The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Intergenerationele en interculturele communicatie tot stand brengen en beroepsvaardigheden transparant maken Final confere 011 in Sofia 1.
People - Planet – Purchasing, aan de slag met maatschappelijk verantwoord inkopen.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Het Milieujaarverslag
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Welstand.info Systeem – Léon van BerloBegincolloquium – 16 December 2003 Welkom Introductie Afstudeerplan Plan van aanpak Relatie andere projecten WELKOM.
Inkopen en aanbesteden
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Deze tool maakt onderdeel uit van het project Kompas Duurzaam Goederenvervoer. Dit project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Europees.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Inkoop van zakelijke dienstverlening
© Minister van Natuurlijke Hulpbronnen Canada 2001 – Cursus Analyse Schone Energieprojecten Analyse Broeikasgasemissie met RETScreen ® Software Fotocredit:
Facility management en inkoop
Legal disclaimer: The sole responsibility for the content of this presentation lies with the authors. It does not represent the opinion of the European.
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
EUROPEES PROJECT ASINP With the financial support from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission –
© Stratix 2007 Overview Plan van Aanpak Vraagbundeling voor de realisatie van municipal wireless [in het nederlands]
‘Geef uw team vleugels’
Plan van aanpak bij BERTUS-DEKKER SEAFOOD BV
De evaluatie van een project
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
moderniseren van het curriculum.
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Training Rolmodellen.
Wat kunt u eraan doen? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
Factor4, Charles-Henri Bourgois, Johan Coolen Brussel, 2 April 2015.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
De slimme kilometerheffing voor vrachtwagens. Voorgeschiedenis kilometerheffing 21/01/2011 Interregionaal politiek akkoord Hervorming van de verkeersfiscaliteit.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Nelleke Flick Directeur
TraceNet CLIFFORD Electronics Benelux B.V.
Buurtmobiliteit. Wat is Buurtmobiliteit? Bewoners organiseren met elkaar hun vervoer Door gezamenlijk gebruik te maken van elkaars auto’s, bakfietsen,
John Baken Internationale Afstemming 17 juni 2015.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Toekomst Financiële Functie
1 EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Wat kun je eraan doen? EUROPEAN COMMISSION Klimaatverandering.
Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.
Oracle licenties…… Hoe kunt u besparen? David Abeln
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT Groepsnummer : Groepsleden: x x Template studiejaar 2010/2011 Uitwerking opdracht 3.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Leo Noordegraaf:Directeur Informatiemanagement, Infrastructuur en Huisvesting, GGZ inGeest Michiel Houwing:Manager Duurzaam Zorgvastgoed, Eneco GGZ NL.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Module 2 Handreikingen voor trainers 1.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
16 oktober 2012 Raadsvergadering Gemeente Alblasserdam.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Vergadering Personeelsdienst
De weg vrij voor zelfrijdende auto´s Over innovatie en wetgeving
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European Union. Neither the EACI nor the European Commission are responsible for any use that may be made of the information contained therein. MODULE 3: BENADERINGEN TOT INKOOP SCHONE VOERTUIGEN

3.1: WAGENPARKBEHEER

WAGENPARKBEHEER Iedere afzonderlijke wagenparkbeheerder zal een andere mate van controle hebben over het wagenpark De organisatie beschrijft het voertuig en de wagenparkbeheerder koopt in en onderhoudt De wagenparkbeheerder begrijpt elke interactie die medewerkers maken en legt aan de organisatie uit welk hulpmiddel ze daarbij gebruiken

HULPMIDDELEN TOT UW BESCHIKKING  Webconferencing  Openbaar vervoer  Meeliften  Poolauto  Grijze kilometerprijs (niet aanbevolen)  Bedrijfswagen

RELATIE TOT DE MARKT  Gebruik de markt  Ken de markt  Doe mee aan tests en demonstraties  Geef duidelijke signalen af aan de markt

3.2: RETROFIT

RETROFIT  Moet u ooit eens een nieuw voertuig kopen?

CASE STUDY: BARCELONA  Volledig eigendom, houdt zelf wagenpark draaiende  Hoge mate van mechanische bevoegdheid  De politieke wens om alle emissies te verminderen  Overeenkomst van burgemeesters  Europese wetgeving  Europese richtlijn 20/20/20  Spaans nationaal luchtkwaliteitsplan

CASE STUDY: BARCELONA  Barcelona Luchtkwaliteitsplan 2011  7 gebieden  13 doelstellingen  34 meetpunten  Resultaat  425 bussen SCR+CRT  70 eenheden voor hybrides

3.3: LEASE

LEASE  Hogere kosten maar minder verantwoordelijkheid  Lagere kosten vooraf kunnen beheersbaar zijn voor kleinere overheden  Onderhoud kan er bij inbegrepen zijn, alhoewel onderhoudscontracten ingebracht kunnen worden voor ingekochte voertuigen

3.4: AANBESTEDING VOOR SCHONE VOERTUIGEN: A ONDERWERP VAN HET CONTRACT TECHNISCHE SPECIFICATIES TOEKENNINGSCRITERIA ANDERE INKOOPBENADERINGEN

INKOOPBENADERINGEN Fases van het inkoopproces  Samen beter!  Onderwerp van het contract  Technische specificaties  Selectiecriteria  Toekenningscriteria  Contract prestatieclausules  Overige inkoopbenaderingen om innovatie en schone, energiezuinige oplossingen aan te moedigen

