PUBLIEKE BEDRIJFSVOERING EN OPENBAAR BESTUUR (HER)OVERWOGEN Hans de Groot.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 juni ’14 Toekomst AWBZ: welke richting Jan Coolen Zorgverzekeraars Nederland maart 2008.
Advertisements

Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Eensgezinde zorgstandpunten Mensen met een lichamelijke, verstandelijke of geestelijke beperking hebben recht op zorg; Wonen en zorg scheiden; PGB.
Samenwerking en democratie
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Financiële vooruitzichten van gemeenten Waar staan we? Gijs Oskam VNG/Gemeentefinanciën Dag van de wethouder, Hilversum 24 november 2010.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
FAMO voorjaarsbijeenkomst Utrecht De internationale economische crisis en de lokale overheden Wim Suyker Hoofd afdeling overheidsfinanciën CPB.
Decentralisatie AWBZ april 2013
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
of volgt het geld de mensen? --- Geld en de provincie Noord-Brabant
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Herstructureringsfaciliteit Sw Programma WNV december
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
Persconferentie LEB 2012 Petra Berkhout, 25 juni 2012.
Kees Goudswaard WRR conferentie wonen zorg en pensioenen Den Haag, 28 september 2012 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Solidariteit tussen.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Alliantiedagen 2011 Verweer en Vernieuwing Zorg om zorg - CG-Raad Marijke Hempenius.
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Financiële aspecten van gemeentelijke schaalvergroting
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
VDAB in een veranderend landschap
In het publiek belang Hoe verder met de toekomst van accountants?
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Inkoop door gemeenten 16 oktober 2015 Geert Schipaanboord
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 30 maart 2010.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
PRESENTATIE raadsbijeenkomst SLIEDRECHT 15 juni 2011.
ZORG Nieuwe kansen in het (ver)bouwen voor de seniorenmarkt Jaap Kolk, Robert Barendse.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Regionale Samenwerking Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst- Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle Ruim
Veranderingen in ABWZ, veranderingen in onderwijs?
Ontwikkelingen Regio Alblasserwaard&Vijfheerenlanden en De positie van Hardinxveld-Giessendam.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Europese aanbesteding Last voor het bedrijfsleven Lust voor de publieke sector…… Of andersom ??? Ad van Amerongen.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
STICHTING RUIMTE VOOR ONDERWIJS EN KINDEROPVANG Mr J.W. (Jan) Schraven maart 2014 Verkenning Doordecentralisatie Dordrecht.
2e ijkpunt najaar maandsrapportage, begroting en septembercirculaire.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
“GOED JAAR ONDANKS ENKELE TEGENVALLERS” Jaarverslag 2011.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Waar staan we nu met validering? Ervaring telt! 22 maart 2016 Patrick Leushuis.
VOORLICHTING DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Belasting en de overheid
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
TI-Arbeidsmarkt Recessie + maatregelen TI-bedrijven
Toekomst AWBZ Pieter de Kroon 31 maart 2011.
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Wat gaan we doen? Wat gaat er veranderen in de zorg?
Provincie Noord-Brabant
Aantekening van: Wie is de baas
Monitor Brede Welvaart Pluk het geluk, 28 maart 2019 Tiel
Transcript van de presentatie:

PUBLIEKE BEDRIJFSVOERING EN OPENBAAR BESTUUR (HER)OVERWOGEN Hans de Groot

Inhoud brede heroverwegingen: opzet en uitkomsten openbaar bestuur bedrijfsvoering conclusies

Brede heroverwegingen gepubliceerd 1 april, ambtelijke werkgroepen met externe consultatie, geen politieke sturing expliciete grondslag circa 165 miljard; geen AOW, staatsschuld, EU-afdrachten, maar ook niet onderzoek, cultuur, media geen grondslag in euro’s voor openbaar bestuur en bedrijfsvoering Rijk, zou 28 resp. 13 miljard zijn; wel overlap met andere groepen: 5,5 miljard maximum opbrengst openbaar bestuur en bedrijfsvoering in 2015: 2 miljard, resp. 1 miljard

Uitkomsten top vijf: curatieve zorg, langdurige zorg (AWBZ), overig onderwijs (alles behalve hoger onderwijs), arbeidsongeschiktheid en bijstand, wonen: 60 procent van de 35 miljard besparingen openbaar bestuur, defensie en ontwikkelingssamenwerking: op nummer 7, 11 en 12; goed voor 13 procent van totaal sterk wisselende kwaliteit – goede ondersteuning CPB bij wonen, onderwijs, arbeidsmarkt; kosten-batenanalyses bij mobiliteit; waarschuwing voor inboeken efficiencywinsten in de zorg defensie: niets over taakverdeling binnen NATO, ontwikkelingssamenwerking: niets over effectiviteit hulpprogramma’s; innovatie: geen robuuste empirie

Werkgelegenheid marktsector en publieke sector (x1000 arbeidsjaren)

Werkgelegenheid publieke sector (x 1000 arbeidsjaren)

Openbaar bestuur opdracht: andere organisatie taken schaalvergroting: 430 -> gemeenten, opheffen provincies+waterschappen nauwelijks opbrengsten in 2015, later 1,8 mrd daarom: in 2015 taakstellende 10% korting gemeentefonds, 20% provinciefonds, levert 2 miljard op onderbouwing: niet of nauwelijks, de facto reductie van taken

Bedrijfsvoering Rijk clustering van rijksdiensten, zoals subsidieverstrekking, inning, inspecties, shared services, etc. opbrengst 1 miljard in 2015; onderbouwing zeer beperkt samenvoeging departementen: 52 miljoen grote partijen: 3 tot 3,5 miljard bruto in 2015, ongeveer rond maxima van de heroverweging, geen kritische toets CPB

Gevolgen partijprogramma’s bestuurlijke en administratieve kern openbaar bestuur – circa 250 duizend arbeidsjaren – neemt af met een kwart: ruim 60 duizend aj waarvan tweederde bij het lokaal bestuur lopende operatie vernieuwing rijksdienst: 13 duizend aj geen zicht op gevolgen voor dienstverlening uitverdieneffecten door wachtgelden e.a.

Conclusies voorstellen openbaar bestuur en bedrijfsvoering slecht onderbouwd politieke partijen zetten desondanks hoog in gevolgen voor dienstverlening onduidelijk nieuw kabinet moet voorstellen kritisch toetsen noodzaak van ‘evidence-based’ onderzoek naar kosten-effectiviteit/efficiency van overheidsbeleid voorrang voor slecht onderzochte beleidsterreinen, zoals openbaar bestuur