PLOEG/tucht en Raad van Beroep

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Infosessie betaald educatief verlof BEV
VOORSTEL TOT HERVORMING VAN DE ORDE DER GENEESHEREN Walter Michielsen Ondervoorzitter Nationale Raad.
Motivering van het ontslag
Beleidsbeïnvloeding door VGC-jeugdraad VGC-jeugdraad juni 2013.
Confraterniteit en Loyauteit
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
INTERNERING Joris Casselman
Sociaal Recht Deel 5.
De rechtsbijstandverzekering, enkele deontologische aspecten Permanente vorming Vlaams pleitgenootschap 16 november 2001.
Scholengroep Sint-Rembert februari 2011
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
V.S.O.A. - Politie Lispet Manu - Vast Afgevaardigde
WIJZIGING VPS – korte termijn
WIJZIGING VPS – korte termijn
Principes hervorming verlofstelsels HR - NETWERK.
Opmaak van PIP (LA & Projectteam) Bijsturing van Beleidsoptie of Regelgeving ? Betrokken entiteit Functioneel Bevoegd Minister Interne validatie van PIP.
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
Dinsdag 8 oktober  Toelatingsvoorwaarden Lager Onderwijs  Nu ook geldig : bewijs van genoten Nederlandstalig onderwijs in de wereld.  Taalproef.
Sancties Brecht Vermeulen Directeur De Mandel. 6 soorten Schrapping uit inschrijvingsregister Vergoeding wegens onderbezetting Ontbinding van de huurovereenkomst.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Functiegesprekken in de praktijk.
Onafhankelijkheid en Loyauteit Deontologie E. Boydens en E. Nieuwdorp.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Aanvraagprocedure 1.In het MOC verslag wordt voor de patiënt hadrontherapie voorgesteld. De patiënt contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum.
Algemene bepalingen Team Implantaten.
Het Nederlandse ontslagrecht
Reglement Inwendige Orde Hoofdstuk 1 : Het ontslag van een lid van de Raad van Bestuur. Art.1 Ieder uitgesloten of ontslagnemend bestuurslid kan zich Ieder.
Hfdst 15 strafprocesrecht
De (T)OR en de bestuurder
Rol en positie omgevingsambtenaar
VERLOFSTELSELS in het onderwijs situatie 26 maart 2015
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Het nieuwe arbeidsrecht 2015
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Stafdienst Pedagogische Begeleiding Evaluatiecyclus personeelsleden PBDKO 1 STAVAZA 1 september 2013.
 Wim Aukes Directeur IPA-ACON Groep  Tom van Deutekom Secretaris Stichting Vermogens Beheer Woensdag 10 februari 2016 PRESENTATIE STICHTING VERMOGENS.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Voorstelling project juridische hervorming VVB 01 maart 2016.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Thinksessie 30/6/ /7/ /10/2011 DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING.
WELKOM DICOS 1 JULI Verloven: wijzigingen Belangrijk! Op 1/9/2016 verandert niets Op 2/9/2016 komt zorgkrediet en kunnen bepaalde loopbaanonderbrekingen.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Return to work – Medische overmacht
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
De omkadering en opvolging van uw stage
PRESENTATIE DWSE EN AGO
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Prof. Em Psychiatrie Paul Cosyns UA
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
Evaluatie in CMW & LDE.
Aanvraagprocedure Rechthebbende krijgt een MOC waarin hadrontherapie wordt voorgesteld en contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum,
Hervorming medefinanciering
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Aanvraagprocedure Rechthebbende krijgt een MOC waarin hadrontherapie wordt voorgesteld en contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum,
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Aanvraagprocedure Rechthebbende krijgt een MOC waarin hadrontherapie wordt voorgesteld en contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum,
Aanvraagprocedure Rechthebbende krijgt een MOC waarin hadrontherapie wordt voorgesteld en contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum,
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Aanvraagprocedure Rechthebbende krijgt een MOC waarin hadrontherapie wordt voorgesteld en contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum,
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
VLAAMSE REGERING 29/6/2018 Eerste principiële goedkeuring
Transcript van de presentatie:

