Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
een didactiek voor opleiden op school
Mediërend leren op bs. Theresia
Reflectievaardigheden en instrumenten
Reflectie-portfolio beoordelen
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Sociale Studies Workshop alumnidag
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Leergemeenschappen onderzoekend vormgeven
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Begeleidingsplannen GGZ
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Wat je zelf vindt, weet je beter
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Pedagogische theorieën
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.

Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Het onderzoeksverslag
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
De driehoeksverhouding
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Denkbeelden van jongeren over democratie
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Pedagogische relatie in VO en MBO
Zonder context geen bewijs
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken

Job Morsink Yvonne Leeman Pedagogische kwaliteit van onderzoeksbegeleiding

Job Morsink Yvonne Leeman (presentatie Annoesjka Boersma) Pedagogische kwaliteit van onderzoeksbegeleiding

Onderzoeksvraag Wat kenmerkt het denken en handelen van docenten, die geïnspireerd door pedagogische kwaliteit, praktijkgericht onderzoek van hun studenten begeleiden?

Pedagogische kwaliteit Doelgericht aan persoonlijke ontwikkeling werken -Betekenisvolle inhouden -Binnen- en buitenschoolse participatiemogelijkheden -Dialogische onderwijsvormen -Reflectie gericht op autonomie en verbinding met anderen en de wereld -Aandacht voor de pedagogische relatie met studenten/leerlingen

Doel van praktijkgericht onderzoek Instrument om vorm te geven aan de onderzoekende houding, als in ‘inquiry as a stance’ (Cochran-Smith & Lytle, 2009) Drie samenhangende aspecten (Leeman & Wardekker, 2010): -De vaardigheid om onderzoek te doen -Een positieve houding t.o.v. onderzoek -Vanuit je (pedagogische) idealen op een nadenkende, kritische manier kijken naar je onderwijs.

Dus in onderzoeksbegeleiding: naast de technische kwaliteit van onderzoek aandacht voor de aard en inhoud van de onderzoeksvraag in verbinding met een visie op de kwaliteit van het onderwijs en voor de waardenvolle professionele ontwikkeling van de student

Bekend -Onderzoek sterk middel voor kritisch reflectieve professionele ontwikkeling -Studenten ervaren onderzoek doen als moeilijk; een verplichte klus; niet verbonden met hun professionele ontwikkeling -Lerarenopleiders zijn nog onvoldoende bedreven in het begeleiden van praktijkonderzoek van studenten -Lerarenopleidingen neigen te kiezen voor de zekerheid van de instrumentele benadering van onderzoek door studenten

Beoordelingsformat Pabo Windesheim BEOORDELINGSCRITERIA PRAKTIJKGERICHT ONDERZOEK (1/3) GOED (OMVAT OOK DE CRITERIA BIJ VOLDOENDE) VOLDOENDE NEEDS WORK INLEIDING Onderzoeks- vragen De student formuleert een onderzoeksvraag en deelvragen die aansluiten bij de doelstelling. Alle vragen zijn neutraal en helder geformuleerd en zijn onderzoekbaar. Alle deelvragen zijn relevant en dragen bij aan de beantwoording van de onderzoeksvraag. De student formuleert een onderzoeksvraag en deelvragen die aansluiten bij de doelstelling. De meeste vragen zijn neutraal en helder geformuleerd en zijn onderzoekbaar. De meeste deelvragen zijn relevant en dragen bij aan de beantwoording van de onderzoeksvraag. THEORETISCH KADER Toepassing literatuur De student beschrijft verschillende bronnen in samenhang met elkaar en analyseert verschillende perspectieven. Een internationaal perspectief is expliciet in de analyse opgenomen. De analyse leidt tot onderbouwde keuzes die leidend zijn voor het vervolg van het onderzoek. De student presenteert het theoretisch kader voornamelijk als een lopend verhaal, waarin de centrale begrippen vanuit de literatuur gedefinieerd worden. De student beschrijft verschillende perspectieven en gebruikt daarbij verschillende bronnen, waardoor het theoretisch kader een voldoende basis is voor het vervolg van het onderzoek.

Onderzoeksvraag Wat kenmerkt het denken en handelen van docenten, die geïnspireerd door pedagogische kwaliteit, praktijkgericht onderzoek van hun studenten begeleiden?

Methode Selectie van begeleiders -affiniteit hebben met de concretisering van principes van pedagogische kwaliteit voor de onderzoeksbegeleiding -die betrokken zijn bij een lectoraat, onderwijscommissie en/of hoofddocent zijn Semigestructureerde interviews -Begeleider als waardenvol professional -Aspecten van pedagogische kwaliteit -Context waarin de begeleiding plaatsvindt

Resultaten Concrete voorbeelden van onderzoeksbegeleiding met pedagogische kwaliteit, o.a.: -Schenken van vertrouwen en ondersteuning, bieden van veiligheid -Zelf onderzoekende houding laten zien -Verbinding en betrokkenheid vanuit passie voor (vak)onderwijs -In beginfase student tot nadenken bewegen, gesprekken met anders denkenden, onderwijsdilemma’s expliciteren, aandacht voor onzekerheid en verwarring -Bemoediging, stimuleren van zelfvertrouwen, eigen keuzes laten verantwoorden -Duidelijk beeld van de leerkracht die ze willen afleveren -Studenten met kinderen in gesprek laten gaan

Resultaten Knelpunten in de begeleiding met pedagogische kwaliteit, o.a.: -Te weinig tijd in curriculum voor begeleiden persoonlijke ontwikkeling door o.a. begeleidingsformat, plek binnen curriculum -Focus beoordeling ligt op product en niet ook op proces dat studenten doormaken -begeleiding en beoordeling vindt gescheiden van elkaar en door verschillende personen plaats

Discussie 1.over de condities waaronder begeleiding moet plaatsvinden 2.over de wenselijkheid om naast het eindproduct ook het onderzoeksproces te beoordelen 3.over de wenselijkheid de begeleiding en beoordeling van studentonderzoek gescheiden te houden

Concreet resultaat Voorstel tot aanpassing beoordelingsformat Toevoegen: -relevantie onderzoeksvraag voor vakontwikkeling, pedagogische doelen, verbetering pedagogische kwaliteit van de praktijk - Bij onderzoeksopzet: kwaliteit afweging van kennisdoel en mogelijke complicaties in gegevensverzameling -bijdrage aan professionele ontwikkeling student (visie, waarden...) -kwaliteit van communicatie met de begeleider -kwaliteit samenwerking met de praktijk

Specifiekere vragen? Mail Job: