De lerarenopleider als rolmodel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
een didactiek voor opleiden op school
Reflectievaardigheden en instrumenten
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
De weg naar de competente docent
De lerarenopleiding als kritische succesfactor bij betekenisvolle inzet van ict in het onderwijs Mirjam Brand.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Leren in de beroepspraktijk
Meer innovatieve professionals
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Reflecteren.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Van startbekwaam naar …..
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
De Wever Zorg Innovatie Centra
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De lerarenopleider als rolmodel Didactisch verantwoord inzetten van ICT Gerard Dummer (Hogeschool Utrecht) Jan van der Meij (Universiteit Twente) Jeroen Bottema (Hogeschool Inholland) Maurice Schols (Fontys Tilburg) Simon Rosendal (NHL) Afbeelding: Pixelgirlpresents.com

Programma Toelichting competentieprofiel ICT voor lerarenopleiders De lerarenopleider als rolmodel Twee voorbeelden Hoe bent u een rolmodel? Plenaire discussie Afronding

Studenten Zetten ICT frequent in voor eigen gebruik (communiceren, organiseren, informatie zoeken en leren) Hebben weinig aandacht voor inzet ICT om het leren van leerlingen te faciliteren OECD, 2010

Lerarenopleidingen „Meer dan de helft van de pas afgestudeerde leraren is negatief over de manier waarop hun opleiding ze heeft voorbereid op de inzet van ICT bij het geven van onderwijs” „During their training student teachers hardly meet any role models who demonstrate the outstanding pedagogical use of ICT” Aandacht voor didactisch gebruik van ICT in de opleiding is afhankelijk van de toevallige opleider Hondius & Kesel, 2013; Ten Brummelhuis, Wijngaards, Swager & van Goozen, 2010; OECD, 2010

Kernproblemen Onvoldoende voorbereiding van studenten op didactisch en pedagogisch gebruik van ICT in het onderwijs Geen structurele plaats in het curriculum Opleiders zijn onvoldoende geschoold in didactische (en pedagogisch) ICT gebruik; Opleiders ervaren weinig tijd te hebben voor professionalisering Scholen verwachten dat opleidingen hierin voorop lopen Voogt, 2014

Competentieprofiel ICT voor lerarenopleiders Kader ICT-bekwaamheden van de docent (Kennisnet, 2012) Ontwikkeling van Kennisbasis ICT (ADEF, 2013) Beroepsstandaard VELON (VELON, 2012) Nog geen standaard onderdeel van curriculum Veel aandacht voor hoe maar nog niet voor wat

Ondernomen stappen Bestudering bronnen Verwerking tot voorlopig model Jos Fransen (Associate Lector, Lectoraat eLearning, INHolland) Beroepsstandaard VELON (VELON, 2012) Marijke Kral (lector leren met ICT, HAN) Jo Tondeur (onderzoeker Universiteit Gent) SQD-model (Tondeur et al., 2012) Verwerking tot voorlopig model Leader competences (Doyle and Reading, 2012) Vlaamse ICT-bekwaamheden voor de lerarenopleider (AUGent, 2012) Joke Voogt (lector ICT in de lerarenopleiding; Windesheim. Hoogleraar ICT in het curriculum UvA) Feedbackronde experts Feedback lerarenopleiders

Competentieprofiel

Kader ICT-bekwaamheden van de docent Kennisnet, 2013

Kennisbasis 2013 ADEF, 2013

Grondslag Velon Velon, 2012

Feedback Aandacht voor de lerarenopleider als lerende professional (Hargreaves & Fullan, 2012) Geen duidelijker aansluiting is met de Kennisbasis ict voor leraren: de eigen ict-geletterdheid als startpunt TPACK als onderlegger mist Collectief leren en ontwikkelen mist nog alsmede de medeverantwoordelijkheid voor praktijkontwikkeling in het werkveld Een rolmodel is een leraar die vanuit de doelen die in een leerpraktijk worden nagestreefd, de context waarin het onderwijs moet worden vormgegeven en de kenmerken van de lerenden tot didactische keuzes komt en in dat perspectief nadenkt over een effectieve benutting van ict.

Feedback (n=25) Wenselijk, niet altijd noodzakelijk Noodzakelijk Vooral wenselijk Vooral wenselijk

A. Ontwikkelingsbekwaam Reflectie: De lerarenopleider toont aan op methodische wijze ICT-gebruik te analyseren om zo systematisch verbeterpunten in zijn lespraktijk toe te passen en te beoordelen op effectiviteit.

A. Ontwikkelingsbekwaam Onderzoekend handelen: De lerarenopleider toont aan dat hij een lerende professional is die zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maakt van de (nieuwe-) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs. (76%-24%-0) De lerarenopleider toont aan dat hij zoekt naar (interdisciplinaire) samenwerking met collega's die in een vergelijkbare situatie rondom ICT en onderwijs verkeren. (32%-60%-8%) De lerarenopleider toont aan dat hij opgedane ICT-kennis en vaardigheden met andere lerarenopleiders en docenten (binnen of buiten de school) kan delen om zo nieuwe kennis te construeren. (36%-64%-0%) % Noodzakelijk % Wenselijk % Niet noodzakelijk

A. Ontwikkelingsbekwaam Onderhouden van de eigen professionaliteit: De lerarenopleider toont aan dat hij beschikt over de overtuiging dat betekenisvol onderwijs vraagt om beargumenteerde inzet van ICT en is in staat om de verworvenheden en beperkingen van technologie te herkennen en te integreren in betekenisvol onderwijs. (64%-28%-8%) De lerarenopleider toont aan dat hij kan inspelen op onderwijskundige veranderingen en behoeften met betrekking tot het gebruik van ICT. (68%-28%-4%) De lerarenopleider ondersteunt en motiveert collega's en studenten in hun ICT ontwikkeling. (36%-60%-4%) De lerarenopleider heeft inzicht in de veranderende vakinhouden ten gevolge van technologische ontwikkelingen en kan op basis hiervan meedenken over de implicaties hiervan voor de opleiding. (68%-24%-8%) % Noodzakelijk % Wenselijk % Niet noodzakelijk

B. Opleidingsdidactisch bekwaam Vormgeven van leerprocessen van (aanstaande) leraren: De lerarenopleider heeft inzicht in de mogelijkheden van technologie voor het oplossen van didactische dilemma’s en kan op basis hiervan leerpraktijken ontwerpen en uitvoeren. (64%-32%-4%) De lerarenopleider maakt doelmatig gebruik van ICT in het leren, lesgeven en organiseren van onderwijs. (92%-8%) % Noodzakelijk % Wenselijk % Niet noodzakelijk

B. Opleidingsdidactisch bekwaam Voorbeeldmatig opleiden: De lerarenopleider is een rolmodel voor zijn studenten als het gaat om de didactische inzet van ICT in het leren, lesgeven en organiseren van onderwijs. (84%-12%-4%) % Noodzakelijk % Wenselijk % Niet noodzakelijk

B. Opleidingsdidactisch bekwaam Bevorderen van wisselwerking tussen theorie en praktijk: De lerarenopleider expliciteert zijn keuzes voor de inzet van ICT op basis theoretische onderbouwing en praktische ervaringen. (76%-24%-0%) De lerarenopleider geeft vorm aan relevante praktijkervaringen met ICT in de lespraktijk en koppelt dit terug naar de theorie. (68%-28%-4%) % Noodzakelijk % Wenselijk % Niet noodzakelijk

B. Opleidingsdidactisch bekwaam Beoordelen van de ontwikkeling van de (aanstaande) leraar: De lerarenopleider begeleidt en beoordeelt de ontwikkeling van aanstaande leraren op het gebied van ICT in het onderwijs door de jaren heen. (60%-28%-12%) % Noodzakelijk % Wenselijk % Niet noodzakelijk