PLOEG/tucht en Raad van Beroep mei 2015

Vlaams personeelsstatuut Wat vind je waar ? Vlaams Personeelsstatuut = VPS http://www.bestuurszaken.be/vps Huishoudelijk reglement van de raad van beroep: http://www.bestuurszaken.be/generieke-regelgeving#Huishoudelijk_reglement_RvB_DVO De ‘praktische gids voor het toekennen van loopbaanvertragingen of onvoldoendes’. Bijlage 1 van de praktische gids geeft een uitgebreid antwoord op veel voorkomende vragen. Bijlage 2 bevat een aantal tips voor gesprekken met de medewerker en de leidinggevende. Bijlage 3 biedt richtlijnen, aandachtspunten en aanbevelingen met betrekking tot de andere regelgevende procedures die tot ontslag kunnen leiden Vlaams personeelsstatuut 2 2

Evaluatie van de proeftijd (III 16) Planning en evaluatiecriteria (§1) Evaluatoren = functionele chefs (IV 3) Tijdens proeftijd: gunstige /ongunstige feiten vaststellen (IV 6) Op einde proeftijd: evaluatiegesprek (IV 4) Evaluatieverslag - aparte verslagen als twee evaluatoren niet tot consensus komen (IV 5, §2) Betekening verslag binnen 30 kalenderdagen na het evaluatiegesprek (zoniet: vaste benoeming ambtenaar) (§6 - §7) Geëvalueerde kan opmerkingen toevoegen (§2)

Evaluatie van de proeftijd (III 16) Na minimumduur A (6 m) of B / C (4 m): kan proeftijd eindigen mits evaluatiegesprek (§3) Tussentijds evaluatie wordt eindevaluatie Positief of negatief Ambtenaar: vast benoemen of ontslag Contractueel: contract verder zetten of ontslag Kan contractueel altijd ontslaan (arbeidsrecht)

Evaluatie van de proeftijd Einde proeftijd ambtenaar (III 16) Positieve evaluatie: vaste benoeming (§4) negatieve evaluatie: ontslag (§4) Beroep mogelijk binnen 15 kalenderdagen na de betekening van het eindevaluatieverslag (§8) Zitting binnen dertig kalenderdagen na ontvangst van het beroepschrift benoemende overheid beslist definitief binnen 15 kalenderdagen na ontvangst van het advies van de raad van beroep (§9) – tenzij unanieme beslissing RvB Einde proeftijd contractueel (III 16) Positieve evaluatie: verderzetting contract negatieve evaluatie: ontslag (§5) Geen beroep mogelijk bij raad van beroep

Jaarlijkse evaluatie betreft functioneren / uitvoering planning / doelstellingen Geen feiten uit de privé-sfeer (vb. dronkenschap, misdrijf), als geen invloed op het functioneren van de ambtenaar; Evaluatie team? De evaluatie gaat over prestaties van het individu. De individuele evaluatie kan als volgt worden opgebouwd: een deel op basis van zijn individuele prestaties; een deel op basis van zijn prestaties in teamverband / de prestaties van het team (er bestaat formeel geen aparte teamevaluatie)

Jaarlijkse evaluatie Evaluatoren = functionele chefs (IV 3): die op de werkvloer opdrachten geeft aan de geëvalueerde één ambtenaar van zelfde of hogere rang ambtenaar op proef of vast benoemde ambtenaar die onder het VPS valt (DVO) andere evaluator kan contractueel / lagere rang / buiten DVO zijn