INKOOPVOORBEELD 1 – AUTO’S Ljubljana, Slovenië  Type voertuigen - 6 van de 60 auto’s in een wagenpark zijn hybrides  Achtergrond bestuurders – Doelstelling van 10% hybride voertuigen, betrokken bij CIVITAS  RSV -methode gebruikt – Optie 1, Maximum CO 2 -emissies van 100g/km  Besparing van 30% - 50% brandstof

INKOOPVOORBEELD 2 - BUSSEN Wenen – Wiener Linien  12 volledig elektrische microbussen werden ingekocht  Beleid om privévervoer te verminderen >20% in 2025, een centrumgebied met een emissie nihil + breder gebied met lagere emissie  RSV –methode gebruikt = Optie 1*  Innovatie nodig – geen toestemming voor plannen voor oplaadstations en bestaande infrastructuur voor tramsysteem  Dubbele wervingskosten + bijkomende infrastructuurkosten, 1/3 minder onderhoudskosten, veel lagere bedrijfskosten**

INKOOPVOORBEELD 3 – VUILNISWAGENS Gemeenteraad Bristol  Inkoop van koolstofarme afvalinzamelingsdiensten  Stadsdoelstelling om CO 2 e te verminderen met 40% in 2020  RSV-methode gebruikt – Optie 2  Op de eerste pagina van de specificaties werden de doelstellingen van Bristol uiteengezet als relevant voor het contract – belangrijk  Concurrerende dialoogprocedure gebruikt (in tegenstelling tot op gelijkwaardigheid gebaseerde specificaties) om innovatie te stimuleren  Emissiereducties van 720 ton op jaarbasis

INKOOPVOORBEELD 4 – AFVALWAGENS WasteServ Malta limited  Euro IV WEEE inzamelingsvrachtwagens  GPP actieplan 2011, vergroenen van 30% aan aanbestedingen in 2013  RSV-methode gebruikt – Optie 1  Andere nuttige inkoopbenaderingen = accepteren van geüpgradede voertuigen  Er werd een sterk signaal afgegeven aan toekomstige verleners – Malta heeft een van de oudste commerciële wagenparken in Europa Wat moeten ze nog meer overwegen nu de RSV is omgezet……?

INKOOPVOORBEELD 5 - BUSSEN Madrid  142 CNG en 23 CNG hybride bussen ingekocht door vervoersbedrijf  RSV -methode gebruikt – Optie 1 en 2  Optie 1 – alleen CNG, elektrisch of hybride toegestaan  Optie 2, 10 punten brandstofverbruik en 10 punten vervuilers  30-50% minder NO x -emissies

INTERACTIEVE ACTIVITEIT Welke inkoopbenadering is het meest geschikt?  In alle gevallen – een geschikt onderwerp moet altijd worden gebruikt! Het helpt problemen te vermijden als men later milieu- eisen gebruikt  Onderontwikkelde markt = gezamenlijke inkoop en toekenningscriteria  Goed ontwikkelde markt = technische specificaties om een drempel in te stellen in combinatie met toekenningscriteria om de markt vooruit te duwen

3.5: DE BOODSCHAP OVERBRENGEN AAN INKOPERS

DE BOODSCHAP OVERBRENGEN AAN INKOPERS Een verscheidenheid aan en combinatie van inkoopbenaderingen kan worden gebruikt om schone voertuigen in te kopen:  Kijk naar voorbeelden van wat andere instanties hebben geproduceerd – leer van anderen!  Aanpassen van technische specificaties en toekenningscriteria volgens marktverkrijgbaarheid van het type technologie  De RSV is heel flexibel – onthoud alleen om rekening te houden met lokale vervuilers EN energieverbruik

3.6: SAMEN KOPEN SAMENWERKING DOOR GEZAMENLIJKE INKOOP

GEZAMENLIJKE INKOOP Definitie:  Combineren van de inkoopacties van twee of meer verbonden overheden in één enkele aanschaf.  Bijv. Eén grote overheid (een stad) of centrale inkooporganisaties kopen namens andere organisaties, maar ook voor zichzelf  Bijv. Een groep inkooporganisaties werken samen aan het inkoopproces om samen te kopen.Europese Commissie GPP Toolkit: Module 1Module 1

SAMENWERKING MET ANDERE INKOPENDE ORGANISATIES Voornaamste voordelen:  Verminderen van hoge acquisitiekosten van voertuigen  Gestroomlijnde administratie  Massa-aankopen drukt de kosten  Verminderen van risico’s geassocieerd met het kopen van nieuwe types brandstof of technologie  Pooling-expertise  Uitbreiden van opname helpt de markt te ontwikkelen, bijv. brandstof/reserveonderdelen die beter beschikbaar zijn

SAMENWERKING MET ANDERE INKOPENDE ORGANISATIES Voorbeelden: Nationale Zweedse inkoop

SAMENWERKING MET ANDERE INKOPENDE ORGANISATIES Voorbeelden: Oslo, Noorwegen

DISCUSSIE OVER CONCLUSIES  Welke aspecten hebben we al gebruikt in onze eigen organisaties om te proberen groenere opties voor voertuigen aan te moedigen, of elk ander product/servicecategorie? (In termen van zowel samenwerking met aandeelhouders, aanbestedingsprocessen als gezamenlijke inkoop)  Welke zijn het meest effectief geweest?  Welke zou u overwegen om in uw organisatie te gebruiken in de toekomst?  Welke stappen moeten genomen worden om dit te laten werken?