Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken
De competenties binnen het kappersvak Kennis Vaardigheden Houding Zelfsturingsvaardigheden Reflecteren Verbeterpunten formuleren Plan voor verbetering
Context 1ste leerjaar van de kappersopleiding van het Arcuscollege, een ROC, in Heerlen Vraaggestuurd onderwijs Taken Vaardigheden Complexiteit Ondersteuning Examen
de principes volgens het 4c/id model Een vraaggestuurd onderwijsprogramma de principes volgens het 4c/id model Met ondersteuning van de ontwikkeling van de zelfsturingsvaardigheden van de leerlingen
Cyclus van het zelfstandig leren Uitvoering (U) Beoordeling (B) Taak Selectie (S)
3 basale zelfsturingsvaardigheden Beoordelen van de eigen prestatie Formuleren van verbeterpunten Selecteren van taken
3 hulpmiddelen Gemetadateerde takenbak Gestructureerd ontwikkelingsportfolio Portfolio-adviesgesprekken
Metagedateerde takenbak Vaardigheid Complexiteit Ondersteuning Natuurgetrouwheid Vereiste voorkennis
Permanenten Knippen heren Taakklasse 1 zelfstandig Taakklasse 2 af en toe hulp Knippen heren
Digitaal ontwikkelingsportfolio Systematisch Taak Evaluatie & Planning Portfolio
Portfolio-adviesgesprek De mentor adviseert de leerling hoe de zelfsturingsvaardigheden verbeterd kunnen worden Reflectieve dialoog Begeleiden van de toepassing van de zelfsturingsvaardigheden door het stellen van sturende OPEN vragen (hoe, waarom)
Werken aan een taak Beoordelen van de eigen prestatie Beoordeling bijhouden in ontwikkelingsportfolio Nieuwe taak selecteren
Toegepaste principes Ordening in toenemende moeilijke klassen Ondersteuning afgebouwd (scaffolding) Part-task practice Specificatie van de taakeigenschappen Beoordelingsstandaarden gegeven en uitgelegd
Lastig toe te passen principes Authenticiteit van de taken Te weinig docenten, te weinig modellen Gehele taak benadering Examens zijn nog op deelkwalificaties gericht Zelfreflectie in woorden Leerling kan zich niet altijd goed uitdrukken
Bedankt voor uw aandacht Heeft u nog vragen? Wendy.Kicken@ou.nl