Jaarlijkse evaluatie Als minimum drie maand effectieve prestaties tijdens jaar (IV 1, §1) alle gepresteerde dagen van dat kalenderjaar samengeteld Interpretatie raad van beroep: minimum 66 gewerkte dagen niet de afwezigheden zoals verloven of ziekte na proeftijd: als de resterende duur van het jaar minder is dan drie maanden, kan de resterende duur  evalueren samen met het volgende jaar (IV 1, §2) uitz. over 15 maanden ipv kalenderjaar (IV 1, §2) In onderling akkoord (opnemen in dossier) uitz. bij uit dienst: mag over minder dan 3 maand Vrijwillig ontslag of pensioen

Jaarlijkse evaluatie Begin van het jaar: planning Niet geregeld in het VPS niet akkoord met planning HR: overleg evaluator en de functiehouder (evt. met HR-professional) Geen akkoord mogelijk: planning wordt opgelegd - kennisgeving per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs (of afgeven met getuigen)  

Jaarlijkse evaluatie Tijdens het jaar: gunstige of ongunstige feiten vaststellen (IV 6) Functionele chef, Ongunstig: schriftelijk vaststellen (liefst na een gesprek): nota of verslag personeelslid kan opmerkingen toevoegen personeelslid bezorgt het document terug binnen de 15 kalenderdagen na het ontvangen van het document. een negatieve evaluatie mag niet als een verrassing komen; het personeelslid moet de kans krijgen zich bij te sturen vooraleer het definitief geëvalueerd wordt

Jaarlijkse evaluatie Insteek evaluatie: 360°: Medewerkers of collega’s (IV 2) Functionele chef (IV 6)

Jaarlijkse evaluatie Eindevaluatiegesprek (IV 2, IV 4) Ten minste één evaluator Op verzoek geëvalueerde / evaluator: twee Op verzoek niveau D: waarnemer van zijn keuze (mag enkel waarnemen, niet tussenkomen) Niveau A, B, C: waarnemer (vb. HR-medewerker) kan enkel informeel, als iedereen akkoord gaat geëvalueerde langdurig afwezig: mondeling (vb. thuis of telefonisch) of schriftelijk (cf. rechtspraak) VPS bevat geen regels voor het planningsgesprek, opvolgingsgesprek, …

Jaarlijkse evaluatie Personeelslid weigert evaluatiegesprek de overheid moet het personeelslid toch evalueren (verplichting tot evaluatie: IV 1 VPS). Het evaluatieverslag wordt aan het personeelslid bezorgd, met de vermelding dat het personeelslid werd uitgenodigd maar weigerde te komen Bewijs nodig dat het personeelslid een kans had om gehoord te worden. dit kan beschouwd worden als een negatief feit in de evaluatie.

Jaarlijkse evaluatie Schriftelijk gesprek (lange afwezigheid) Cf. rechtspraak Raad van State evaluatieverslag vermeldt ‘schriftelijke procedure’. ontwerp evaluatieverslag bezorgen aan geëvalueerde geëvalueerde kan schriftelijk opmerkingen formuleren – vervangt het evaluatiegesprek (hoorplicht en zorgvuldigheidsbeginsel) - termijn voor opmerkingen bepalen in begeleidende brief definitief evaluatieverslag bezorgen aan geëvalueerde geëvalueerde kan opmerkingen toevoegen terugbezorgen binnen 15 kalenderdagen na het ontvangen van het definitief evaluatieverslag

Jaarlijkse evaluatie Verslag (IV 2 en IV 5, §1 en §3) voldoende / loopbaanvertraging / onvoldoende, Bezorgen voor 1 april geëvalueerde kan opmerkingen toevoegen terugbezorgen binnen 15 kalenderdagen na het ontvangen van het evaluatieverslag Verslag (IV 5, §2) aparte verslagen als twee evaluatoren niet tot consensus komen,

Jaarlijkse evaluatie Loopbaanvertraging / onvoldoende ambtenaar (IV 8): beroep Beroep mogelijk binnen 15 kalenderdagen na de betekening van het evaluatieverslag Zitting binnen dertig kalenderdagen na ontvangst van het beroepschrift Definitieve beslissing: overheid binnen 15 kalenderdagen na ontvangst van het advies van de raad van beroep OF unanieme beslissing RvB: Loopbaanvertraging / onvoldoende behouden of niet Onvoldoende omzetten naar loopbaanvertraging na onvoldoende + bij één van de twee eerstvolgende evaluaties onvoldoende: ontslag (art. XI 8)

