LEERPLANTOELICHTING ORGANISATIEHULP ORGANISATIE-ASSISTENTIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Verzorging derde graad
Adviesgroep Personenzorg
KWALITEITSZORG november 2012
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Informatieavond personenzorg
OH -C3 logistiek medewerker in de voedingsdienst DPB december 2012.
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Memo overleg coördinatoren VZ
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Structuur secundair onderwijs
Leerplantoelichting derde graad verzorging
2de graad.
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
AD6 in leerplan verzorging
Tweede graad verzorging voeding
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Kinderzorg 16 Januari 2014.
Directievergadering personenzorg
16 Januari 2014 Verslag in Groen
IO-verantwoordelijken
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Competentiegericht leren vmbo
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
OH en OA verslag juni 2014.
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Leerplantoelichting Kinderzorg
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
OH en OA November AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Uw vragen 3 Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector 4 Criteria in functie.
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Leerplantoelichting 2de en 3de graad VZ
Transcript van de presentatie:

LEERPLANTOELICHTING ORGANISATIEHULP ORGANISATIE-ASSISTENTIE DPB Brugge- sept 2014

‘Het is niet omdat je kijkt naar mensen dat je hen ook echt ziet ‘Het is niet omdat je kijkt naar mensen dat je hen ook echt ziet. Het gaat niet om wat ze hebben of wat ze kunnen, maar om wie ze zijn en wat ze betekenen.’ – Manu Keirse

Bedoeling van leerplantoelichting Antwoorden op uw vragen die bij de eerste lezing en ervaringen naar boven komen Toelichten van leerplan Concretiseren van het leerplan naar dagelijkse les en stage praktijk

Volgorde van de toelichting Kennismaken Historiek Waarom bijsturing? Visie op leren Visie op dienstverlening Studierichtingsprofiel Leerplandoelstellingen 20 uur Leeswijzer Inhoud leerplan OH Inhoud leerplan OA Begeleidend evalueren Kalender

Kennismaken Vragen vanuit de eerste ervaringen met het leerplan? Per vraag post-itje!

Historiek Vorig leerplan OH dateert van 1998 Vorig leerplan OA dateert van 2000 In september 2010 nieuw leerplan tweede graad vv In september 2012 nieuw leerplan derde graad vz en oh In september 2014 nieuw leerplan specialisatiejaren

Waarom bijsturing? Veranderingen in onze maatschappij: belang levenslang leren, flexibiliteit, mobiliteit, evolutie in de gezondheids- en welzijnszorg, vergrijzing, mensbeeld … Belang van beroepsprofielen, afstemming onderwijs- arbeidsmarkt, kwalificatiegerichte studierichtingen! Veranderingen in denken over leren en onderwijzen: begeleiden van het leren leren, sociaal constructivisme, leren in samenhang …

VISIE OP LEREN DPB Brugge - 2014

Wat is leren (= veranderen = betekenis geven) En de consequenties voor het onderwijzen Belang van het brein Motivatie = ‘zal ik dit kunnen?’ X ‘is dit belangrijk voor me?’ Feedback (concreet a.d.h.v. smarti criteria met waarom en bijsturing) heeft samen met de juiste lesstart (motivatie, linken …) een groot leereffect Belang van het leren van verschillende leerstrategieën

Competentieontwikkelend leren (verbond) COMPETENTIE= samenhang kennis, vaardigheden, attitudes = handelen in welbepaalde situaties (doen met verstand) ONTWIKKELEN = groeien in kunde, in competentie, geloof in groei Samenhang algemene doelstellingen(AD) beroepsgericht gedeelte =competenties ( geen opsplitsing in TV-PV,K-V-A) + samenhang met doelstellingen basisvorming

Groeilijn 2de graad – OH –OA

Gevolgen van de bijsturing Leerplannen volgen elkaar direct op Met als gevolg zelfde jargon, kaders, systematiek, groeilijnen … Afstemming tussen en binnen de verschillende jaren =overleg leraren Leerlingen aanspreken op wat ze reeds leerden! Handelen centraal stellen!

