlinge samenwerking in ketens delen van kennis klantgerichte instelling. CVI conferentie Domburg 2011
ViM en het primair proces VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 ViM en het primair proces Man/vrouw voor de klas bepaalt 85% kwaliteit (Marzano) CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 ViM voor professionele ontwikkeling CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Het project ViM Iedere 3 weken 4 uur met elkaar en bedrijven en instellingen werken aan je professionalisering Kost (bijna) niets Investeren in zowel vakmanschap als meesterschap Ramen en deuren open, iedereen kijkt en helpt mee Leren als integraal onderdeel van werken CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 ViM als broedplaats CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Het project ViM Meer dan 90 docenten deden mee In totaal meer dan 400 beroepsexperts van 275 verschillende bedrijven geweest Co-creatie van onze opleidingen Beroepsonderwijs als gemeenschappelijk belang en activiteit CVI conferentie Domburg 2011
ViM en reproduceerbaarheid VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 ViM en reproduceerbaarheid Opzet ViM is zo te transformeren naar iedere school voor beroepsonderwijs waar dan ook in Nederland Wij zijn verrast door betrokkenheid: veel mensen blijken meer dan gemiddeld geïnteresseerd te zijn in onderwijs Er is een wederzijds belang! CVI conferentie Domburg 2011
ViM: Winnaar Nationale Innovatie Prijs 2010 !
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Vervolg: SLiM 3.0 VOC: Verbindende Onderwijs Community Groep bedrijven die zich ontfermen over opleiding/team Langdurige relatie en grotere mate van betrokkenheid CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Vervolg: SLiM 3.0 Vim Slim 3.0 Gericht op persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers Gericht op Co creatie binnen en buiten teams Gericht op vakmanschap en meesterschap Gericht op innovatie en co-makership Gericht op een “traditionele” curriculum opbouw Gericht op een 3.0 curriculum opbouw Gericht op een “ traditionele “ organisatie Gericht op een hybride organisatie CVI conferentie Domburg 2011
Theoretisch kader SLIM Het ontwikkelen van en systematische samenwerkingsmethodiek (co creatie) tussen onderwijs en bedrijfsleven met een duurzaam karakter Op zoek naar innovatieve oplossingen Ontwikkeling van medewerkers Ontwikkelen van teams Het verkleinen van de discrepantie tussen aanbod van beroepsonderwijs en specifieke actuele vraag vanuit het bedrijfsleven. Een VOC is een groep mensen die een gezamenlijk belang of passie deelt en die door het vrij uitwisselen van kennis, inzichten en ervaringen samen leert en innoveert. State of the art curriculum Theoretisch kader SLIM
Dank voor uw belangstelling! VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Dank voor uw belangstelling! CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Leereffect van school en leraar (Bij modale leerling, percentielscore 50, scores tussen 0 - 100) School & leraar: Percentielscore na 2 jaar: Gemiddelde school & gemiddelde leraar 50 Zwakke school & zwakke leraar 3 Sterke school & zwakke leraar 37 Zwakke school & sterke leraar 63 Sterke school & gemiddelde leraar 78 Sterke school & sterke leraar 96 Retour CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Vraag 3 Hoeveel geld heeft het ROC betaald voor uw professionalisering het afgelopen jaar? SCALDA Visiedag 2012 CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Vraag 4 Waarom kan dit bij jullie team (niet)? SCALDA Visiedag 2012 CVI conferentie Domburg 2011
VAKMAN-schap is MEESTER-schap 06-4-2011 Vraag 5 Wat ga je morgen doen? SCALDA Visiedag 2012 CVI conferentie Domburg 2011