Massamedia Pagina 97 t/m 113.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Verborgen vormen van pesten
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn gegevens op het web!?
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
we are young so let's set the world on fire we can burn brighter than the sun.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Wat maakt het leven zinvol?
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Social media.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Jij hebt ook wat te vertellen!
Media en de massa.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Communicatie en relatie
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Chatten. Chatten Inleiding chatten Wat is chatten? De geschiedenis Voor- en nadelen Educatief of recreatief? Wat vinden jongeren ervan? Wat vinden.
Altijd online!.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
UITGAAN & ZINLOOS GEWELD
Boek: Massamedia Schematische samenvatting
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Iedereen gebruikt social media.
Even voorstellen .
Reclame Masters | Ik en reclame!
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
1 Analyse maatschappelijk vraagstuk. 2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Kan je zien of iemand holebi is?
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
H1 Media en communicatie
H2 Soorten media.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
2.2 Televisie en radio Welke soorten omroepen en zenders zijn er
3.1 de functies van het individu
Transcript van de presentatie:

Massamedia Pagina 97 t/m 113

§1 Communicatie en media MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Massa persoonlijke Communicatie: Communicatie: Zender zendt aan - 1 zender veel mensen - 1 ontvanger - persoonlijk - Weet niet aan wie hij uitzendt - Radio, weekblad, telefoongesprek, internet, krant, etc brief, mail, etc

§1 Communicatie en media MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Verbale Non-verbale Communicatie: Communicatie: praten - gebaren schrijven - lichaamshouding - kledingstijl - gezichtsuitdrukking Met woorden

§1 Communicatie en media MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Directe Indirecte Communicatie: Communicatie: Face – to – face contact - niet bij elkaar Je hoort en ziet de ander - via medium

§1 Communicatie en media MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Eenzijdige Meerzijdige Communicatie: Communicatie: Een richting op - meer dan 2 mensen Niet kunnen reageren - vb chatten Vb tv kijken Tweezijdige Communicatie - feedback wel mogelijk - Tussen 2 mensen - Vb bellen

MASSAMEDIA Informatie “ Ik ben later thuis” Ontvanger Zender encoderen Decoderen Middel/ medium

Meerzijdig, tweezijdig of eenzijdige? Verbaal of nonverbaal? Medium? Direct of indirect? Zender? Ontvanger?

Meerzijdig, tweezijdig of eenzijdige? Verbaal of nonverbaal? Medium? Direct of indirect? Zender? Ontvanger?

Meerzijdig, tweezijdig of eenzijdige? Verbaal of nonverbaal? Medium? Direct of indirect? Zender? Ontvanger?

§1 Communicatie en media MASSAMEDIA §1 Communicatie en media uploaden downloaden verzenden - ontvangen Op internet zetten - vb cn - bekijken/ Vb filmpje op - liedje van youtube zetten i-tunes downloaden social media alle internetmogelijkheden waardoor je informatie met elkaar kan delen - hyves, facebook, weblogs, - youtube, chatboxen, etc

MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Publieke omroepen Krijgt geld van de overheid Geen reclames tussen door. Nederland 1, 2, 3 BNN, TROS, VPRO, NCRV, EO, etc Houden aan de media wet Commerciële zenders -Geld uit reclames en willen winst maken Reclames door programma’s heen Net5, RTL4,5, Veronica, etc Mogen uitzenden wat ze willen

MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Mediawet: Alle zenders vrijheid van menings uiting Per uur maximaal 12 minuten reclame Niet programma onderbreken voor reclame Geen sluikreclame  filmpje1 Sponsoren mogen wel Volledig programma: (25% amusement, 25% informatie, 20% cultuur, 5% educatie, 25% eigen invulling)

MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Radio: Publieke radio zenders: Radio 1, achtergronden bij nieuws Radio 2, muziek uit de jaren 60, 70, 80 en het heden 3FM, voor jongeren Radio 4, klassieke muziek Radio 5 lichte muziek, informatie, spelletjes en service. Radio 6, jazz en wereldmuziek - Commerciële zenders 100%NL, Nederlandse muziek BNR Nieuwsradio, nieuws en actualiteiten Slam!FM, jongeren zender, trance Q-music, muziek uit de jaren 80, 90 en 00 en hits van het moment Radio 538, hits van het moment Radio Veronica, muziek uit de jaren 80 en 90 Sky Radio, non-stop muziek

MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant: Vooral artikelen over economie en politiek - achtergrond informatie langere teksten Moeilijkere woorden Niet echt grote foto’s Kranten koppen wat bescheidener VB: Volkskrant, NRC, Trouw Populaire krant: Onderwerpen die veel mensen interesseren: sport, criminaliteit en filmsterren Grote opvallende koppen Grote (kleuren) foto’s VB: Telegraaf, AD, Spits

MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant of populaire krant?

