Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Advertisements

Technische en economische kengetallen van rosés in 2008 Willeam Schoonhoven.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Inverdien- en welvaartseffecten van onderwijsinvesteringen Schooling Labor Market Economic Development S C H O L A R Prof. Dr. Henriëtte Maassen van den.
Demografie, human capital, en de vraag naar woningen
Sociaal-economische verschillen in (on)gezond gedrag en de rol van de omgeving: de GLOBE studie FJ van Lenthe, CBM Kamphuis, K Giskes, M Huisman, J Brug,
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
Jong geleerd, fout gedaan?
Effecten van alcohol en kwetsbaarheid voor verslaving
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,
Cursus Onderwijseconomie
Indonesië.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Sociaal-economische gezondheidsverschillen:
De vicieuze cirkel van kindersterfte en armoede
Opbrengsten van onderwijs
Overgewicht in deelgemeente Feijenoord Gea Schouten Afdeling Monitoring en onderzoek 8 februari 2011.
Samenvatting Wat: 10 jaar durend onderzoek om inzicht te krijgen in de samenhang tussen zwaar drinken en depressieve symptomen Wie: Oudere mannen en.
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
3/4 gt vmbo 1 Arm en Rijk §
Hoe ongelijk is Nederland? Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Algemene Sociologie PA – B1
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Alcohol, roken en opvoeding
Samen sterk voor gezondheid Interactieve vormingsmodule 'Toegang tot gezondheidszorg' Sociale determinanten van gezondheid GENEESKUNDE VOOR DE DERDE WERELD.
Quiz: ongelijkheden in gezondheid
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
Lastenverlichting op arbeid: geen gratis lunch Paul de Beer UvA-AIAS & De Burcht.
Sterfte van daklozen in Rotterdam Wilma Nusselder, Marcel Slockers, Ed van Beeck Erasmus MC, instituut Maatschappelijke Gezondheidszorg CEPHIR seminar.
Onderzoek naar de veiligheidsbeleving van de bewoners in de wijken van de gemeente Maastricht Polina Putrik & Suhreta Mujakovic 21 Januari 2016 Buurtplatform.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
Health Services Research Focusing on Chronic Care and Ageing 1 Kosten-effectiviteit van CVA zorg Silvia Evers Professor of Public Health Technology Assessment.
Université Libre de Bruxelles DULBEA Raming van de belastingfraude in België Hafsatou Diallo Güngör Karakaya Danièle Meulders Robert Plasman Département.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
TTIP: Een nuchtere analyse
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Perspectieven op een gezond en gelukkig leven
23 juni 2017.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Welkom Havo 5..
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
eenheden variabele productiefactor (arbeid) productie in aantallen
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Paedramatisch ingegrepen.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Mijn Positieve Gezondheid
Disclosure belangen Tony Poot
Bevolkingsomvang in Bronckhorst
Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1
Financiële kengetallen
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht

Invloed van beleid op gezondheid Definitie van en omgang met gezondheid en ziekte Volksgezondheidbeleid Verkeers- en Milieu beleid Sociale zekerheidsbeleid en arbeidswetgeving Landbouwbeleid Onderwijsbeleid

Uitgaven Gezondheidzorg –2004: 42,5 miljard euro –2007: 46,6 miljard euro –Toename: 9,6% Onderwijs –2004: 26,4 miljard euro –2007: 27,4 miljard euro –Toename: 3,8%

Investeren in onderwijs of gezondheid Alleen als effect onderwijs op gezondheid een causaal effect is, kan verschuiving van middelen van gezondheidszorg naar onderwijs tot verbetering van de gezondheidstoestand leiden Als effect een causaal effect is hangt het van de omvang van het effect af of investeren in onderwijs

Onderwijs en gezondheid Beide maken individuen productiever: human capital Beide hebben grote invloed op welvaart Focus in op onderlinge relatie –Overzicht literatuur –Meta-analyse

Verklaringen voor een positieve relatie onderwijs-gezondheid Een betere gezondheid stelt je in staat in onderwijs te investeren Gemeenschappelijke factoren – zoals genetische predispositie, sociale achtergrond of tijdsvoorkeur – beïnvloeden gezondheid en onderwijs op dezelfde wijze Onderwijs leidt tot betere gezondheid

