Niet-gebruik van en niet-toegang tot rechten Elektronische gegevensuitwisselingen 28 april 2015 Henk Van Hootegem 02/2012.31.71.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
P LATTELANDSARMOEDE ONDER DE LOEP Fondation Rurale de Wallonie Marie Bourgeois 25 april 2013 Seminarie ‘ARMOEDE OP HET PLATTELAND EN IN DE STAD’ Een reactie.
Advertisements

Sociale dienst Liliane Moons
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
PERSPECTIEF WELZIJNSSCHAKELS Stedelijke en plattelandsarmoede.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
BELEIDSNOTA MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE EN ARMOEDEBESTRIJDING S TAATSSECRETARIS VOOR A SIEL EN M IGRATIE, M AATSCHAPPELIJKE I NTEGRATIE EN A RMOEDE ­ BESTRIJDING.
LA CONTRIBUTION DU PROJET EXPERTS DU VÉCU AU SEIN DES SERVICES PUBLICS FÉDÉRAUX Project Ervaringsdeskundigen binnen de federale overheid Middagatelier.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
door Edouard DELRUELLE Adjunct-directeur van het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding INLEIDING
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
Programma Rol Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting Inleiding Wat is Handiflux? Handiflux implementeren Opvolging.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom –
Onderbescherming en proactief handelen geduid
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Een introductie tot armoede en sociale innovatie
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Dossier Empowerment.
Federaal Regeerakkoord oktober 2014 Provinciale ontmoetingsdagen Najaar 2014.
Federaal memorandum 2010 van de OCMW’s Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Geert Van Hove.  Het gaat altijd over mensen, die om de één of andere reden niet of in elk geval onvoldoende voor zichzelf kunnen opkomen. Er zijn 3.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Automatische toekenning van rechten ? Brugge, 9 juni 2015 Hilde Linssen, stafmedewerker Netwerk tegen Armoede.
De donkere kleur van armoede
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Kinderarmoede Senaat 11 mei Betreffende het Steunpunt  Samenwerkingsakkoord  Armoede - mensenrechten  Permanente plaats voor dialoog Steunpunt.
Vincent Eechaudt jaar penitentiair tuchtrecht Uitdagingen voor de toekomst 3 december 2015.
Hoe kijkt de FRDO naar het klimaatprobleem Vlaams Parlement 16/1/2015 Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Publieke diensten en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 12 januari 2016 Verslag
Lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie. Uitgangspunt Maldegem is een aangename gemeente om in te leven en te wonen, met focus op het welbevinden voor alle.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
OCMW LEUVEN Richtlijn Individueel Verminderd Tarief Kinderopvang.
Naar een versterkt recht op wonen Knelpunten en mogelijkheden voor een versterkt recht op wonen in de OCMW - praktijk.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Lokaal Sociaal Beleid.
Groot worden met te weinig kansen.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Jongeren uit de jeugdzorg aan het woord:
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Armoedebeleid in België
Lokaal loket kinderopvang
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Groei dossiers/ lokale opleg
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
WELKOM.
Lokaal loket kinderopvang
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
MyBEnefits Tool voor de toekenning van aanvullende rechten.
Participatie in het armoedebeleid
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Tweejaarlijks Verslag ‘Armoede uitbannen’
Participatie in het armoedebeleid
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Niet-gebruik van en niet-toegang tot rechten Elektronische gegevensuitwisselingen 28 april 2015 Henk Van Hootegem 02/

Plan 1.Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting 2.Problematiek 3.Omvang 4.Oorzaken 5.Oplossingspistes 6.Automatische toekenning van rechten, als één van de pistes Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

3 1. Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting Algemeen Verslag over de Armoede: -participatie van mensen in armoede en hun verenigingen -armoede is een schending van mensenrechten -belang van dialoog tussen verschillende actoren in de strijd tegen armoede Samenwerkingsakkoord tussen de federale Staat, de Gewesten en de Gemeenschappen, met oprichting van het Steunpunt -interfederaal karakter -organiseren van dialoog -evaluatie van de uitoefening van rechten -tweejaarlijks Verslagen met aanbevelingen, voor debat in regeringen, parlementen en adviesraden Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

Betrokkenheid van het Steunpunt bij deze conferentie: -Link tussen armoede en handicap  zie onder andere de resultaten van het onderzoek Handilab (personen met IVT/IT, data 2009):  armoederisico: 39,3 %  uitstel medische consumptie omwille van financiële redenen: 34 %  ernstige materiële deprivatie: 29,6 % 4

5 -Niet-gebruik van en niet-toegang tot rechten  In tweejaarlijkse Verslagen, betreffende verschillende domeinen  Nota rond automatische toekenning van rechten Nota rond automatische toekenning van rechten  Tweejaarlijks Verslag ‘Armoede en sociale bescherming’ Tweejaarlijks Verslag ‘Armoede en sociale bescherming’  Colloquium op 16 december 2014 in de Senaat, met steun van de Koning Boudewijnstichting, met verslagboek Colloquium  Video in opmaak, met steun van Cera  Interesse in verslagboek of video: Meer weten? publicaties, fiches met feiten en cijfers, … op: Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