POPULAIR MASSAMEDIA §3: Wat voor Krant? Kwaliteitskrant of populaire krant? POPULAIR

MASSAMEDIA §3: W§2: TV, radio, kranten en internet at voor Krant? Kwaliteitskrant of populaire krant?

Kwaliteit MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant of populaire krant? Kwaliteit

MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant of populaire krant?

Kwaliteit MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant of populaire krant? Kwaliteit

MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant of populaire krant?

POPULAIR MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant of populaire krant? POPULAIR

Wat gebeurde er 30 april 2009?

MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Doelgroep: Groep mensen met gemeenschappelijke kenmerken Hoog opgeleide, middelbare mannen die van politiek houden jongere meiden die met mode bezig zijn computernerds Identiteit: De ideeën die men heeft over de samenleving / visie op de maatschappij. Progressief of conservatief Socialistisch of liberalistisch etc

MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Tijdschriften: Gaan niet over nieuws Meestal over 1 onderwerp Meestal eens per week of per maand Crossmedia: Mix van verschillende soorten media Vb: krant met een website Winkel met een webshop

massamedia Verslaafd aan informatie: §3: hoe gebruik jij massamedia? Verslaafd aan informatie: Je gaat naar huis, smst met je vrienden, chat over mtv, en hebt je radio aan staan Informatie verslaving? Afgeleid door social media Slecht concentreren Geen reallife contacten meer

massamedia We gebruiken massamedia voor: §3: hoe gebruik jij massamedia? We gebruiken massamedia voor: 1. Informatie functie: Kennis en nieuws: je krijgt informatie 2. Recreatieve functie: Ontspanning: voor de lol 3. Sociale functie: Contacten: via internet/telefoon op de hoogte blijven van je vriendschappen 4. Commerciële functie: Reclame: reclameboodschap zenden

massamedia §3: hoe gebruik jij massamedia? Maatschappelijke functie: In een democratie is het belangrijk dat iedereen goed geïnformeerd is over maatschappelijke onderwerpen. Mix van verschillende functies: Infotainment Rtl boulevard: informatie en/of ontspanning Sesamstraat: onderwijs en/of ontspanning Journaal: informatie en/of ontspanning

Waar komt het nieuws vandaan? MASSAMEDIA §4: Waar komt het nieuws vandaan? Hoe weten journalisten wat er op de wereld gebeurt? 1. Zelf op zoek 3. Persberichten Mededelingen die ze krijgen van personen en bedrijven Journalisten luisteren naar politie radio en gaan er zelf op af. 2. Persbureau (ANP: Algemeen Nederlands Persbureau) bedrijven die nieuws uit binnen en buitenland verzamelen en verkopen.

Wat komt er wel en niet op het nieuws/ in de krant §4: Nieuwsselectie: Wat komt er wel en niet op het nieuws/ in de krant Is het actueel? Oud nieuws/ net gebeurd Is het bijzonder? Is het Interessant om te weten? Gaat het om belangrijke of bekende personen?

§4: Is het wel betrouwbaar? Hoor en wederhoor: vraag beide partijen Is wat je hoort en leest wel echt waar? Hoor en wederhoor: vraag beide partijen Check en vermeld de bron: van wie heb je het? Ben objectief: zonder mening Feiten controleren Toch verkeerd: rectificeren: vertellen dat het bericht onjuist was

MASSAMEDIA §5: Reclame reclame bikers spam: verboden: - Ongevraagd versturen van reclame via email of telefoon. (alleen binnen europa, dus kan niets doen tegen Azie of Amerika Mediawet: Per uur maximaal 12 minuten reclame Niet programma onderbreken voor reclame Geen sluikreclame  filmpje2 Sponsoren mogen wel

MASSAMEDIA §5: Reclame Jonge consumenten belangrijke doelgroep reclame Want: Jongeren kopen veel (maandelijks voor wel 85 miljoen euro! Hebbe invloed op koopgedrag ouders Bedrijven willen jonge mensen aan zich binden, voor de toekomst Bepalen de trend (en wat niet)

MASSAMEDIA §5: Reclame Gevoelens worden als truc gebruikt om jou dingen te laten kopen: Fijne muziek in een winkel Verkopers met dezelfde schoenen Angst voor sigaretten Er niet bij horen zonder dat merk Gebruiken ideaalbeelden: beelden van mensen en hun leven die er perfect uitzien Groot huis, ideaal gezin Succesvolle mensen BN’ers laten zien Hetzelfde parfum als Paris Hilton Dezelfde voetbalschoenen als Ronaldo

