LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
, APS-FI Wiskunde en ICT jos tolboom, Rug FWN Effecten van digitale feedback.
Innovatie en stakeholders in VO
Werken naar onderwijsbehoeften
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Probleem Professionals gebruiken innovaties niet (helemaal) zoals bedoeld Waardoor mogelijk de effecten uitblijven bij de einddoelgroep (cliënten, patiënten.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Implementeren doe je samen
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
TALENT IN ACTIE prikkelen identificeren ontwikkelen Schitteren
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
Van Kroon naar ViP.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
De cultuur van MBO College Zuid
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Professional Development Schools - Rijnmond
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Uitgangspunten Innovaties = richtlijnen, preventie programma’s, etc.
Implementeren met haken en ogen
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Als je nog geen idee hebt …
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Het meten en verbeteren van leerprocessen
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Passend onderwijs.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Bureaucratisch management
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Eigenaarschap ontwikkelen Frans Wijngaarden
Pedagogische relatie in VO en MBO
Persoonlijk Leiderschap
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
De toekomst van de maatschappelijke stage
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Inspelen op Innovaties
Ontwerpend onderzoek.
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Transcript van de presentatie:

LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS

WAAROM VERNIEUW JE ? Als er een behoefte aan verbetering gevoeld wordt (door de gebruikers – docenten/studenten) Als er een overtuigende verbetering wordt voorgesteld (door niet-gebruikers – management/ beroepenveld/ maatschappij/ overheid)

EN HOE VERNIEUW JE NAAR JOUW IDEE HET BESTE OP EEN SCHOOL? Voldoende communiceren over de innovatie (doel en effect verduidelijken) Tweeweg verkeer Ruimte bieden aan twijfels en onzekerheden Gemeenschappelijk doel ervaren op moment van start implementatie (ontwikkeling/invoeren) Gebruikers als hoofdontwikkelaars Betrokkenheid stimuleren ( en gebruiken) Expertise gebruiken en ontwikkelen ‘Mutal adaptation’ van een innovatie mogelijk maken