Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Feedback – Hoe kan het beter?
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Van Methode Naar Methodiek
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Ontwerpprojecten Competenties
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Verpleging en Verzorging
Onderwijskundig ontwerpen
Onderzoek in de onderwijspraktijk
Workshop Onderzoeksontwerp
Studietaak De studietaak staat centraal
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Jeroen van Merriënboer Themadag VOR-divisie ICT Saxion, Deventer, 19 januari 2006 Flexibilisering en de Paradox van de Keuze.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Aan de slag met competenties beoordelen
Competentiegericht leren vmbo
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Loopbaanontwikkeling OOP
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Praktijkervaring en reflectie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Ondersteunen van Zelfregulatie
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Competentie gericht onderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken

De competenties binnen het kappersvak Kennis Vaardigheden Houding Zelfsturingsvaardigheden Reflecteren Verbeterpunten formuleren Plan voor verbetering

Context 1ste leerjaar van de kappersopleiding van het Arcuscollege, een ROC, in Heerlen Vraaggestuurd onderwijs Taken Vaardigheden Complexiteit Ondersteuning Examen

de principes volgens het 4c/id model Een vraaggestuurd onderwijsprogramma de principes volgens het 4c/id model Met ondersteuning van de ontwikkeling van de zelfsturingsvaardigheden van de leerlingen

Cyclus van het zelfstandig leren Uitvoering (U) Beoordeling (B) Taak Selectie (S)

3 basale zelfsturingsvaardigheden Beoordelen van de eigen prestatie Formuleren van verbeterpunten Selecteren van taken

3 hulpmiddelen Gemetadateerde takenbak Gestructureerd ontwikkelingsportfolio Portfolio-adviesgesprekken

Metagedateerde takenbak Vaardigheid Complexiteit Ondersteuning Natuurgetrouwheid Vereiste voorkennis

Permanenten Knippen heren Taakklasse 1 zelfstandig Taakklasse 2 af en toe hulp Knippen heren

Digitaal ontwikkelingsportfolio Systematisch Taak Evaluatie & Planning Portfolio

Portfolio-adviesgesprek De mentor adviseert de leerling hoe de zelfsturingsvaardigheden verbeterd kunnen worden Reflectieve dialoog Begeleiden van de toepassing van de zelfsturingsvaardigheden door het stellen van sturende OPEN vragen (hoe, waarom)

Werken aan een taak Beoordelen van de eigen prestatie Beoordeling bijhouden in ontwikkelingsportfolio Nieuwe taak selecteren

Toegepaste principes Ordening in toenemende moeilijke klassen Ondersteuning afgebouwd (scaffolding) Part-task practice Specificatie van de taakeigenschappen Beoordelingsstandaarden gegeven en uitgelegd

Lastig toe te passen principes Authenticiteit van de taken Te weinig docenten, te weinig modellen Gehele taak benadering Examens zijn nog op deelkwalificaties gericht Zelfreflectie in woorden Leerling kan zich niet altijd goed uitdrukken

Bedankt voor uw aandacht Heeft u nog vragen? Wendy.Kicken@ou.nl