MASSAMEDIA §5: Reclame Postbus 51: spreekbuis van de overheid vragen aan de overheid. (VB over gezondheidszorg, onderwijs, veiligheid, etc) Sire: ideële reclame maakt op verzoek van klachten of ideeën Spotjes van postbus 51: huislijk zinloos geweld Alchol en jongeren typisch postbus 51 Online opdracht over Postbus 51 --> Online opdracht

MASSAMEDIA §6: Soaps, series, games 1930 door zeepfrabriek Een verhaal op de radio met tussen door zeep reclame. Soaps worden gesponsord. Bedoelt om te amuseren Leren van een soap: maatschappelijke thema’s ( waar komt de soap vandaan? 20min)

MASSAMEDIA §6: Soaps, series, games Amusementsprogramma’s Kenmerken: Herken de werkelijkheid in een soap, maar heftiger: maatschappelijke thema’s. Spannend: cliffhanger: spannend einde om je weer te laten kijken Iedere hoofdrolspeler eigen karakter/ zijn iemand op wie jij zou willen lijken. Je kan winnen: score verbeteren of winnen Alles gebeurt in een soap veel sneller: jaargetijden etc. Reality soap: echte mensen live gefilmd. hoe maak je een soap?

§6: Soaps, series, games Stereotypering: Beelden waarbij aan een hele groep mensen dezelfde kenmerken worden toegeschreven. VB: alle barmannen in GTST zijn vriendelijk. Alle zakenmannen zijn onbetrouwbaar. Leidt tot Vooroordeel: Een vooroordeel is een mening over iemand of een groep mensen die niet op feiten is gebaseerd. VB: in een soap is iemand te lui om te werken. Je ontmoet in het echt een werkeloze en je denkt dat die ook wel te lui zal zijn om te werken. Discriminatie: Als mensen op basis van deze vooroordelen worden achtergesteld, is er sprake van discriminatie.

MASSAMEDIA §6: Soaps, series, games (hoe maak je een soap? 20 min) NADELEN SOAP: Verkeerd beeld van de werkelijkheid: Gewoon leven = saai gebeurd niet veel vooroordelen VOORDELEN SOAP: Komen veel (maatschappelijke) problemen voor in soaps: - alcohol drugs - homoseksualiteit niet geaccepteerd - etc Daarom gebruikt als voorlichting: - soapacteur zegt dat drugs slecht voor je zijn.

MASSAMEDIA §6: Soaps, series, games NADELEN GAMES: Verslavend Gewelddadige inhoud Agressie veroorzaken VOORDELEN GAMES: Leren samenwerken Goed concentreren Slimmer en creatiever in oplossingen bedenken

MASSAMEDIA §7: macht van de media Hoeveel macht heeft de media op jou? Filmpje:wat doet reclame? (24min) Theorieën: Injectienaald theorie: media spuit druppeltje voor druppeltje ideeën in Theorie van selectieve waarneming/ perceptie: je ziet wat je wilt zien

§7: macht van de media Propaganda: doelbewust eenzijdige informatie geven, om meningen te beïnvloeden Manipulatie: met opzet feiten weglaten of veranderen Indoctrinatie: voortdu- rend opdringen van bepaalde meningen (met behulp van zeer intensieve psycholo- gische middeltjes)

MASSAMEDIA §7: macht van de media Vrijheid van meningsuiting en Persvrijheid, maar: - niet zomaar beledigen - niet opzettelijk liegen - niet discrimineren - opruimende info/teksten - onzedelijke info/teksten Cencuur in NL verboden: controle op informatie door de overheid.

MASSAMEDIA §7: macht van de media Hoe meer kijkers hoe beter, dus: - veel seks op tv - veel geweld op tv - veel ongelukken en rampen op tv  Slechte invloed?  Kijkwijzer

MASSAMEDIA §7: macht van de media Censuur in NL verboden: controle op informatie door de overheid. Zelfcensuur: zelf beslissen iets niet te plaatsen want: - Nieuwsbron / tipgever beschermen - Niet te veel Schokken - Geen lezers/kijkers kwijt raken

MAATSCHAPPIJLEER §8: Macht van de media Regels voor reclame makers: Nederlandse Reclame Code reclame mag niet mag misleiden reclame mag niet in strijd met de waarheid mag zijn reclame mag niet nodeloos kwetsen reclame mag niet iet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen Snoepreclame: tandeborstel in beeld Alcohol: “geniet maar drink met mate” “alcohol nog even niet onder de 16” Sigaret reclame is inmiddels verboden

MASSAMEDIA Succes met leren!