Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Innovatie en stakeholders in VO
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Inleiding Regionale Stuurgroep
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Voorlichting Kellebeek College
Ondernemen(d) in het onderwijs
Van zorgstructuur naar begeleidingscultuur
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Competentiegericht leren vmbo
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
moderniseren van het curriculum.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Netwerkleren in het onderwijs
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
ViaVia Info-presentatie
Begeleiding bij Werkplekleren
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Onderzoek mentorschap
Naar een typologie van scholen
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Werkveldbijeenkomst VZ 4 september 2018
Doe je het digitalleen of transformetmeer?
Rein Aantjes strategisch adviseur wonen en sociaal domein
Heb jij ballen voor scrummen?
Werkveldbijeenkomst VZ 4 september 2018
Transcript van de presentatie:

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Aanleiding  Maatschappelijke veranderingen leiden tot nieuwe, andere behoeften aan kennis, manieren van leren en manieren van onderwijs.  Traditionele schoolse arrangementen zijn daarvoor niet toereikend; er is wat nieuws nodig.

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Vraagstelling  Welke mogelijkheden zijn er om combinaties van schools buitenschools leren te realiseren?  Welke betekenis heeft dit voor de rol van de lerende, de leraar, de organisatie van het leren en de overheid?

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Begrippenkader  Leerarrangement: samenspel van lerende, ‘leraar’ en leerorganisatie, gericht op leerdoelen.  Leercontexten: traditionele school, non-formeel en informeel.  Strategieën: vervlechten, verbinden en stapelen.

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Aanpak  24 individuele interviews over leerloopbanen  Inventarisatie 54 praktijkvoorbeelden (B&A)  Review van 13 scenariostudies (MGK)  Bundeling van de bevindingen  Nadere reflectie

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er  Leren gebeurt een leven lang, binnen- en buitenschools.  Kritiek op schools leren betreft vooral ‘sociale vaardigheden’.  Diverse personen kunnen de lerende stimuleren met rust, vertrouwen, regels, hulp, tijd, geld e.d.  Buitenschools leren betreft vaak beroepscompetenties, persoonlijkheidsvorming, communicatieve vaardigheden. Interviews over leerbiografieën

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Alternatieven in de context van de school:  Aansluiten bij jeugdcultuur (bijv. Slash 21)  Praktijkleren in de school brengen (bijv. leerwerkplekkenstructuur)  Samenwerken met andere instanties t.b.v. contacten lerenden en ‘externen’ (bijv. Industrial Design)  Ict in de school brengen (bijv. CIAO)  Specifieke begeleiding van de lerende (bijv. mentoring voortijdig schoolverlaters) Inventarisatie praktijkvoorbeelden (1)

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Non-formele arrangementen:  Vervangende arrangementen (bijv. particulier onderwijs)  Complementaire arrangementen (bijv. Kids for Animals, Nemo) Informeel leren:  Leren op straat, in de speeltuin, via tv/pc en bij reizen Inventarisatie praktijkvoorbeelden (2)

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Waardendimensies:  Onderwijs wel/geen betekenis voor de sociale samenhang?  Uniek individu of sociale institutie?  Particulier initiatief of overheidssturing?  Verschillen tussen leerlingen tegengaan of accepteren? Sturingsstrategieën:  Krachtige centrale interventie versus  Decentrale, netwerkachtige aanpak Review van scenario’s

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er  Het leren binnen en buiten de school worden steeds meer gecombineerd.  Zowel lerenden als leraren en andere ‘ondersteuners’ vervlechten, verbinden en stapelen leercontexten tot nieuwe trajecten.  De leraar is steeds meer ook begeleider, coach, ontwerper, ontwikkelaar, teamwerker.  De leraar staat niet alleen als ondersteuner.  De lerende is vaak weinig planmatig als ontwerper van zijn/haar leerloopbaan; de leraar helpt. Conclusies

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Reflectie/aanbevelingen (1) Bij de ‘lerende’:  Competentiekaarten  Nieuwe vormen van beoordelen, toetsen en examineren  Andere bekostiging

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Reflectie/aanbevelingen (2) Bij de ‘leraar en andere ondersteuners’:  Andere competentiestructuur  Andere kwalificatiestructuur  Andere opleidingenstructuur

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Reflectie/aanbevelingen (3) Bij de organisatie van het leren:  Flexibilisering van de organisatie van leerprocessen  Samenwerken in interdisciplinaire teams  Aanpassen van de infrastructuur

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Reflectie/aanbevelingen (4) Voor de overheid:  Leren binnen en buiten de school stimuleren met een samenhangend programma waarin genoemde instrumenten worden ontwikkeld Hiertoe:  Verder dereguleren  Opheffen wettelijke belemmeringen  Ontwikkelwerk bevorderen  Onderzoek naar effecten

Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Vragen? Zie ook: