(H)ECHT ARENDONK 1
Vanuit OCMW Arendonk - resultaten ouderenbehoefteonderzoek: opvallend hoog percentage ouderen dat zich eenzaam voelt Samenwerking tussen OCMW Arendonk, Vormingplus Kempen en Vonk3, Thomas More − Met de steun van Leader MarkAante Kempen (plattelandsontwikkeling) ONTSTAANSGESCHIEDENIS 2
Doelstelling: sociale cohesie vesterken, mensen het gevoel geven dat ze erbij horen − met specifieke aandacht voor kwetsbare, sociaal eenzame ouderen Doelgroep: iedereen kan meedoen Visie − Inclusief − Wederkerigheid, iedereen heeft wel iets te bieden, kan iets betekenen voor anderen − Positief verhaal HECHT ARENDONK 3
Potentiële deelnemers bereiken via verschillende kanalen: foldertje, website, jaarmarkt, sleutelfiguren, … Verkennend kennismakingsgesprek Groepsbijeenkomsten Kerngroep van professional en vrijwilligers: faciliterende rol Waarderende benadering, presentie, luisteren,… HECHT ARENDONK: HOE? 4
FOLDER 5
Zie ook HECHT ARENDONK: FILMPJE 6
Met elkaar Individu – organisatie (MMC, WZC, CADO, Sociaal Huis, … ) Organisatie – organisatie (Talander, bibliotheek, Ziekenzorg, ….) KERN: VERBINDING STAAT CENTRAAL 7
“project” met steun tot eind 2014, initiatief loopt door vanuit sociaal huis te Arendonk Momenteel: 70-tal deelnemers Organische groei: ‘waar het voor staat’ geeft de richting aan Co-creëren: samen (H)echt Arendonk uitbouwen en vorm geven HECHT ARENDONK, DE TOEKOMST 8
Inspiratiegids ‘Oud en eenzaam? Een gids door de mythe’. Zie DE ACHTERGROND 9