6

7 2. Problematiek Problematiek: situaties waarin mensen hun rechten niet (kunnen) realiseren niet-gebruik niet-toegang niet-effectiviteit Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

8 3. Omvang Weinig cijfers hieromtrent. Beschikbare indicaties in België: Studie betreffende leefloon (Bouckaert & Schokkaert, 2011): 65 % OMNIO-statuut: bij invoering schatting op personen; eind 2012 = personen Sociaal tarief elektriciteit: in 2009 (voor het automatiseringsproces) hadden huishoudens recht op sociaal tarief, in 2012 (na automatisering) is dit aantal gestegen tot huishoudens Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

9 Cijfers in het buitenland: Vaak ratio’s van niet-gebruik van meer dan 40 % Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

De oorzaken zijn veelvuldig en kunnen zich op verschillende niveaus bevinden. (1)Het beleid/regelgeving (2)De betrokken diensten en instellingen (3)De individuele personen Oorzaken Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

(1)Het beleid/regelgeving Discours: culpabiliserend, stigmatiserend Voorwaardelijkheid van een recht Complexheid van de regelgeving: taal, verschillende stappen te ondernemen, … Doelgroepenbeleid Geen actieve promotie uit budgettaire overwegingen 11 Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

(2) De betrokken diensten en instellingen Gebrek aan (kwalitatieve) informatie: onvoldoende informatie, onaangepast taalgebruik, niet op het juiste moment Toegankelijkheid/contact: mobiliteit, onthaal, elektronische aanvraag Administratieve procedure Relatie hulpverlening-hulpvrager: voorwaarden, controle Beroepsmogelijkheden bij weigering Fragmentair aanbod, geen globale benadering 12 Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

(3) De individuele personen Gebrek aan informatie Gevoel dat aanbod niet tegemoetkomt aan vraag Gevoel van schaamte, stigmatisering Schrik voor controle en gevolgen van de hulpvraag Vroegere ervaringen Vrees voor te hoge voorwaarden en verwachtingen Onvertrouwdheid met beroepsmogelijkheden Gebrek aan begeleiding 13 Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

De verschillende oorzaken maken verschillende pistes voor oplossing nodig. Enkele interessante praktijken: Vereenvoudiging van regelgeving Automatiseren van procedures + gegevensuitwisseling Evalueren van regelgeving vanuit het standpunt van de gebruiker Informatie-campagnes Pro-actieve initiatieven Meten van niet-gebruik en van gebruikerstrajecten Verbeteren van hulpverleningsprocessen/trajecten Oplossingspistes Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

Verbeteren van beroepsmogelijkheden Verbeteren van de dienstverlening Geïntegreerde basisvoorzieningen Out-reachend werken 15 Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

16 6. Automatische toekenning van rechten, als één van de pistes In onderzoek van het Steunpunt: omschrijving van ‘automatisering van de opening van een recht’: het onderzoek ambtshalve door de bevoegde overheid of de voorwaarden vervuld zijn om het recht te openen, zonder voorafgaandelijke vraag door de potenti¨le rechthebbende Maar… gradaties: - zuivere vorm - opvraging van extra informatie - informeren van potentiële rechthebbenden Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

-Politieke beslissingen die niet altijd gefundeerd zijn op de technische mogelijkheden -Te detaillistische procedures in wetgeving -Verschillende voorwaarden en verschillende doelgroepen in de wetgeving -Complexe regelgeving -Databanken die bedacht en opgebouwd zijn vanuit administratieve noden en behoeften -Privacy-aspect -Risico op fouten -‘Automatische beëindiging’ van een recht -Digitale evolutie, … en kloof 17 Knelpunten Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

-Een doordachte en afgewogen piste, op basis van realistische verwachtingen en doelstellingen -Verschillende doelgroepen, op basis van statuten en op basis van inkomenscriteria -Voldoende informatie en vorming voor de betrokken ambtenaren -Uitgebouwd informatieluik voor de burgers (ook het moment dat iemand geen recht meer heeft) -Wetgevende omkadering voor het automatiseringsproces, rekening houdend met middelen en technische mogelijkheden -Mogelijkheden bekijken van harmonisering van voorwaarden, doelgroepen en concepten (maar kijk tegelijk naar doelstellingen van de regelgeving) 18 Aanbevelingen Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

-Vóór automatiseren komt vereenvoudigen -Investeren in kwalitatieve databanken -Burger dient systematisch zicht te hebben op de gegevens die worden opgeslagen en wanneer ze geraadpleegd worden -Voorzien van een parallelle procedure in het geval van fouten… -Vrijgekomen tijd investeren in extra tijd en mogelijkheden voor begeleiding en ontvangst van mensen die minder sterk staan -Debat en evaluatie met de stakeholders 19 Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting –

Dank voor uw aandacht! Tel