Niet vergeten De leraar doet ertoe! Of juister gezegd: kan het verschil maken door in bepaalde situaties bepaalde dingen te doen of niet te doen … Gun jezelf èn jouw team de nodige tijd Kwaliteit vraagt tijd

Nautilius = voorbeeld van ontwikkeling en verbondenheid Borgen wat er is (helpt ons verder in ontwikkeling) Groeien

Visie op dienstverlening DPB Brugge - 2014

Visie op dienstverlening= inspirerend Concrete ideeën = marinade, niet een saus

Waar vind je wat terug? Lessentabel, leerplan, exceldocument en servicedocument, www.vvkso.be Leerlijnen, http://personenzorg.vvkso.be Exceldocument met onderliggende doelen, www.dpbbrugge.be, site begeleiders personenzorg

STUDIERICHTINGS PROFIEL DPB Brugge - 2014

Studierichtingsprofiel :situering OH De leerling leert: functioneren als logistiek medewerker binnen verschillende settings -behalen van minstens 1 beroepskwalificatie= logistiek assistent in ziekenhuizen en zorginstellingen + minstens 1 andere competentie C2 logistiek medewerker in de indirecte zorg C3 logistiek medewerker in voedingsdienst C4 logistiek medewerker in linnendienst C5 logistiek medewerker in onderhoudsdienst -

Studierichtingsprofiel: situering OH K-V-A (in samenhang) die noodzakelijk zijn voor het aanleren van een beroep, het leren van de juiste beroepshouding staat centraal Gevolg: leerlingen verwerven beroepshouding: -onder supervisie -d.m.v. individuele trajecten 212121

Studierichtingsprofiel : situering OA OA zelfde (studierichtings)profiel als in OH. Bij opmaak vraag gesteld voor welke competenties het werken in complexe situaties zinvol en realistisch is: Logistiek assistent in zorginstellingen. Logistiek medewerker in kleinhuishouding. Keuze voor uitbreidingsdoelen i.v.m. coördineren van een kleine groep medewerkers (= optioneel).

Studierichtingsprofiel : beginsituatie De leerling: -dient te voldoen aan de toelatingsvoorwaarden -voor OH is VV 2de graad de logische onderbouw -voor OA is OH 3de graad de logische onderbouw -zij-instromers 7de jaar OA moeten de C1 volgen

Studierichtingsprofiel - Competenties C1 verplicht in OH en voor instromers in OA C2, C3, C4 en C5: keuze - minstens 1 bijkomende competentie aanbieden Steeds les en stage per competentie!

Verplichte module Keuzemodule 8 opties       C1 als logistiek assistent werken in ziekenhuizen en/of andere zorg- en opvanginstellingen C2 als logistiek medewerker werken in de indirecte zorg C3 als logistiek mede-werker werken in de voedings-dienst   C4 als logistiek mede- werker werken in de linnen-dienst   C5 als logistiek mede-werker in de onderhoudsdienst AD1 Binnen een welomschreven opdracht kwaliteitsbewust handelen   Verplicht algemeen deel   AD2 Binnen een welomschreven opdracht communiceren   AD3 Binnen een welomschreven opdracht in een organisatie, in team, werken   AD4 Oriënteren op beroepen binnen de indirecte zorg en voorbereiden  

Competenties/algemene doelstellingen- Settings C1 als logistiek assistent werken in ziekenhuizen en/of andere zorg- en opvangsituaties C2 als logistiek medewerker werken in indirecte zorg( kleinhuishouding) C3 als logistiek medewerker in de voedingsdienst C4 als logistiek medewerker in de linnendienst C5 als logistiek medewerker in de onderhoudsdienst C1 ziekenhuizen, zorg- en opvanginstellingen C2 diensten voor gezinszorg, particulieren,… C3 instellingen, bedrijven,vakantiecentra, kleinhoreca, voedingszaken, gelegenheidsonthaal C4 zorg- en opvanginstellingen, verblijfsinstellingen, wasserijen en linnenservice C5 instellingen, bedrijven, schoonmaakbedrijven

Studierichtingsprofiel Structuur van de studierichting: Algemene doelstellingen AD 1 binnen een welomschreven opdracht kwaliteitsbewust handelen AD 2 binnen een welomschreven opdracht mondeling (in een 1-1 relatie) en schriftelijk communiceren AD 3 binnen een welomschreven opdracht in team en in een organisatie werken AD 4 oriënteren op beroepen en voorbereiden op studie- en/of loopbaan

Studierichtingsprofiel : context OH 1 Eenvoudige situaties 2 Opdrachten en handelingen: eenvoudig, weinig risico volgens duidelijke instructies, op basis van een gegeven werkplan, in organisatie, in een team.