Jaarlijkse evaluatie Loopbaanvertr / onvoldoende contractueel: geen beroep (ontslag mogelijk: arbeidsrecht)

Tucht bij ambtenaren ambtenaar > tuchtprocedure (VIII 1): bij tekortkoming aan zijn plichten Deel II VPS (+ deontologische code) Deontologische rechten en plichten: klantvriendelijkheid, loyauteit, zin voor initiatief en verantwoordelijkheid, inzet en objectiviteit, geen discriminatie, vertrouwelijkheid van informatie, geen giften aannemen, … Onverenigbaarheden (waardigheid van de functie, onafhankelijkheid, tegenstrijdige belangen, …) (II 10) Cumul beroepsactiviteiten enkel als toegestaan (II 12) na strafrechtelijke veroordeling (indien misdrijf verband houdt met uitoefening van het ambt)

Tucht bij ambtenaren Contractueel > geen tucht Wel sanctionering als voorzien in arbeidsreglement (vb. terechtwijzing, blaam, ontslag)

Tucht bij ambtenaren Mogelijke tuchtstraffen (VIII 2) blaam; inhouding van salaris: max 3 maand, max 1/5 netto (VIII 3) Bij deeltijds werken: berekend op deeltijds nettoloon Tuchtschorsing: max 3 maand, behoud salaris of inhouding max 1/5 netto – geen bevordering / verhoging salaris(schaal) (VIII 4) lagere inschaling: lagere salarisschaal in zelfde graad (VIII 5) terugzetting in graad: lagere rang en salaris (VIII 6) ontslag van ambtswege; Afzetting (gevolg: verlies ambtenarenpensioen – valt terug op privé-pensioen).

Tucht bij ambtenaren Voorstel van tuchtstraf (VIII 7) Door functionele chef Of voor N-functie: door minister (VIII 8) Schriftelijk, gemotiveerd (VIII 9): feiten + tuchtstraf Toevoegen verantwoordingsstukken Over feiten vastgesteld maximaal zes maand geleden (VIII 22) ongeacht het tijdstip waarop ze zich hebben voorgedaan Bij de beoordeling van de strafmaat mogen andere relevante vermeldingen in het persoonlijk dossier zonder tijdsbeperking in aanmerking genomen worden. Kan over meerdere samenhangende feiten slechts één tuchtstraf voorstellen (VIII 17) Kan één feit slechts een maal tuchtrechtelijk sanctioneren (VIII 18)

Tucht bij ambtenaren Nieuwe feiten tijdens lopende procedure: nieuwe procedure, zonder onderbreking lopende procedure (VIII 17) Na afloop procedure: kan dossier heropenen (VIII 18)

Tucht bij ambtenaren Uitspraak van tuchtstraf (VIII 7) Door functionele chef (niveau A) van voorsteller Of: voorstel door hoofd entiteit > uitspraak door managementorgaan BD (VIII 8) Of voor N-functie: door twee ministers (VIII 8) Uitnodiging om gehoord te worden (VIII 10) Feiten + voorgestelde tuchtstraf, plaats en tijdstip hoorzitting Inzage dossier mogelijk + fotokopieën Verdediging: mondeling (hoorzitting) + schriftelijk Raadgever of vertegenwoordiger naar keuze PV van verhoor (geen verslag) 20 dagen na hoorzitting: uitspraak (VIII 11) Kan hoger of lager zijn dan voorgestelde tuchtstraf Tuchtstraf gaat in op de derde werkdag na aangetekende mededeling Uitzondering afzetting en ontslag van ambtswege