Op welke wijze leidt onderwijs tot betere gezondheid? Economische factoren: onderwijs leidt tot hoger inkomen, waardoor je een gezondere levensstijl kunt veroorloven en betere zorg kunt kopen Toegang tot zorg: hoger opgeleide zijn meer geïnformeerd en assertieve

Op welke wijze leidt onderwijs tot betere gezondheid? Gezondheid gerelateerde voorkeuren: hoger opgeleiden leven gezonder en hebben lagere tijdsvoorkeur Omgaan met stress: hoger opgeleiden kunnen beter met stress omgaan

Op welke wijze leidt onderwijs tot betere gezondheid? Productieve efficiëntie: hoger opgeleiden weten meer output te halen uit dezelfde hoeveelheid input Allocatieve efficiëntie: Hoger opgeleiden zijn beter geïnformeerd (Grossman & Kaestner, 1997) Onderwijs verandert tijdsvoorkeuren (Becker & Mulligan, 1994)

De causaliteitsvraag Het effect van onderwijs op gezondheid is een causaal effect Er is een wederzijdse relatie tussen onderwijs en gezondheid Er zijn gemeenschappelijke factoren die zowel onderwijs als gezondheid beïnvloeden

Testen voor causaliteit Slechts weinig studies testen voor causaliteit In het algemeen vinden studies waarin dat wel gebeurt dat de hypothese dat onderwijs exogeen is tov gezondheid, niet kan worden verworpen Omgekeerde effect – gezondheid beïnvloedt onderwijs – doet zich vooral voor bij kinderen Hoger opgeleiden beantwoorden vragen over subjectieve gezondheid anders dan lager opgeleiden (scale of reference bias of reporting heterogeneity) Je verwacht dat het effect van onderwijs op gezondheid toeneemt met leeftijd omdat sommige onderwijsgerelateerde risico’s, zoals roken, cumulatief zijn

Onderwijs en levensverwachting Ratio van sterftekans tussen laagste en hoogst opgeleiden in USA is voor mannen 2.22 en voor vrouwen 1.79 (Elo & Preston 1996; data for US) Vergelijkbare cijfers worden in Europese studies gevonden Effect van opleiding moeder op kindersterfte Effect van moeders’ opleiding op levensverwachting is kleiner dan op kindersterfte

Het effect van gezondheid van kinderen op latere onderwijsprestaties Geboortegewicht hangt samen met opleidingsprestaties Vergelijkbare conclusies worden getrokken voor fetal growth

Onderwijs en gezond gedrag Onderwijs hangt samen met een kleinere kans op –Roken –Overgewicht Onderwijs hangt samen met een grotere kans op –Alcohol gebruik –Bewegen –Gebruik van autogordels –Deelname aan screening programma’s

Meta-analyse effect onderwijs op subjectieve gezondheid Subjectieve gezondheid: “Hoe is uw gezondheid in het algemeen?” Onderwijs is gemeten in jaren onderwijs Methoden: OLS of ordered probit We includeren 18 studies die 31 schattingen van het QALY gewicht van onderwijs opleveren Methode van meta-analyse: random effects regression

Uitkomsten meta-analyse Overtuigend bewijs voor positieve relatie tussen onderwijs en gezondheid Aanwijzingen dat dit een echt causal verband is Meta-analyse: een jaar onderwijs verhoogt QALY met ongeveer Dit komt neer op 43 jaar onderwijs per QALY Kosten per QALY zij ongeveer Euro 258,000 Gedisconteerde contante waarde van een QALY is ongeveer 1.7 miljoen euro Grote positieve kosten-baten verhouding

Conclusie Vanuit Public Health standpunt is investeren in onderwijs een goede zaak Meer geld inzicht in de relatieve gezondheidswinst van investeringen in onderwijs en gezondheidszorg is nodig, om een rationele afweging tussen bestedingen aan onderwijs en gezondheidszorg te kunnen maken.