Wat hebben we nodig om in een netwerksamenleving resultaat te boeken? Lessen van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Terugblik Plannen SKPOELSurplus Kinderopvang LeerSaamBellefleur SPCOELNieuwe Nobelaer Surplus WelzijnGemeente Etten-Leur.
Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
GROEIDOCUMENT.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Terugblik Plannen Terugblik Bouw De Vleer bereikt hoogste punt Aanbesteding Spoorzone afgerond en MT op volle sterkte Bouwbesprekingen.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Harmonisatieplannen kabinet
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
NME: kiezen, leren, meedoen
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
Jongeren Preventie Team
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
Ondernemen(d) in het onderwijs
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Even voorstellen Anja Hol
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Burgerinitiatieven.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Geïntegreerde schoolverbetering
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Participerend Leiderschap
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Freekids Kinderopvang
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Transcript van de presentatie:

Wat hebben we nodig om in een netwerksamenleving resultaat te boeken? Lessen van

De gemeente bouwt voor 50 miljoen brede scholen De inhoudelijke kwaliteit ligt voornamelijk in handen van de samenwerkingspartners Netwerksturing: een illusie? Op welke wijze probeert Etten-Leur de waardecreatie in de brede scholen te beïnvloeden? Hoe moeten we omgaan met de bottlenecks? Speelt de gemeente de juiste rol?

Welke lessen kunnen we trekken voor andere netwerken waar de gemeente deel van uit maakt? Regionale samenwerkingen Transitie jeugdzorg Zorgnetwerken Burgerinitiatieven Wijknetwerken

Sequoia sempervirens 115 m hoog 5-7 m breed Superoud Regenereert

Sequoia sempervirens Ondiep wortelstelsel Wortels kunnen 1 ha groot worden Tot 1900 liter water per dag

De Wortels De brede school staat voor een geïntegreerde aanpak ter verbetering van de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren in hun diverse leefmilieus: op school, in het gezin en in hun vrije tijd. Het gaat daarbij ook om de inrichting van een netwerk van onderwijs, welzijn en zorg rond kind en gezin ter bevordering van de sociale competenties van jongeren en van hun actieve deelname aan de samenleving, onderwijs, recreatie en werk.

Pedagogisch De brede schoolaanpak is erop gericht om het vermogen van kinderen te stimuleren om zelf hun eigen omgeving de beste melange aan ontwikkelingsmogelijkheden te vinden. MotorischCreatief Sociaal-emotioneel Cognitief

Momenteel herijking visie op 5 deelgebieden VVE Dagarrangement Zorg Leesbevordering/ mediawijsheid Hart van de wijk

Wat zit er in een brede school? Onderwijs Kinderopvang Peuterspeelzaal Mogelijkheden voor naschoolse activiteiten Gymzaal Mediatheek Buurthuis

Themagroep brede school Gemeente (Voorzitter) Katholiek, Openbaar, PC onderwijs Kobergroep, Kiekie, Bellefleur, Groene Vlinder, Nieuwe Nobelaer Manager brede school Nr 7 Nr 8

Elke brede school heeft een MT waarin netwerkpartners zijn vertegenwoordigd In MT worden doelen concreet gemaakt voor de locatie. Werkgroepen ontwikkelen activiteiten. Teams voeren een pedagogische dialoog.

De Hofstee oudervereniging Meidenwerk Gemeente De Springplankkindermiddag Kober groep met BSO, TSO, PTO, KDVPlusklas AmarantSurplus Welzijn KoersbalgroepBingoNaschoolse activiteiten jongerenwerkGGZjeugdprofessionals/ CJG Buurtsportwerk Sportverenigingen BuurtpreventieOecomenische inloop WijkteamBeheersstichting Wijkverenigingwijkmanager

Hoe verhouden de stammen zich tot de wortels? En waar is de gemeente in dit verhaal?

De Hofstee oudervereniging Meidenwerk Gemeente De Springplankkindermiddag Kober groep met BSO, TSO, PTO, KDVPlusklas AmarantSurplus Welzijn KoersbalgroepBingoNaschoolse activiteiten jongerenwerkGGZjeugdprofessionals/ CJG Buurtsportwerk Sportverenigingen BuurtpreventieOecomenische inloop WijkteamBeheersstichting Wijkverenigingwijkmanager

In de wortels zijn de organisaties met elkaar verweven Top Down en Bottum Up zijn verouderde termen Alles zit door elkaar gehusseld Best verwarrend! Netwerksturing: een illusie?

De Stam Elke stam heeft zijn eigen core-business waar waarde gecreëerd wordt Ieder heeft eigen belangen Ieder heeft eigen cultuur Ieder heeft eigen leider Ieder heeft zijn eigen processen Ieder heeft eigen “coherence”

Bottlenecks waarde creatie in brede school Hiërarchische organisaties botsen met horizontaal netwerk Passie ligt bij eigen core-business Eigen core business wordt niet goed opgepakt Botsende belangen, concurrentie

Bottlenecks waarde creatie in brede school Botsende persoonlijkheden Consensus is traag Gebrek aan leiderschap Onoverzichtelijkheid maakt passief Geld is spelbreker

Netwerksturing? steeds terug naar de kern

Tussenfunctie Coherence voor het netwerk als geheel Wat bindt ons? Gezamenlijke visie Leiderschap in de brede school Gedeelde waarden Gemeenschappelijke processen Wat kunnen we samen aan meerwaarde creëren voor kinderen, ouders, de wijk

Een rolverandering van de gemeente is nodig VanNaar InitiërenOndersteunen SturenMogelijk maken UitzettenBinnen brengen ImplementerenLoslaten OpbouwenAfblijven Uit: de boom en het rizoom, NSOB

Ik probeer die rol als volgt te spelen Vertragen door te versnellen Inhoud door proces Probleem als oplossing Zichtbaar onzichtbaar zijn Zelf scoren door anderen in staat te stellen Zelf doen als overlaten (overbodig maken) Maar ik heb geen doorzettingsmacht

Netwerksturing is illusie Netwerk - beinvloeding niet! Nu: herijking visie Moet gemeente duidelijkere kwaliteitseisen stellen? Moet er een onafhankelijke evaluatie komen? Of is het juist goed dat er zo veel aan het veld overgelaten wordt? Moet je niet te veel willen sturen? Kan mijn rol misschien op termijn verdwijnen?

Welke lessen kunnen we trekken voor andere netwerken waar de gemeente deel van uit maakt?