Tucht bij ambtenaren beroep bij raad van beroep binnen 15 kalenderdagen na ontvangst van de aangetekende uitspraak (VIII 13) Zitting binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst van het beroepschrift (VIII 14) Raad van beroep kan unaniem beslissen om geen of een lichtere straf toe te kennen (VIII 19) Bij afzetting en ontslag van ambtswege: het beroep schort de uitwerking op – maar van rechtswege geschorst in het belang van de dienst (VIII 11)

Tucht bij ambtenaren Definitieve uitspraak (VIII 16) Door functionele chef (niveau A) van eerste uitspreker Of door raad van beroep bij unanimiteit Of bij afzetting en het ontslag van ambtswege: door hoofd entiteit / managementorgaan (VIII 8) Of: uitspraak door hoofd entiteit > definitieve uitspraak door managementorgaan BD (VIII 8) Of: uitspraak door managementorgaan > definitieve uitspraak door functionele minister (VIII 8) Of voor N-functie: door Vlaamse Regering (VIII 8) Binnen 15 kalenderdagen na ontvangst van het advies van de raad van beroep geen rekening houden met nieuwe feiten (VIII 19) Geen zwaardere tuchtstraf dan oorspronkelijke uitspraak (VIII 19)

Tucht bij ambtenaren Schorsing tuchtprocedure: Formele klacht over geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk (VIII 20) Beschermingsprocedure Vlaamse Ombudsman (klokkenluidersregeling) (VIII 21) In augustus en tussen Kerst en Nieuwjaar (VIII 23) doorhaling tuchtstraf in dossier (VIII 24) Automatisch – na een bepaalde termijn: één jaar voor de blaam; twee jaar voor de inhouding van salaris; drie jaar voor de tuchtschorsing; vier jaar voor de lagere inschaling of de terugzetting in graad. Niet voor afzetting en het ontslag van ambtswege gevolgen blijven bij lagere inschaling of terugzetting in graad

Tucht # evaluatie Tuchtprocedure Loopbaanvertraging / onvoldoende tekortkoming plichten / na strafrechtelijke veroordeling Vb. manifeste onwil / opzettelijk Loopbaanvertraging / onvoldoende betreft functioneren / presteren in kader van uitvoering planning / doelstellingen Vb. (onopzettelijk) falen rekening houdend met de zwaarte van de feiten, kan de ambtenaar naast de tuchtsanctie ook nog negatief geëvalueerd worden

Schorsing in het belang van de dienst Enkel voor ambtenaar In het belang van de dienst (IX 1) – dringende maatregel Schorsing Max. 6 maand, tenzij strafrechtelijk onderzoek: max. duur onderzoek (IX 8) Als combinatie met strafrecht / tucht (heterdaad): evt. inhouding van salaris: max 1/5 netto geen bevordering / verhoging salaris(schaal) (IX 4) Voorstel / uitspraak: zelfde instantie als bij tuchtstraf – cf. VIII 7 en VIII 8 (IX 2)

Schorsing in het belang van de dienst Uitspraak redenen (feiten) ten laatste drie werkdagen voorafgaand aan het verhoor schriftelijk meedelen aan ambtenaar Hoorzitting / raadgever (IX 3) gaat in op de dag na aangetekende verzending of visering beslissing (IX 5)

Schorsing in het belang van de dienst beroep bij raad van beroep (IX 6) binnen 15 kalenderdagen na uitwerking schorsing Zitting binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst van het beroepschrift Raad van beroep adviseert / beslist (unaniem): behoud of opheffing van de schorsing Nieuwe feiten Nieuw beroep mogelijk: minstens drie maanden na handhaving schorsing (IX 7)

Schorsing in het belang van de dienst Einde van de schorsing Einde termijn (IX 8) Bij kennisname strafrechtelijke uitspraak / minnelijke schikking /seponering: beslissing door overheid: schorsing opheffen of behouden voor de duur van de tuchtprocedure (IX 9) bij definitieve tuchtrechtelijke uitspraak over dezelfde feiten (IX 10) behalve bij afzetting of ontslag van ambtswege

