De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot, Wendy den Elzen, Annet Wind, Monique Caljouw en Jacobijn Gussekloo Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) Afdeling Public Health en Eerstelijnsgeneeskunde 25-dec-18

2 Introductie Patiënt tevredenheid 25-dec-18

3 Welke factoren bepalen patiënttevredenheid?
Introductie Patiënt tevredenheid Welke factoren bepalen patiënttevredenheid? 25-dec-18

4 Introductie Patiënt Professional Patiënt tevredenheid 25-dec-18

5 bejegening Patiënt Professional Patiënt tevredenheid Introductie
25-dec-18

6 Onderzoeksvraag Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in het verzorgingshuis? 25-dec-18

7 Face-to-face interviews (n=1579): Patiënttevredenheid huisartsenzorg
Methode MOVIT 41 verzorgingshuizen ~ 300 huisartsen Face-to-face interviews (n=1579): Patiënttevredenheid huisartsenzorg Ervaren bejegening huisarts Persoonlijke kenmerken Voorwaarde: contact huisarts ≤ 12 maanden 25-dec-18

8 Welk cijfer geeft u uw huisarts?
Methode Patiënttevredenheid Welk cijfer geeft u uw huisarts? 0=slecht en 10=heel erg goed 25-dec-18

9 Bejegening huisarts* Methode In welke mate:
hield de huisarts rekening met uw privacy? had u vertrouwen in de huisarts? had de huisarts een open houding naar u toe? toonde de huisarts respect naar u als individu? heeft de huisarts zich ingeleefd in uw situatie? ging de huisarts beleefd met u om? vond u de huisarts professioneel? werd door de huisarts aandacht besteed aan uw vragen? besteedde de huisarts aandacht aan uw klachten? hield de huisarts rekening met uw persoonlijke voorkeuren? vond u de huisarts deskundig? had de huisarts aandacht voor u als persoon? vond u dat u door de huisarts vriendelijk werd benaderd? * Onderdeel van de Leiden Perioperative care Patient Satisfaction questionnaire (LPPSq) 5-punt schaal Score: 13 = slecht 65 = goed 25-dec-18

10 Persoonlijke kenmerken
Methode Persoonlijke kenmerken Aantal ziekten Aantal contacten huisarts (≤ 12 mnd) Categorieën 0; 1; 2-4; 5-9; ≥ 10 keer Cognitief functioneren Mini Mental State Examination (MMSE) 0= laag functioneren 30= hoog functioneren Zorgafhankelijkheid Care dependency Scale (CDS) 15= volledige zorgafhankelijkheid 75= bijna onafhankelijk Welbevinden RAND36 0= slechtst denkbare gezondheid 100= best denkbare gezondheid Kwaliteit van leven Visual Analogue Scale (VAS) 0= ergst denkbare gezondheid 25-dec-18

11 Resultaten Kenmerken deelnemende verzorgingshuisbewoners (n=653)
Sociaal demografische kenmerken Vrouw 453 (69,4%) Leeftijd (jaren) 87 (83-91) Opleidingsniveau (basisonderwijs of lager ) 315 (48,2%) Inkomen (alleen AOW) 155 (24,2%) Verblijf in verzorgingshuis (jaren) 2,4 (1-5) Functionele en klinische kenmerken Cognitief functioneren (MMSE) 27 (23-29) Zorgafhankelijkheid (CDS) 69 (61-74) Welbevinden (RAND36/MDS) 76 (60-88) Kwaliteit van leven (VAS) 70 (60-70) Aantal ziekten en aandoeningen 5 (4-7) Aantal contacten met huisarts ≤12 maanden: 1-4 keer 423 (64,8%) 5-9 keer 135 (20,7%) ≥ 10 keer 95 (14,5%) Ervaren bejegening (score 13-65) 65 (63-65) Patiënttevredenheid (score 0-10) 8.0 (7,5-9,0) Numerieke data: mediaan (interquartile range, IQR), Categorische data: n (% 25-dec-18

12 Resultaten Relatie tussen ervaren bejegening en patiënttevredenheid (n=653) Patiënttevredenheid met huisartsenzorg (mediaan) Onvoldoende: pnt (n=50) Goed: 65 pnt (n=433) Voldoende: pnt (n=170) Jonckheere Terpstra test P voor trend < 0.001 Ervaren bejegening huisarts 25-dec-18

13 Resultaten Kenmerken deelnemers (n=653), naar score van bejegening
Ervaren bejegening* Onvoldoende (n=50) Voldoende (n=170) Goed (n=433) P-waarde** Sociodemografische kenmerken Vrouw 40 (80%) 119 (70%) 294 (68%) 0,12 Leeftijd (jaren) 85,0 (81-90) 87.0 (83-90) 87,2 (83-91) 0,15 Opleidingsniveau (basisonderwijs of lager) 22 (44%) 79 (47%) 214 (49%) 0,35 Inkomen (alleen AOW) 11 (22%) 31 (18%) 113 (26%) Verblijf in verzorgingshuis (jaren) 2,6 (0,8-4,5) 2,3 (1,1-4,8) 2,5 (1,2-5,1) 0,46 Functionele en klinische kenmerken Cognitief functioneren (MMSE) 27 (24-29) 27 (23-29) 0,76 Zorgafhankelijkheid (CDS) 67 (59-73) 69 (62-73) 70 (60-74) 0,74 Aantal contacten huisarts in 12 mnd 0,26 1-4 keer 39 (78%) 106 (62%) 278 (64%) 5-9 keer 5 (10%) 41 (24%) 89 (21%) ≥ 10 keer 6 (12%) 23 (14%) 66 (15%) * Bejegening: onvoldoende = range 13 tot 51 pts; voldoende = range 52 tot 64 pts; goed = 65 pts ** Numerieke data: mediaan (interquartile range, IQR), Jonckheere Terpstra p voor trend test. Categorische data: n (%), Chi-square test, linear-by-linear  25-dec-18

