Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemersfonds Centrum Bussum Activiteiten stap-voor-stap.
Advertisements

Werkboek kwaliteitszorg voorstelling 4/12/2004. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen • Het boek is een instrument voor een collectieve.
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Introductie beleidsplanning
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Into the jungle Zaterdag 18 mei 2013 Gallerie Café CHV-Noordkade Veghel 19:30 – 00:30.
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Management : situering en begrip
Logical Framework Approach
Les 1 M&O.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Convenant ontwikkelingssamenwerking Stad Roeselare.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Evaluatie van een proces
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Gegevensanalyse Trajectdag 19 januari 2012 Steunpunt Jeugd.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
SWOT speerpunten € € Sterktes Zwaktes Kansen Bedreigingen
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Plannen, uitvoeren en evalueren
Thomas Belmans Marijn Peeters
Internationale marketing
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Business Process Management
Draagvlak vergroten bij collega’s
5 februari 2003 Workshop.
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Adres Bornerbroeksestraat 348
5 februari 2003 Workshop.
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Internationale handel
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Marktonderzoek Marktonderzoek.
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument” 23 mei 2008 Toon Vrelust

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Programma Inleiding en kennismaking Wat is beleidsplanning? Waarom beleidsplanning? Beleidsplan als instrument Oefening En verder …? Halve dag = kort dus eerder “opfrissing met beetje verdieping en enkele handreikingen” Centraal: oefening, eerst kort wat theorie (zie infofiche) Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen 1. Kennismaking Naam Organisatie Functie binnen de organisatie Ervaring met beleidsplanning? Waarom ben je hier? Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

2. Wat is beleidsplanning? Missie Analyse Intern Analyse context Strategie Strategisch Doel 1 Strategisch Doel 3 Strategisch Doel 2 Operationeel Doel 1.1 Operationeel Doel 1.2 Operationeel Doel 3.1 Operationeel Doel 3.2 Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit … Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit … Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit … Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit … Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

2. Model: rollend 2-jarenprogramma Jaarlijkse opmaak 2-jarenprogramma Cyclus: Plannen voor komende 2 jaar Vb. plan ’09-’10 indienen vóór 1 november 2008 Na 1 jaar: evalueren, updaten en bijsturen Vb. evaluatie in augustus 2009 Weer plannen voor komende twee jaar Vb. plan ’10-’11 indienen vóór 1 november 2009 Zie infofiche Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

2. Model: vroeger: activiteiten centraal Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

2. Model: nieuw: strategieën centraal Structuur: Strategisch Doel 1 Operationeel Doel 1.1 Activiteit 1 Activiteit 2 Operationeel Doel 1.2 … Strategisch Doel 2 Voorbeeld: JNM Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

3. Waarom beleidsplanning? Inhoudelijke redenen: gestructureerd richtsnoer voor beleidsbeslissingen Coherentie Pro-actief i.p.v. reactief Correcte beeldvorming expliciet duidelijkheid Financiële redenen: efficiëntie Draagvlak: mensen betrekken, werkgroep! Subsidiecontext (“art 17”) Kwaliteitszorg Oefening?: positioneer uw organisatie op de schaal: in hoeverre telt elk van die drie redenen voor jouw vereniging? Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

4. Beleidsplan als KZ-instrument Ankerpunt Format Toetssteen Richtsnoer Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

5. Oefening: bvba beleidsplanning Missie Beleidsplanning Organisatie X (BOX) is een bvba, die zorgt voor de invoering van beleidsplanning als instrument bij de organisatie x. BOX begeleidt het proces van opmaak tot gebruik van het beleidsplan als intrument. BOX werkt vanuit een visie van integrale kwaliteitszorg voor de systematische verbetering van non-profit organisaties. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Situering Missie Analyse Intern Analyse context Strategie Strategisch Doel 1 Strategisch Doel 3 Strategisch Doel 2 Operationeel Doel 1.1 Operationeel Doel 1.2 Operationeel Doel 3.1 Operationeel Doel 3.2 Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit … Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit … Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit … Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit … Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

5. Oefening: SWOT- analyse SWOT “je beleidsplan als instrument” sterktes en zwaktes van het huidige beleidsplan als instrument kansen en bedreigingen voor proces “beleidsplan als instrument” in jouw organisatie Methode: Per 2 15’ per organisatie Dus: na 15’ wisselen selecteren Top 3 Algemeen SWOT (strengths & weakness, opportunities & threats) Analyse interne werking: sterktes en zwaktes Analyse context: kansen en bedreigingen Methode: Brainstorm Bevraging Eventueel per subthema Andere methoden: Intern: 7 S’en of EFQM Extern: STEP of DPSIR Opmerking Verlies je niet in analyses: baken af Stakeholders betrekken! Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

5. Oefening: verbindingstabel Kans 1 Kans 2 Kans 3 Bedreiging 1 Bedreiging 2 Bedreiging 3 Sterkte 1 Sterkte 2 Sterkte 3 Zwakte 1 Zwakte 2 Zwakte 3 Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen voorbeeld Kans 1 Bereidheid van RvB en DC Bedreiging 1 Weerstand secretariaat Sterkte 1: contextanalyse Tijd voorzien voor systemati-sering in functie van BP Mensen betrekken (van in het begin) als het over hun thema gaat Zwakte 1: geen ervaring Vormingen Externe ondersteuning briefings Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

5. Oefening: verbindingsoefening Kansen Bedreigingen Sterktes Investeren Verdedigen Zwaktes Beslissen Schadebeheersing Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Situering Missie Analyse Intern Analyse context Strategie Strategisch Doel 1 Strategisch Doel 3 Strategisch Doel 2 Operationeel Doel 1.1 Operationeel Doel 1.2 Operationeel Doel 3.1 Operationeel Doel 3.2 Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit … Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit … Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit … Activiteit 1 Activiteit 2 Activiteit 3 Activiteit … Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen 5. Oefening: SMART De activiteiten zelf zo concreet, evalueerbaar of ‘SMART’ mogelijk omschrijven ? Specifiek Meetbaar Aantrekkelijk, ambitieus of acceptabel Realiseerbaar, relevant of haalbaar Tijdsgebonden Indicator Hoe ‘smarter’ omschreven hoe makkelijker het evalueren en het ‘rollen’ nadien kan gebeuren. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen

Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen … en nu … aan de slag Engagement Feedbackservice begeleiding Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen