Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Evangelische Kerk Sint-Niklaas - 16 maart Cécil Van Maelsaeke
Filosofie Op HAVO en VWO.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De gevolgen van de zonde
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Discipelschap.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Peter Strawson.
Begrijpen, Waarheid en Denken..
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Woord van Leven Mei 2011.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Deelsessie 6: Transitie aanpak
WELKOM OP TOV!.
Vanavond gaat het over: Hoe sta jij in het leven?
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Mijn eerste levensbehoefte is…
Praat eens met een veteraan darwine.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Op de Berg van God “Ik zal je in een kloof laten schuilen en mijn hand beschermend voor je houden tot ik voorbij ben. Als ik mijn hand weg haal,
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
‘De weg, de waarheid en het leven’?
Etnisch profileren: van welles/nietes naar professionele ontwikkeling
Mindfulness.
Zijn we werkelijk anders?!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
- een beetje Aristoteles -
Ethiek.
Preek Jakobus 2:
Jij, God en je kind.
Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Leren van lastige kwesties
Het einde van lidmaatschaps-relaties oude stijl?
Doel en taak van de hulpverlening
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Aanvaarding en tolerantie
1Korinthe OM NIET 18 Wat is dan mijn loon? Dit: door mijn evangelieprediking HET EVANGELIE OM NIET te mogen brengen, en zo van mijn bevoegdheid.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
1)Wat is de duurzaamheidsdiscussie? 2)Kloppen de aannames achter deze discussie? 3)Wat betekent dat voor ons denken (en doen)? Bekijk de dia’s later op.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Les 9 voor 28 mei “Wie zich dan zal vernederen als dit kind, die is de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen.” (Mattheüs 18:4) Wat betekent.
Identiteit en Zelfregie
Sociologische paradigma’s
Pilot maatschappijwetenschappen
Waarderende benadering
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour Werkgroep Antropologie & Interculturele Methodiek 20 maart 2015

Inclusieve samenleving? Inclusie is ‘werkwoord’, een mentaliteit en houding. Geen uitkomst of resultaat. Inclusieve samenleving kan niet zonder inclusieve Ik- ken Inclusie: de plek der moeite voorbij de grenzen Onze huidige mentaliteit is een uitsluitende Uitsluiting bestaat bij de gratie van grenstrekkerij

Wat sluiten wij uit? Dynamiek Samenhang Complexiteit Onderlinge afhankelijkheid Verscheidenheid Veelzijdigheid Menselijke kwetsbaarheid/ Vergankelijkheid

Inclusie v.s. Exclusie Totaal andere uitgangspunten Totaal andere mechanismen Totaal andere vragen Totaal andere antwoorden Een ander paradigma!

Paradigmashift van onze tijd “Wij leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk.” Jan Rotmans, hoogleraar transitiemanagement aan EUR

En wat is die verandering van tijdperk? Dat we de inherente samenhang, verbinding en dynamiek zien tussen alles wat leeft. Voor ons duale verlichtingsgedreven object-denken is dit een grote verandering met enorme gevolgen!

een ander mensbeeld! een ander wereldbeeld! Verandering van tijdperk vereist verschuiving in onderliggende aannames een ander mensbeeld! een ander wereldbeeld!

Een ander mensbeeld De mens staat niet op zichzelf, maar is fundamenteel relationeel! Daarom is ‘het tussen’ zo belangrijk.

Een ander wereldbeeld De wereld is geen opsomming van losstaande subjecten en objecten, die we met elkaar kunnen vergelijken, in bedwang houden en regelen. De wereld is eerder een samenhangend, complex en dynamisch gebeuren.

Twee verhoudingen tot de wereld (Buber) Monologisch/ Ik-Het / Uitsluitend karakter Dialogisch/ Ik-Jij/ Inclusief van aard

De gangbare Monologische dimensie O.a. te merken aan: Object- denken/ Platland- denken/ hokjesgeest Oorzaak-gevolg/ Lineair OF-OF Fixaties (Stereotyperen / Gefixeerde identiteit/ grenzen) Verdeel en heers

De Dialogische dimensie Focus op wisselwerking/ op het Tussen (ook het pleidooi van Marli Huijer, Denkeres des Vaderlands) Verbinding hoeft je niet te maken! Impliceert voortdurende dynamiek en onderlinge samenhang Verscheidenheid is vertrekpunt, geen uitkomst Impliceert complexiteit / EN-EN Zoekt naar vruchtbare mogelijkheden

Wat betekent mens als fundamenteel relationeel? De mens verkeert en ontwikkelt zich binnen drie existentiële relaties: Met de bron/ essentie/ bezieling Met de context/ omgeving Met andere mensen/ met elkaar

Fundamenteel relationele mens Dit mens- en wereldbeeld werk ik concreet en uitvoerig uit in mijn boek dat eind 2015 verschijnt.

Maatschappelijke insluiting vraagt een inclusief perspectief Hoe inclusief denk en handel jij zelf? Waar ligt onze maatschappelijke medeverantwoordelijkheid? Waar doe je een appel op bij de ander? (Identiteit fixeren of verruimen?) Tegen wie zeg JIJ ‘wij’? (heb je werkelijk interesse voor de ander? Kun je gelijkwaardig ongelijk zijn?) Willen je weten/ begrijpen/ leren kennen (focus je op herstelrecht of strafrecht)? Wat benadruk je: homogeniteit en/of heterogeniteit? Ieder op zijn tijd? Durf je te experimenteren/ niet van tevoren te bepalen wat de uitkomst is? Kun je voorbij de zogenaamde ‘objectieve professional’ gaan? (praten MET ipv OVER de ander?)

Meer weten over het denken van Farhadpour? Bestel interview (1,5 uur) + college (1,5 uur) door een mail te sturen naar: info@aramesh.nl