Studierichtingsprofiel : context OH 3 Mate van verantwoordelijkheid: leerlingen werken onder verwijderd toezicht van een verantwoordelijke, hij/zij signaleert veranderingen aan leidinggevende/verantwoordelijke, hij/zij weet wanneer hij/zij hulp moet inroepen, hij/zij rapporteert aan leidinggevenden over werkzaamheden en evaluaties, hij/zij werkt in complexe situaties onder directe verantwoordelijkheid (= onder directe begeleiding).

Studierichtingsprofiel : context OA 1 Eenvoudige situaties C3-C4-C5 eenvoudige tot complexe situaties C1 en C2 2 Opdrachten en handelingen: die meervoudig van aard zijn en weinig risico met zich meebrengen volgens duidelijke instructies, op basis van een gegeven werkplan, waarbij zelf ze zelf een werkplan opstellen voor een kleine groep medewerkers (u)

Studierichtingsprofiel : context OA waarbij de zorg wordt afgestemd op de gebruiker en zijn sociale omgeving en op de situatie ( belang van transfer), in organisatie, in een team.

Studierichtingsprofiel : context OA 3 Mate van verantwoordelijkheid: leerlingen werken onder verwijderd toezicht van een verantwoordelijke, hij/zij signaleert veranderingen aan leidinggevende/verantwoordelijke, hij/zij weet wanneer hij/zij hulp moet inroepen, hij/zij rapporteert aan leidinggevenden over de gebruiker, zijn werkzaamheden en evaluaties, hij/zij coördineert een kleine groep medewerkers (u).

Christelijk mensbeeld Waarden die er toe doen Respect voor de medemens Solidariteit Zorg voor milieu en leven Respectvol omgaan met eigen geloof, anders gelovigen en niet-gelovigen Vanuit eigen spiritualiteit omgaan met ethische problemen

LEERPLANDOELSTELLINGEN VOOR 20 UUR DPB Brugge - 2014

OH

OA

Leerplandoelstellingen voor 20/22 uur/week Tijdsbesteding OH Min. 10 wekelijkse lestijden op school en min. 10 wekelijkse lestijden op stage en in andere opleidingsinstellingen (250 u in logistiek assistent in de zorg) 60 % ( van 20 lestijden) aan AD’s en C1 OA Min. 10 wekelijkse lestijden op school - AD 1 tot en met AD 4: 5 lestijden op school Min. 10 wekelijkse lestijden op stage en in andere opleidingsinstellingen

LEESWIJZER LEERPLAN DPB Brugge - 2014

Leeswijzer leerplan Algemene doelstelling (context + toelichting) + Competenties Tussentitels Leerplandoelstelling met: onderliggende doelen (+ toelichting) H en V en U Samenhang met andere LPD

Doelstellingen: werkwoorden Doelstellingen ( AD, LPD ,OD ) Zijn verplicht aan te bieden en te evalueren Zijn handelingsgericht Omschrijven wat leerlingen moeten kunnen (K-V-H) Kennisgerichte doelstellingen op 3 niveaus: Verduidelijken Toelichten Aanwenden *In woordenlijst H/ herhaling – U/uitbreiding – V/verdieping

Raamplan of vakoverschrijdend jaarplan Teamwerk om te bepalen wie wat en hoe aanbiedt, basis, toepassingen, integratie en evaluatie Inventarisatie via exceldocument Ervaringen? Uitdagingen? Valkuilen?

Integratie op verschillende niveaus 1 tss kennis en vaardigheden en attitudes binnen 1 doel 2 tss onderliggende doelen binnen 1 leerplandoelstelling 3 tss leerplandoelstellingen binnen 1 algemene doelstelling 4 tss AD’s en C’s Voorbeeld?

Concretisering van leerplan Leerplandoel -onderliggend doel- (evaluatie)criteria Rekening houden met beginsituatie lln (leerlijnen …), context school (organisatie les en stage, infrastructuur …) Hoe aanbrengen? Pedagogisch didactische aanpak? Scenario? Voorbeeld?

