Workshop evalueren Dcp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Eindwerk zesde jaar.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Integrale opdrachten STW
Logical Framework Approach
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Begeleiden van het B-leerproces
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Effectieve instructie
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Vernieuwing verzorging
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
Informatie- avond groep 6
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Competentiegericht leren vmbo
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Workshop “Beoordelen”
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Evaluatie Leerlijnen.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Richtlijnen voor de casustoets
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Verschillende rollen en stijlen
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Differentiëren & klassenmanagement
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Sleutels, codes en aanwijzingen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Info klinisch onderwijs
Overzicht gedragingen per competentie
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Workshop evalueren Dcp

Situering Doelstellingen workshop Focus: Vanuit concrete voorbeelden in groep theoretische zaken kunnen toelichten (inzien) Vanuit concrete voorbeelden in groep en individueel een evaluatie-instrument en verbetersleutel kunnen maken (toepassen) Focus: Een goede vraagstelling hanteren Een objectieve verbetersleutel opstellen

Workshop evalueren Dcp Opdracht In groep Zie instructiefiche Workshop evalueren Dcp

Verwerkingsopdracht: maak je eigen evaluatie-instrument → vertrek vanuit je lesvoorbereiding DCp (voor oefenles bij lector DCp) → stel een evaluatie-instrument op → controleer via de checklists in de cursus (opmaak, vraagstelling, gebruik) → stel de verbetersleutel op Zie opdrachtsjabloon! Indienen: op dokeos – verwerkingsopdracht evalueren

Richtlijnen bij het afnemen v/e toets/examen Geef duidelijke en schriftelijke instructie: Welk materiaal kan gebruikt worden? Hoeveel tijd krijgen lln? Afspraken rond respecteren voorziene antwoordruimte,…? Geef duidelijkheid over scoring van antwoorden, zeker bij meerkeuzevragen Afkijken vermijden door verschillende toetsversies Start met eenvoudige vragen (succeservaringen) Goede spreiding van de vragen over de leerstof = representatief

Tips voor opstellen korte antwoordvorm vragen Vertrek steeds vanuit de doelstellingen en zorg ervoor dat je vraag een concretisering is van de doelstelling die je wil evalueren Cf. evalueren als ‘controleren of de doelen bereikt zijn’ (KVA = competenties v/d lln) => belang formulering doelen De vraag moet duidelijk en specifiek zijn: er mag maar 1 correct antwoord mogelijk zijn op de vraag Het antwoord moet kort en specifiek zijn: een getal, een formule, een korte zin,.. Vermijd letterlijke zinnen uit cursus/handboek als vraag (die kunnen gememoriseerd zijn)

Tips voor opstellen korte antwoordvorm vragen Zorg voor voldoende ruimte voor het invullen van het antwoord Geef niet de eerste letter van antwoord aan Deel mee op hoeveel punten een vraag staat Breng de lln op de hoogte van tijdgrenzen

Tips bij het opstellen gesloten vragen Vertrek steeds vanuit de doelstellingen Niet alleen geheugenkennis maar ook inzicht toetsen Hou de taal zo eenvoudig mogelijk (geen dubbele negaties, gebruik niet nooit/altijd,..)

Tips bij het opstellen gesloten vragen De vraag mag geen verborgen aanwijzingen bevatten Geen strikvragen en listigheden Oplossen van elke vraag is onafhankelijk van oplossing van vorige vraag

Richtlijnen bij procesevaluatie (U) Dagelijks werk → Doel : leerproces meten + bijsturen → Wat : kennis, vaardigheden en attitudes (competenties) → Hoe : taken, opdrachten (thuis; klas; zelfstandig; in groep), toets, overhoring

Breed evalueren (U) Cf procesgerichte onderwijsvisie K, V, A geïntegreerd Instructie en evaluatie geïntegreerd Alternatieve evaluatievormen; ‘anders evalueren’ DCo Competentie-gericht evalueren

Anders evalueren? (U) → groepswerk via peerevaluatie → zelfstandig werk via zelfevaluatie → praktijk via evaluatiefiches → SAM (schaal voor attitudemeting) Tekst: ‘Het dagelijks werk van je leerlingen evalueren’ → Zie workshop in DCo

Reflectie… (U) De kwaliteit van een evaluatie staat of valt met de kwaliteit van de eindfeedback Wat denken jullie?

Feedback geven (U) Functie van feedback? Positief gedrag/resultaat bevestigen Bv. De taak is goed uitgewerkt. Je legt goede en zinvolle verbanden tussen de verschillende elementen Indien nodig gedrag of leerproces bijsturen: Bv. Verwoord de essentie nog meer in je eigen woorden. Bv. Noteer alle stappen die je zet om tot de oplossing te komen op papier, en controleer of je geen fout gemaakt hebt in je redenering.

Feedback geven (U) Geef ook aandacht aan/vertrek uit positieve elementen Geef bruikbare feedback focus op aspecten die te verbeteren zijn geef ook aan hoe te verbeteren (begeleiden) Geef de andere de kans om te reageren Hou rekening met de persoon zelf: hanteer begrijpelijke taal totale persoon + context v/d lln betrekken (lln is meer dan het toetsresultaat)