Raad van beroep Beroep voor ambtenaren (niet voor contractuelen) Raad van beroep geeft advies of beslist over beslissing overheid (art. I 9 VPS): negatieve eindevaluatie van de proefperiode evaluatie: loopbaanvertraging / onvoldoende tucht schorsing in het belang van de dienst; weigering van een gunstverlof verlof voor deeltijdse prestaties, loopbaanonderbreking en onbetaald verlof

Raad van beroep Beroep indienen binnen 15 kalenderdagen na de betekening van de beslissing van de overheid Zitting (advies / beslissing) binnen 30 kalenderdagen na ontvangst van het beroepschrift

Raad van beroep Huishoudelijk reglement en I 11 en I 12 VPS Drie kamers (1. tucht / schorsing, 2. evaluatie / proeftijd, 3. gunstverlof) Taken secretaris: register, dossier, voorafgaand verslag, inzage, enz. Verzoeker kan assessor wraken uiterlijk 2 werkdagen voor zitting http://www.bestuurszaken.be/generieke-regelgeving#Huishoudelijk_reglement_RvB_DVO

Raad van beroep Samenstelling (art. I 10 VPS) 3 assessoren voor de overheid 3 assessoren voor de vakorganisaties 1 voorzitter (verplicht magistraat bij tuchtzaken, schorsing in het belang van de dienst en bij een tweede onvoldoende) < ten hoogste 2/3 van hetzelfde geslacht Praktische organisatie door de secretaris (AgO)

Raad van beroep Verloop zitting: art. I 13 VPS en reglement: Verzoeker verschijnt persoonlijk Sanctie: wordt geacht af te zien van beroep bij gewettigde verhindering: laten vertegenwoordigen of uitstel Verdediger: optioneel persoon naar keuze (vakbond, advocaat, …) Voorzitter opent en leidt vergadering verzoeker en overheid worden gehoord Beraadslaging en stemming: ontvankelijkheid (tijdig beroep) en gegrondheid Advies (verdeeld) / beslissing (unaniem) motivering

Raad van beroep Bevoegde instantie beslist (tenzij rvb unaniem = beslissing) Binnen 15 kalenderdagen na ontvangst van het advies van de raad van beroep

Aanvang termijn Betekening bij aangetekende brief met afgiftebewijs en bericht van ontvangst: kennisneming op de dag van de aftekening voor ontvangst. De termijn vangt aan daags na de aftekening voor ontvangst. Betekening bij aangetekende brief met afgiftebewijs, zonder bericht van ontvangst: kennisneming vermoed op de werkdag volgend op datum afgiftebewijs – tenzij bewijs van andere datum van kennisneming De termijn vangt aan twee dagen na de datum van afgiftebewijs.

Aanvang termijn Betekening bij gewone brief: kennisneming vermoed op de werkdag volgend op datum poststempel – tenzij bewijs van andere datum van kennisneming De termijn vangt aan twee dagen na de datum poststempel. Betekening door afgifte met ontvangstbewijs: kennisneming op de dag van de aftekening voor ontvangst De termijn vangt aan daags na de aftekening voor ontvangst

Ontslag / pestklacht Een werkgever mag een personeelslid dat een formele pestklacht heeft ingediend (benadeelde), behalve om redenen die los van de klacht staan, niet ontslaan. Ontslagbescherming twaalf maanden vanaf indiening pestklacht. Gaat de werkgever wel over tot ontslag (vb. na evaluatie / tucht), dan is het aan hem om te bewijzen dat de reden van het ontslag losstaat van de pestklacht vb. onvoldoende dateert van voor indiening pestklacht, en minder presteren niet het gevolg van pestgedrag arbeidsrechtbank oordeelt of er een band is tussen het ontslag en de pestklacht

Bedankt voor uw aandacht Vragen ? Juridisch Kenniscentrum: personeelsstatuut@vlaanderen.be 41 41