INHOUD LEERPLAN OH DPB Brugge - 2014

Basisvademecum 1 Leerlijnen van verzorging-voeding (2de graad VV) tot specialisatiejaren leerlijn kwaliteitsbewust handelen leerlijn communiceren leerlijn in team/organisatie werken leerlijn oriënteren op de toekomst en levenslang leren 2     Kijkwijzer kwaliteitsbewust handelen 3             Methodisch handelen 4 Communicatiemodel 5 Kader om gedrag en sociale interactie te duiden: de relatiewijzer 6 ICF-schema, gezondheidspatronen van Gordon 7 Een maaltijd plannen, voorbereiden en bereiden - actieve voedingsdriehoek 8 Zorg dragen voor lokalen keuken en leefruimte- voor linnen -Sinner cirkel 9 Reflecteren - Schema reflecteren

Deel 1 : algemeen deel AD1 binnen een welomschreven opdracht kwaliteitsbewust handelen Handelen vanuit een totaalvisie 1.1 vanuit een holistische, emancipatorische en dynamische mensvisie handelen, in relatie tot de gebruiker en zijn omgeving 1.2 de kernelementen van het project de missie van een zorginstelling/organisatie en de wijze waarop deze worden geïmplementeerd in de dagelijkse beroepscontext exploreren en aanwenden

Bij de uitvoering van een opdracht: 1.3 respectvol handelen 1.4 methodisch handelen 1.5 milieubewust handelen volgens de geldende richtlijnen 1.6 veilig handelen volgens de geldende richtlijnen 1.7 ergonomisch handelen volgens de geldende richtlijnen 1.8 hygiënisch handelen volgens de geldende richtlijnen 1.9 economisch handelen volgens de geldende richtlijnen 1.10 observeren, interpreteren,registreren en rapporteren 1.11 over kwaliteitsbewust handelen reflecteren

AD2 binnen een welomschreven opdracht mondeling (in een 1-1 relatie) en schriftelijk communiceren 2.1 verschillende elementen van het communiceren en de eigen communicatie situeren binnen een kader om gedrag en sociale interacties te duiden 2.2 vlot en respectvol communiceren in 1-1 relatie 2.3 vlot communiceren en hierbij gebruik maken van communicatiemiddelen 2.4 eigen communicatie afstemmen 2.5 eenvoudige (organisatiegebonden) administratieve opdrachten uitvoeren 2.6 op de eigen communicatie reflecteren binnen een kader om gedrag en sociale interacties te duiden

AD3 binnen een welomschreven opdracht in team en binnen een organisatie werken 3.1 verschillende sociale interacties tijdens het samenwerken situeren binnen een kader om gedrag en sociale interacties te duiden 3.2 werken in een instelling/organisatie 3.3 vlot en respectvol communiceren in team 3.4 vlot communiceren en hierbij gebruik maken van communicatiemiddelen 3.5 de eigen communicatie afstemmen 3.6 bij het realiseren van een gedelegeerde teamopdracht samenwerken 3.7 over het werken in team en in een organisatie reflecteren

AD 4 oriënteren op beroepen en voorbereiden op verder studeren of werken 4.1 arbeids- (en stage) voorwaarden voor logistiek medewerker (in opleiding) verduidelijken, toelichten en aanwenden 4.2 verschillende beroepscontexten exploreren waarbinnen een logistiek medewerker werkt 4.3 kennismaken met verschillende vormen van beroepsuitoefening… 4.4 binnen de grenzen van de eigen deskundigheid handelen 4.5 keuze motiveren vanuit reflectie op eigen mogelijkheden en beperkingen m.b.t. werken en studeren 4.6 eigen competentiegroei in kaart brengen 4.7 het belang van levenslang leren/professionalisering verduidelijken en toelichten

Deel 2: specifiek verplichte module Competentie 1- als logistiek assistent werken in ziekenhuis en/of zorg- en opvanginstellingen 1.1 begrippen gezondheid en welzijn verduidelijken en toelichten 1.2 de organisatie van de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen exploreren 1.3 profiel en takenpakket van logistiek medewerker in zorginstellingen exploreren 1.4 de wensen, behoeften, beperkingen en mogelijkheden van de gebruikers binnen de verschillende settings exploreren 1.5 vanuit een visie op evenwichtige voeding handelen