14 Resultaten Kenmerken deelnemers (n=653), naar score van bejegening
Ervaren bejegening* Onvoldoende (n=50) Voldoende (n=170) Goed (n=433) P-waarde** Patiënttevredenheid (rapportcijfer, 0-10) 6,0 (5,4-7,0) 8,0 (7,0-8,0) 8,0 (8,0-9,0) <0,001 Sociodemografische kenmerken Vrouw 40 (80%) 119 (70%) 294 (68%) 0,12 Leeftijd (jaren) 85,0 (81-90) 87,0 (83-90) 87,2 (83-91) 0,15 Opleidingsniveau (basisonderwijs of lager) 22 (44%) 79 (47%) 214 (49%) 0,35 Inkomen (alleen AOW) 11 (22%) 31 (18%) 113 (26%) Verblijf in verzorgingshuis (jaren) 2,6 (0,8-4,5) 2,3 (1,1-4,8) 2,5 (1,2-5,1) 0,46 Functionele en klinische kenmerken Cognitief functioneren (MMSE) 27 (24-29) 27 (23-29) 0,76 Zorgafhankelijkheid (CDS) 67 (59-73) 69 (62-73) 70 (60-74) 0,74 Welbevinden (RAND36/MDS) 60 (42-72) 72 (60-88) 76 (64-88) Kwaliteit van leven (VAS) 60 (50-70) 70 (60-70) 70 (60-75) 0,002 Aantal ziekten en aandoeningen 7 (5-8) 6 (4-7) 5 (3-7) Aantal contacten huisarts in 12 mnd 0,26 1-4 keer 39 (78%) 106 (62%) 278 (64%) 5-9 keer 5 (10%) 41 (24%) 89 (21%) ≥ 10 keer 6 (12%) 23 (14%) 66 (15%) * Bejegening: onvoldoende = range 13 tot 51 pts; voldoende = range 52 tot 64 pts; goed = 65 pts ** Numerieke data: mediaan (interquartile range, IQR), Jonckheere Terpstra p voor trend test. Categorische data: n (%), Chi-square test, linear-by-linear  25-dec-18

15 Resultaten Score voor ervaren bejegening van deelnemers met ‘onvoldoende’ (n=50) LPPSq = Leiden Perioperative Patient Satisfaction questionnaire Item ervaren bejegening. In hoeverre:   Voldoende of goed (%) heeft de huisarts zich ingeleefd in uw situatie? 12 had de huisarts aandacht voor u als persoon? 22 had u vertrouwen in de huisarts? 24 werd door de huisarts aandacht besteed aan uw vragen? 28 besteedde de huisarts aandacht aan uw klachten? had de huisarts een open houding naar u toe? 30 vond u de huisarts professioneel? 38 hield de huisarts rekening met uw persoonlijke voorkeuren? 40 toonde de huisarts respect naar u als individu? 44 vond u de huisarts deskundig? 50 hield de huisarts rekening met uw privacy? 64 vond u dat u door de huisarts vriendelijk werd benaderd? 78 ging de huisarts beleefd met u om? 94 25-dec-18

16 Resultaten Score voor ervaren bejegening van deelnemers met ‘onvoldoende’ (n=50) LPPSq = Leiden Perioperative Patient Satisfaction questionnaire Item ervaren bejegening. In hoeverre:   Voldoende of goed (%) heeft de huisarts zich ingeleefd in uw situatie? 12 had de huisarts aandacht voor u als persoon? 22 had u vertrouwen in de huisarts? 24 werd door de huisarts aandacht besteed aan uw vragen? 28 besteedde de huisarts aandacht aan uw klachten? had de huisarts een open houding naar u toe? 30 vond u de huisarts professioneel? 38 hield de huisarts rekening met uw persoonlijke voorkeuren? 40 toonde de huisarts respect naar u als individu? 44 vond u de huisarts deskundig? 50 hield de huisarts rekening met uw privacy? 64 vond u dat u door de huisarts vriendelijk werd benaderd? 78 ging de huisarts beleefd met u om? 94 25-dec-18

17 Conclusie Verzorgingshuisbewoners zijn over het algemeen tevreden over de: bejegening van de huisarts huisartsenzorg Ervaren bejegening en patiënttevredenheid hangen samen Ruimte voor verbetering mogelijk in persoonlijke aspecten van zorg 25-dec-18


Download ppt "Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,"

Verwante presentaties


Ads door Google