(lastige) adolescenten,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
De kinderen stellen zich graag aan u voor.
Kleuterschool De Zevensprong
Opkomen voor jezelf.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
ODD en CD, wat is dat?.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
HGW en gesprekken met leerlingen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Workshop Knallende ruzie
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Ik voel me zo alleen !.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Agressie, gedragsprobemen Ontstaan en behandelingsvormen
Opvoeden van drukke kinderen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
‘Ouders als behandelaars’
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Wat willen we vandaag doen?
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Interpreteren van data
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Beste Vriend,    Het is met een enorm verdriet dat wij U heden het overlijden moeten melden van een zeer dierbare vriend, gekend onder de naam « Gezond.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Jezelf kort voorstellen.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Aanpak problematisch gedrag
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Voortijdig schoolverlaten
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Onze doelen en visie in beeld
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Groepsdynamica wc 5
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Agressie op School.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Beter omgaan met ruzies
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
H2 Een leven lang leren.
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

(lastige) adolescenten, Communicatie met (lastige) adolescenten, gedragsproblemen

2 voorbeelden: Jan Piet

Enkele begrippen: Oppositioneel opstandig gedrag: het kind verzet zich tegen de leiding van volwassenen Agressief gedrag: het kind/de jongere brengt andere personen of voorwerpen schade toe. Antisociaal gedrag: normen en regels worden overtreden.

Uitlokkende factoren: indien aanwezig bestaat een grote kans dat het negatieve gedrag zich ontwikkelt Faciliterende factoren: vergemakkelijken een reeds bestaande negatieve ontwikkeling.

Uitlokkende factoren: Opvoedingsvaardigheden inefficiënt en inconsequent opvoedingsgedrag Beïnvloeding van de peergroep.

Opvoedingsgedrag Peergroep

Inefficiëntie Inconsequentie Agressie Negatieve opvoedings cirkel. Inefficiëntie Inconsequentie Irritatie.

Inconsequente Gelijkgestemde opvoedingsstijl leeftijdsgenoten Inefficiënte Predeliquent opvoedingsstijl Agressie gedrag Irritatie Verwerping dr volwassenen Verwerping dr leeftijdsgenoten

Hoe omgaan met deze problemen? Observatie van het moeilijke gedrag! Jongere: Zelfcontrole verhogen Probleem oplossend gedrag verbeteren Inlevingsvermogen verbeteren Ouder/opvoeder: Positieve betrokkenheid Bekrachtigen/belonen van goed gedrag Markeren van negatief gedrag Opvolgen van de leerling School: Individuele volgkaarten/contracten Individuele gesprekken Klassegesprekken Projecten; preventief en curatief.

Eveline 13 jaar Eveline is op school gekend als een lastpost. Als er iets fout gaat in de klas dan kijkt de leraar hoe dan ook eerst de kant op van Eveline. Eveline is een zeer nerveus en gespannen meisje dat niet zo intelligent overkomt. Ze is gemakkelijk afleidbaar en praat om de haverklap met buren of zegt luidop haar mening. Maak een observatie opdracht. Wat is je doelstelling Wie zal observeren en waarom Hoe ga je het aanbrengen.

Observatie opdrachten. -Zorg dat je observatie opdracht informatie oplevert die je in het gesprek moeilijk kunt krijgen. -Observeer alleen concreet gedrag -Maak je opdracht zo concreet mogelijk -Pas je opdracht aan aan het leeftijds- of intelligentie niveau van je cliënt(en) -Een kleine, goed ingevulde observatie opdracht is beter dan een grote waar cliënten zich geen doen aan zien -Beslis vooraf wie je de opdracht zult laten uitvoeren en waarom -Laat de opdracht niet te lang doorgaan, verander de opdracht geregeld -Leg uit waarom je iets observeert

Vaardigheden van de ouder/opvoeder: Positieve betrokkenheid Positieve bekrachtiging Markeren Monitoring Probleem oplossend gedrag

Je moeilijke dochter heeft weer haar boekentas in het midden van de hall achtergelaten, je bent bijna gestruikeld. Haar schoenen, die in huis niet mogen gedragen worden, zijn nergens te vinden. Nochtans zijn haar pantoffels weg. Tot je stomme verbazing vind je de schoenen op hun plaats. Vrijwel tegelijkertijd ontdek je dat er 20 € uit je portefeuille verdwenen is. Bekrachtig het gedrag

Hoe kan je dit gedrag markeren? Bestraffen. Lieve en Lena zijn zussen. Lieve is erg moeilijk, ze maakt veel ruzie, schopt en zegt kwetsende dingen. Omwille van haar moeilijk gedrag is Lieve op internaat terwijl Lena nog thuis verblijft. Volgende situatie doet zich voor: Lieve en Lena zijn samen in op de speelplaats, er ontstaat ruzie. Lieve roept dat ze “een mes zal pakken en in Lena’s buik zal ploffen, dan zal ze doodgaan…”. Je vindt dat dergelijke uitspraken niet kunnen. Hoe kan je dit gedrag markeren?

Tekorten op niveau van de leerling: Zelfcontrole Rolneming Probleem oplossend gedrag

Zelfcontrole verhogen: Gedrag observeren Schaal maken Niveau van interventie bepalen Stop technieken aanleren Uitvoeren Bevestigen

Hans is 15 jaar en zeer agressief. Hij voelt zich overal geviseerd, hij wordt veel meer dan anderen door de politie gecontroleerd, hoewel hij geen migrant is. Gisteren liep hij gewoon door de straat en zag een combi, de combi stopte en hij moest zijn identiteitskaart tonen. Hij was ze echter verloren en had het nog niet aangegeven. Hij werd dan ook kwaad, terecht vond hij, en tot zijn verbazing kreeg hij een bekeuring. Dergelijk gedrag komt in diverse situaties voor. Maak een observatie opdracht ter voorbereiding van zelfcontrole.

Joris 12 jaar. Joris is vaak agressief en tegendraads op school, vooral tegenover leerkrachten. Tijdens de middagpauze zit hij met een paar vrienden zijn boterhammen op te eten, achteraan in de refter. Een van zijn vrienden blaast een broodzak op en brengt die tot ontploffing. De leraar die het gebeuren niet kan gezien hebben komt eraan en geeft Joris de schuld. Joris voelt zich boos worden. Hoe zou een zelfcontrole oefening hier kunnen verlopen?

Probleem oplossend gedrag: Klacht omzetten in probleem Verschillende oplossingen zoeken samen met de leerling Alle oplossingen als waardevol accepteren De voor- en nadelen van de oplossingen afwegen Keuze maken Keuze uitvoeren Feedback: Is het probleem op een goede manier opgelost?

Eric 16 jaar. Eric wil niet naar huis, hij is bang dat zijn vader boos zal zijn omwille van de nota in zijn agenda. Hij is bang dat vader hem het hele WE zal straffen. Maak van deze klacht een probleem.

Op school niveau: Projecten Klassegesprekken Leerling volgkaarten ...

Belangrijke technieken voor de school: Observeer het gedrag van de leerling De leerling heeft vaardigheidstekorten, help hem/haar deze tekorten in te halen Positieve bekrachtiging is het sterkste wapen Markeer waar nodig Steek tijd in de moeilijkste leerlingen.