1 Laptop per Leerling; een veldverkenning en aanbevelingen voor (nader onderzoek voor) professionalisering van LpL-implementatie Drs. Ben Kokkeler, leider.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Onderwijskundige implementatie van SharePoint Expeditie Corlaer Bart van Luik TeleTOP e-learning
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Welkom.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Van, voor én door het onderwijs.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
HAN Faculteit Educatie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Stand van zaken E-Learning HBO en BVE 19 april 2002 Drs. E. van Popta Citowoz bv Breda
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Basisbewerkingen rekenen
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
LOB De VO-school als regisseur
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
PROJECT KEUZEPROCESSEN
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Honoursonderwijs in HBO
Informatieavond CLD Brede scholengemeenschap Visie: motivatie stimuleren door: o Samenhang tussen vakken o Samenhang binnen/buiten o Praktisch o Positief.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
1 (Gebrek aan) (prikkels voor) innovatie in het onderwijs Frank Kalshoven, juni 2010.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
POVO bijeenkomst 4 november 2015 Centraal Digitaal Systeem (Onderwijs Transparant)
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Voorlichting HAVO top 16 februari Kiezen voor de opleiding HAVO top? Belangrijke keuzemomenten: –Wat kies ik na MAVO 4? –Wat kies ik na eerste jaar.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Het zorgcontinuüm.
De praktijk VITRAS - Zorg en Sociaal Werk. De praktijk VITRAS - Zorg en Sociaal Werk.
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Wet vroegtijdige aanmelddatum voor en toelatingsrecht tot het mbo
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
WAARDEvol BESTUUR: ONTWERPGERICHTE AANPAK.
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
Transcript van de presentatie:

1 Laptop per Leerling; een veldverkenning en aanbevelingen voor (nader onderzoek voor) professionalisering van LpL-implementatie Drs. Ben Kokkeler, leider expertisegroep Informatie, Onderwijs & Cultuur Drs. Emiel Kanters, senior adviseur 6 februari 2008 Bestuur & Management Consultants

2 Veldonderzoek thema’s Visie en cultuur t.a.v. innovatie en technologie in onderwijs; Wijze van invoer van de laptops in het onderwijs; Ervaringen met laptops; Vereisten voor succesvol laptopgebruik; Hoe ziet laptopgebruik in het onderwijs er in de toekomst uit. Analysekader --> 5 thema’s --> 6 respondentcategorieën --> interviewvragen per categorie

3 Overall observaties (1) analytisch/methodisch Impact LpL lastig te isoleren binnen ICT beleid Bronnen en (ervarings)literatuur over daadwerkelijke implementatie en gebruik in PO en VO is uitermate beperkt Keuze populatie was niet gebaseerd op voorstudie van schoolfilosofie, er is geen expliciete keuze vooraf gemaakt om ervaringen te evalueren in de context van uiteenlopende conceptuele benaderingen. Een probleemstelling als “helpt LpL bij het realiseren van flexibiliseren van onderwijs en verrijking van leeromgevingen in het perspectief van competentiegericht leren” was niet het vertrekpunt. Aanvullend onderzoek vanuit een dergelijk aangescherpt perspectief zou de scherpte van conclusies vergroten.

4 Overall observaties (2) vragen voor vervolg Wat zijn de beweegredenen van ICT voorhoede scholen om bewust niet te kiezen voor een LpL concept? Hoe behoud je het momentum, het stimuleren van kennisdeling onder de (20) LpL scholen? Hoe help je scholen om de eigen implementatiestrategieën al handelend van tijd tot tijd te ijken en valideren? Welke lering is te trekken uit LpL ervaringen in MBO scholen? Wat zijn de mogelijkheden om tussentijdse ervaringen in de schoolpraktijk actief terug te ploegen, al dan ondersteund door flankerend wetenschappelijk veldonderzoek?