Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans
Maatschappelijk Aanbesteden
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Studie werklastmeting Werkgroep activering 18/04/2013.
Titel van de presentatie2 Wanneer start 2e spoor? Als werkgever en werknemer constateren dat herplaatsing bij eigen werkgever nu of binnen afzienbare.
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Belangenbehartiging door de VELON
Personeelsvergadering
John P. Kotter Harvard Business School
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Academische vaardigheden - C1.5
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Zin en onzin van het gebruik van Kinderrechtenindicatoren KEKI, 25 juni 2012 Danielle van Kalmthout Studiedienst Gezinsbond.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Communicatie School- Gezin
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Een schot voor open doel?!
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Company LOGO Leerlingvolgsysteem StudieLogboek Presentator Harry A. Hoeve.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein
Gemeentelijk onderwijsbeleid en segregatie
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Lokaal loket kinderopvang
Praktijkgericht onderzoek
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Vakgroep Nederlands OK?
Lokaal loket kinderopvang
Evaluatieonderzoek.
Evaluatieonderzoek.
Fleximatrix.
Team charter Instrument.
PV 8 - verslag doorlichting WG SEO: bom-model
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Onderzoeksproject Service’
Transcript van de presentatie:

Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015

1. Context Overheid dient recht op onderwijs voor alle kinderen en jongeren te waarborgen Eindtermen en ontwikkelingsdoelen zijn: – een middel om die kwaliteit te bewaken – minimumnormen – middel om gelijkwaardigheid tussen instellingen en het uitreiken van diploma’s en studiebewijzen te garanderen – vertolken maatschappelijk vooropgestelde onderwijsdoelen

Waarom nood aan evaluatie van de eindtermen als instrument? -Leerplannen en eindtermen zijn vaak niet gekend -Perceptie dat het curriculum overladen is -Eindtermen zijn te vaag of te complex geformuleerd

Waarom nood aan evaluatie van de eindtermen als instrument? In het RA staat bovendien geschreven dat -“Duidelijke eindtermen ervoor zorgen dat iedereen weet wat er concreet verwacht wordt.” - “Het helder afbakenen van doelen kan door het huidige pakket aan eindtermen te reduceren en te concretiseren en ambitieus te formuleren. De huidige set aan einddoelen kwam organisch tot stand in reactie op maatschappelijke ontwikkelingen. Ik zal daarom de huidige eindtermen en ontwikkelingsdoelen evalueren, bijsturen en waar nodig reduceren. Ik formuleer ze duidelijk en ambitieus zodat ze voldoen aan de behoeften van de 21 ste eeuw.“

2. Opdracht Algemeen – niet over inhoud van de eindtermen; – niet over het bestaansrecht van de eindtermen; – wel over de doeltreffendheid van de eindtermen als middel om kwaliteit te bewaken 2 luiken a)Sterkte-zwakte analyse van de eindtermen als middel b)Internationale vergelijking mbt gelijkaardige middelen die worden ingezet om (onderwijs)kwaliteit te bewaken. Wat zijn de voor- en nadelen van zulke systemen?

3. Onderzoeksvragen 1.Slagen ET en ontwikkelingsdoelen erin om de gelijkwaardigheid tussen instellingen, diploma’s en studiebewijzen te garanderen? 2.Zijn ET een goed instrument om maatschappelijke verwachtingen te vertolken? 3.Wat zijn de sterktes en zwaktes van het proces van het tot stand komen van de ET? (manier van tot stand komen, wie betrokken is, hoeveelheid ET, formulering van de ET, …) 4.Welke zijn de kritische succesfactoren en randvoorwaarden van het huidige systeem van ET? 5.In welke mate zijn de ET gekend? Hoe worden ze geïmplementeerd? (leerplannen, handboeken, dagelijkse school- en klaspraktijk)

4. Doel van deze opdracht Aanbevelingen mbt de doeltreffendheid van ET als middel Input voor een verder traject met focusgroepen: – Leerplanontwikkelaars – Experten mbt peilingen en curriculum – Scholen – Leraren – Ontwikkelingscommissie ET – inspectie

3. Procedure Timing: -Indiendatum: 1 juni Beoordeling door commissie -Terugkoppeling: eind juni Vermoedelijke startdatum: 1 juli Looptijd: circa 6 maanden -Wie kan indienen: instellingen HO

Beoordelingscriteria: Kwaliteit en haalbaarheid van het onderzoeksvoorstel (40 punten) Relevante deskundigheid van de onderzoeksploeg (30 punten) Kostprijs (30 punten) Na gunning, opvolging door stuurgroep

Bij inhoudelijke vragen, contacteer: Bij vragen over het in te vullen formulier, contacteer: