KICK-OFF Planlast 24 maart 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Eindwerk zesde jaar.
Regionale Technologische Centra en werkplekleren
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Z I NNAI. Wat? Inspirerend lerend netwerk van, voor en door ervaren werknemers in de Vlaamse overheid, die zin hebben in ZINvol werk en die zich ZINvol.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Opleiding voor schoolsecretariaten
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Opleiding voor schoolsecretariaten
Communicatiecampagne Ministerie van Onderwijs en Vorming
DPB Fysica Gent.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
BEHEER ENQUÊTES Opvragen en verwerken van gegevens.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Handelingsgericht samenwerken
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Voorbereiden … voor het Vormsel.
Bijeenkomst directeuren en IB-ers OZKNV Workshop Documenten-planlast Dinsdag 1 december 2014.
Ontstaan en doel  is een vereniging ontstaan op initiatief van directies zelf (1985)  op basis van spontane aansluiting  werkend met een open stuurgroep.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
Barbara Axters Kaat De Strooper
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
KICK-OFF 12/09/2014. Welkom Leeftijdsbewust personeelsbeleid/ Duurzaam personeelsbeleid Hoe binnen eigen organisatiecontext medewerkers betrokken, gemotiveerd,
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Focusgroepen Vlaanderenbreed Stageregistratiesysteem
Toelichting van de onderwijswebsite ’s
Cursus voor schoolsecretariaten
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ouders en school samen Maart 2016
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
INTRODUCTIE academiejaar
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Cursus voor schoolsecretariaten
Transcript van de presentatie:

KICK-OFF Planlast 24 maart 2015

Werkzaamheden en praktische organisatie focusgroepen 2015 Planlast 2015 Werkzaamheden en praktische organisatie focusgroepen 2015 Jeroen Backs, Afdelingshoofd Afdeling Strategische Beleidsondersteuning

Bedoeling Voortbouwend op de inzichten van het onderzoek van 2012-2013, gaan we op zoek naar Welke opdrachten, activiteiten, processen mbt tot de vastgestelde thema’s leiden tot planlast en/of tot een ervaring van gebrek aan autonomie door regeldruk Welke reductie van bronnen van planlast mogelijk is zowel op korte als op lange termijn rekening houdend met de verschillende verantwoordelijkheden van de verschillende relevante actoren

Waar halen we de informatie? Deelnemers: Leraren en middenkader in scholen, schoolsecretariaten, schoolleiders, coördinerende directeurs, algemene directeurs, schoolbesturen, pedagogische begeleidingsdiensten, de vakorganisaties en de koepels en het GO! , medewerkers centra voor leerlingenbegeleiding en beleidsmedewerkers Wat verwachten we? Ongezouten mening Constructieve geest Engagement van iedereen om planlast aan te pakken

Basiseenheid: de school Ad random getrokken steekproef van scholen. De helft uit het gewoon (2/3) en buitengewoon (1/3) basisonderwijs en de andere helft uit het gewoon (2/3) en buitengewoon (1/3) secundair onderwijs Strata : ligging (grootstedelijke en niet-grootstedelijke context), net, schoolgrootte, onderwijsvormen (SO). De scholen worden telefonisch uitgenodigd om deel te nemen en ontvangen via mail bijkomende info.

Het onderzoek: praktisch 18 focusgroepen hier in het Consciencegebouw met 10 à 15 deelnemers per groep in april en mei 2015 Een focusgroep is een formule waarbij een moderator een open en dynamisch gesprek stimuleert onder de deelnemers. De meerwaarde van een focusgroep schuilt in de interactie tussen de deelnemers, waardoor er extra informatie naar boven komt. Focusgroepen zijn ook vaak oplossingsgericht: je benoemt niet alleen het probleem, je zoekt er ook samen een oplossing voor. Elke deelnemer hoeft slechts éénmaal te komen (vervoerskosten worden terugbetaald)

Rond welke thema’s willen we werken? de invulling van het curriculum (eindtermen – vakoverschrijdende eindtermen – leerplannen – leerlijnen – lesvoorbereidingen); rechten en plichten van leerlingen en ouders (leerlingvolgsysteem, juridisering (tucht, attestering en beroepen) inschrijvingsrecht); de school als organisatie (o.a. het voeren van een personeelsbeleid (aanwerving, inzetbaarheid, rechtspositie, professionalisering, …)); interne en externe kwaliteitszorg met aandacht voor de niet-onderwijsgebonden regelgeving.

4 thema’s – 18 focusgroepen Curriculum Kwaliteitszorg Rechten en plichten van leerlingen en ouders School als organisatie

4 thema’s – 18 focusgroepen leraren, middenkader en directeurs BaO leraren, middenkader en directeurs BuBaO leraren, middenkader en directeurs SO leraren, middenkader en directeurs BUSO Schoolbesturen, aldi’s en codi’s uit BaO en SO Pedagogische begeleidingsdiensten, koepels en vakorganisaties Vertegenwoordigers CLB Vertegenwoordigers beleidsdomein Onderwijs en Vorming

Curriculum Kwaliteitszorg Schoolorganisatie Rechten en Plichten Basisonderwijs Gewoon secundair onderwijs Buitengewoon basis en secundair onderwijs Kwaliteitszorg Basisonderwijs Gewoon secundair onderwijs Buitengewoon basis en secundair onderwijs Schoolorganisatie BaO + BuBao (lkn – middenkader) SO + BuSO (lkn – middenkader) BaO + BuBao (directies) SO + BuSO (directies) Schoolbesturen, Aldi’s en Codi’s (alle niveaus) Rechten en Plichten BaO + BuBao SO + BuSO

Curriculum, rechten en plichten en kwaliteitszorg Schoolbesturen, Aldi’s en Codi’s (BaO, BuBaO, SO, BUSO) Curriculum & kwaliteitszorg PDB, koepels en vakorganisaties Schoolorganisatie & rechten en plichten PDB, koepels en vakorganisaties Alle thema’s Vertegenwoordigers CLB Vertegenwoordigers Beleidsdomein O&V

De protagonisten Het departement onderwijs en vorming staat in voor het methodologisch kader, de contactname van de respondenten en het verwerken van de onderzoeksgegevens uit de focusgroepen De begeleidingscommissie zorgt voor de procescontrole door de onderzoeksopzet van het onderzoek af te toetsen aan het eigenlijke verloop en verwerking en tevens versterkt ze de betrokkenheid en het engagement van de partners om planlast aan te pakken. De leden van de focusgroep geven de essentiële bouwstenen voor mogelijke onderzoeksresultaten aan. Het hele onderwijsveld wordt betrokken bij wat we kunnen doen om op korte termijn planlast te verkleinen (zie website).

Het engagement van alle onderwijsactoren om planlast te verminderen  Het eindresultaat…. Een eindrapport bevat een verslag van de focusgroepen, een analyse ervan en een inventaris van reductievoorstellen Het engagement van alle onderwijsactoren om planlast te verminderen Planlastreductie

Timing Eerste samenkomst van de begeleidingscommissie : 23 februari 2015 Selectie van de deelnemers en voorbereiding van de focusgroepen : februari - maart Collectief startmoment: 24 maart 2015 Focusgroepen : april - mei 2015 Minister en begeleidingscommissie nemen kennis van de inventaris: vòòr het zomerreces Analyse en toetsing van de voorstellen uit de focusgroepen : na het zomerreces Oplevering van het eindresultaat en slotpresentatie : na het zomerreces Derde bijeenkomst van de begeleidingscommissie in functie van de verdere uitrol : najaar 2015

Vragen Opmerkingen Ideeën Planlast@ond.vlaanderen.be