Eerstejaarsproblemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
LOB ????.
Onze kernwaarden.
Autonomie in de derde graad
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Introductiebijeenkomst
Sollicitatiegesprek.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Samenwerken in burgerschap
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
StatIG in de Vrolijke School
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Reflectie.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Visie & Strategie.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Presenteren en communiceren
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.

LOB Motieven Wat wil ik?.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Evaluatie Cursus.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Do’s en don’ts in het eerste studiejaar Hermien Miltenburg en studenten.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Participerend Leiderschap
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Eindpresentatie module 5
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Werken met plezier en goed presteren
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Transcript van de presentatie:

Eerstejaarsproblemen Overgangsproblemen van de middelbare school naar het hoger onderwijs die leiden tot vertraging en uitval in het begin van de studie of overstappen naar een andere studie. Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Problemen met wat? Vacature: Student Een aantrekkelijk vergelijk: De student heeft gesolliciteerd Er was een vacature Er is een proeftijd De student heeft taken, verantwoordelijkheden en een baas De student kan ontslagen worden De student krijgt een tijdelijk contract Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Voordelen van dit perspectief Het gaat niet alleen om de juiste vooropleiding Of de juiste kennis en vaardigheden Het gaat ook om de juiste attitude Er wordt een actieve houding benadrukt i.p.v. een passieve. Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Vacature: Student De functie: Als student heb je de volgende taken… * In het eerste jaar; Aan BSA norm voldoen * Gedurende de studie; Alle EC’s halen binnen het termijn * Verplichte contacturen volgen * Opdrachten/Stage/scriptie/onderzoek en de volgende verantwoordelijkheden… * Actief voorbereiden en deelnemen * Contact onderhouden met docent en medestudent * Alle relevante informatie verzamelen + verwerken * De tijd investeren die nodig is * Plannen en Prioriteiten stellen * Keuzes maken * Extra inzet plegen wanneer dat nodig is * Actie ondernemen wanneer het fout dreigt te gaan Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Vacature: Student Profiel kenmerken: Iemand die in staat is om… * Doelgericht te werken * 35-40 uur beschikbaar te zijn * Zelfstandig en in groepsverband te werken * Zelfreflectie en zelfsturing toe te passen * Kritische houding + denkvermogen in te zetten * Enthousiast en positief te blijven * Gedisciplineerd te werken * Tegenslag te verdragen en daarvan te leren * Goed te communiceren * Veel informatie efficiënt en effectief te verwerken * Onder tijdsdruk te werken Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Wie valt uit? Uitvallers (Eimer en Bekhuis 2006): - Klassieke risico student * Beperkte capaciteiten * Beperkte mogelijkheden - De opstappers * Verkeerde studiekeus (inhoudelijk) * Onvrede met de onderwijsorganisatie * Moeite met de werkwijze Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Wie is wie? Problemen met duiden en voorspellen: - Wat is oorzaak en wat is gevolg? - Risicofactoren kun je niet zomaar stapelen - De beleving van de student Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Wat wil de student? De mens heeft behoefte aan: Sociale verbondenheid Self Determination Theory (Ryan en Deci, 2000) Sociale verbondenheid *Gemeenschappelijkheid Autonomie * In relatie tot de ander Competentie * Gevoel van zelfvertrouwen en doeltreffendheid Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Wat wil de student? Dagelijks of wekelijks! Binnen en buiten de studie! Doen wat ik wil. Op de manier die ik wil. Met het resultaat dat ik wens. Dan ben ik: betrokken, gemotiveerd, geconcentreerd en actief Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Wat is daarvoor nodig? Goodness of Fit tussen student en opleiding (Sociale en Academische Integratie, Tinto 1997) Student moet de aansluiting ervaren! * Emotioneel * Gedragsmatig * Cognitief Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Hoe herken je “fit”? Emotioneel - Student is positief en optimistisch - ervaart waardering van anderen - is trots op eigen successen Gedragsmatig - Student is gestructureerd - participeert - is proactief Cognitief - Student erkent waarde en belang van het vakgebied - ervaart aansluiting met eigen ontwikkelbehoeften Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Wat kunnen we doen? Zorgen dat de student de studie ervaart als een baan. Zorgen dat de universiteit de student ervaart als collega. Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Hoe ? De functie: Als student heb je de volgende taken… * In het eerste jaar; Aan BSA norm voldoen * Gedurende de studie; Alle EC’s halen binnen het termijn * Verplichte contacturen volgen * Opdrachten/Stage/scriptie/onderzoek en de volgende verantwoordelijkheden… * Actief voorbereiden en deelnemen * Contact onderhouden met docent en medestudent * Alle relevante informatie verzamelen + verwerken * De tijd investeren die nodig is * Plannen en Prioriteiten stellen * Keuzes maken * Extra inzet plegen wanneer dat nodig is * Actie ondernemen wanneer het fout dreigt te gaan Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Iemand die in staat is om… * Doelgericht te werken Profiel kenmerken: Iemand die in staat is om… * Doelgericht te werken * 35-40 uur beschikbaar te zijn * Zelfstandig en in groepsverband te werken * Zelfreflectie en zelfsturing toe te passen * Kritische houding + denkvermogen in te zetten * Enthousiast en positief te blijven * Gedisciplineerd te werken * Tegenslag te verdragen en daarvan te leren * Goed te communiceren * Veel informatie efficiënt en effectief te verwerken * Onder tijdsdruk te werken Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

Informatie over de organisatie (de opleiding): Wij bieden de student het volgende … * Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com

“Ben jij bereid even hard met ons te werken als wij met jou?” Onze vraag/boodschap aan de student dient te zijn: “Ben jij bereid even hard met ons te werken als wij met jou?” Andre Baars, Onderwijspsycholoog www.andrebaars.com