C. Agogisch bekwaam Interpersoonlijk handelen: De lerarenopleider heeft inzicht in het effect van ICT op interpersoonlijke processen als deze als communicatiemiddel wordt ingezet. (52%-40%-8%) De lerarenopleider is er zich van bewust dat werk- en privéprocessen in elkaar overlopen door het alomtegenwoordige gebruik van ICT in onze samenleving en de implicaties daarvan voor het leren en werken van studenten. (64%-28%-8%) % Noodzakelijk % Wenselijk % Niet noodzakelijk

C. Agogisch bekwaam Omgaan met diversiteit: De lerarenopleider zet ICT-middelen in om in te spelen op de diversiteit van de studentenpopulatie. (52%-44%-4%) De lerarenopleider heeft inzicht in de leerbehoefte van studenten op het gebied van ICT in het onderwijs. (76%-20%-4%) % Noodzakelijk % Wenselijk % Niet noodzakelijk

C. Agogisch bekwaam Begeleiden van de ontwikkeling van beroepsidentiteit: De lerarenopleider ondersteunt aanstaande leraren bij de reflectie op hun houding ten opzichte van ICT in het onderwijs en het gedemonstreerd didactisch gebruik ervan. (88%-12%-0%) % Noodzakelijk % Wenselijk % Niet noodzakelijk

D. Organisatorisch en beleidsmatig bekwaam Vormgeven aan samen opleiden: De lerarenopleider heeft inzicht op de invloed van technologie op het opleiden van leraren en geeft daar samen met zijn collega´s vorm aan.

D. Organisatorisch en beleidsmatig bekwaam Werken in een multidisciplinair team: De lerarenopleider werkt samen met collega´s in de opleiding aan de integratie van ICT in het onderwijs. (60%-40%-0%) De lerarenopleider gebruikt in samenwerking met collega’s technologie om het eigen onderwijs te verbeteren en inhouden relevant en betekenisvol te maken om de leermogelijkheden van alle studenten te vergroten. (64%-36%-0%) % Noodzakelijk % Wenselijk % Niet noodzakelijk

D. Organisatorisch en beleidsmatig bekwaam Bijdragen aan de organisatie van de lerarenopleiding: De lerarenopleider draagt bij aan de organisatie om ICT-rijk leren mogelijk te maken. (36%-44%-20%) % Noodzakelijk % Wenselijk % Niet noodzakelijk

D. Organisatorisch en beleidsmatig bekwaam Bijdragen aan het beleid van het opleiden van leraren: De lerarenopleider denkt mee over hoe het personeel ondersteund kan worden, hoe beleid vorm gegeven moet worden en wat er op het gebied van infrastructuur nodig is om ICT-onderwijs mogelijk te maken (16%-68%-16%) De lerarenopleider neemt verantwoordelijkheid om de eigen opleiding te informeren over nieuwe ontwikkelingen op het terrein van ICT. (24%-68%-8%) % Noodzakelijk % Wenselijk % Niet noodzakelijk

Voorbeeldmatig opleiden Kwantiteit en kwaliteit van ICT-ervaringen op de opleiding beïnvloedt de adoptie van ICT van de net afgestudeerde leraar De lerarenopleider is didactisch ICT-bekwaam Kennis en vaardigheden Positieve opvattingen en houdingen Didactisch handelen met betrekking tot ICT in de lespraktijk en het vermogen om hierover professioneel te redeneren Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld Drent & Meelissen, 2008; Voogt et.al, 2013

Vraag Als lerarenopleider ben je een voorbeeld. Maar hoe kun je een rolmodel zijn op het gebied van ICT en onderwijs? Werkvorm: nl.padlet.com/jeroenbottema/velon2015 Wat moet je doen om daadwerkelijk het rolmodel te zijn. Je bent een voorbeeld