1.6 de afdelingskeuken ordelijk houden 1.7 voor de dagelijkse orde en netheid op de afdeling instaan en een aangename omgeving creëren 1.8 materialen en benodigdheden wegbrengen, reinigen en onderhouden 1.9 bedden opmaken en verschonen 1.10 voor periodiek klein onderhoud van toestellen instaan 1.11 wasgoed verzamelen, sorteren en verdelen 1.12 bij het decoratief en huiselijk inrichten van de gemeenschappelijke ruimten ondersteuning bieden 1.13 materialen en documenten afhalen en wegbrengen 1.14 voor het maaltijdgebeuren zorgen 1.15 bij maaltijden hulp bieden 1.16 de kamers ordelijk houden

1.17 noodsituaties herkennen en accuraat optreden 1.18 het team helpen bij het hanteren, mobiliseren en verplaatsen van gebruikers met beperkte mobiliteitsproblemen 1.19 verzorgen van intern transport van gebruikers met rolstoel of te voet 1.20 gebruikers motiveren om deel te nemen aan activiteiten en animatie 1.21 bij de voorbereiding van en tijdens activiteiten helpen 1.22 over het handelen als logistiek assistent in ziekenhuizen en/of zorg- en opvanginstellingen reflecteren

Deel 3: keuzemodule Keuze uit verschillende opties Optie 1: competentie 2 Optie 2: competentie 3 Optie 3: competentie 4 Optie 4: competentie 5 Optie 5: competentie 2 + competentie 4 Optie 6: competentie 2 + competentie 5 Optie 7: competentie 3 + competentie 5 Optie 8: competentie 4 + competentie 5 Optie 5 tot 8 zijn mogelijk omwille van inhoudelijke samenhang tussen de competenties

Competentie 2- als logistiek medewerker in de indirecte zorg (kleinhuishouding) 2.1 de plaats en betekenis ( visie) van huishouding binnen verschillende settings duiden 2.2 profiel en takenpakket van logistiek medewerker exploreren 2.3 de wensen, behoeften, beperkingen en mogelijkheden van de gebruikers binnen de verschillende settings exploreren 2.4 indirecte zorg plannen en organiseren 2.5 de maaltijdzorg voor gebruikers plannen en voorbereiden 2.6 interieur- en linnenzorg plannen en voorbereiden 2.7 boodschappen/aankopen doen voor de gebruiker op basis van een met hem of haar besproken lijstje

2.8 gerechten voor gebruikers/medeleerlingen bereiden, bewaren en toepassen van bereidingswijzen en technieken 2.9 gerechten, dranken en maaltijden presenteren, inschenken, aanbieden 2.10 van de oriëntatie op materiaal/grondstof… 2.11 bedden luchten, opmaken en verschonen 2.12 voor planten en kleine huisdieren zorg dragen 2.13 een huiselijke sfeer in leefruimten creëren en hiervoor gebruik maken van materialen en benodigheden 2.14 zorg dragen voor de nazorg m.b.t. de indirecte zorg 2.15 over het eigen handelen als logistiek medewerker in de indirecte zorg reflecteren

Competentie 3- werken als logistiek medewerker in de voedingsdienst 3.1 settings waarbinnen een logistiek medewerker kan worden tewerkgesteld exploreren 3.2 profiel en takenpakket van de logistiek medewerker exploreren 3.3 vanuit een visie op evenwichtige voeding handelen 3.4 vanuit een visie op voedselveiligheid/voedselhygiëne handelen 3.5 voor magazijn/winkelpand/verbruiksruimte/ … zorg dragen 3.6 voor het ontvangen en stockeren van voedingsproducten zorg dragen 3.7 tafeltextiel/tafelaankleding reinigen en gebruiksklaar maken

INHOUD LEERPLAN OA

AD 1 kwaliteitsbewust handelen Bijdragen aan … Afstemmen op … (derde graad: rekening houden met …) Handelen vanuit totaalvisie Respectvol handelen is opgesplitst in drie LPD’s: 1.2, 1.3 en 1.4 Reflecteren: leerlijn is uitgebreid

AD 2 agogisch handelen en schriftelijk en mondeling communiceren Aanwenden … Complexere gesprekken Rapporteren over een gebruiker Extra focus op agogisch handelen Afstemmen op de gebruiker en zijn situatie Nieuwe LPD: 2.2; 2.4; 2.6; 2.7 en 2.8

AD 3 in team en binnen organisatie werken Aanwenden Rapporteren in teamverband Actief deelnemen aan teamoverleg Multidisciplinair samenwerken U: coördineren van kleine groep medewerkers (3.4) – (3.3)

AD 4 oriënteren op beroepen en voorbereiden op werken en lll Maatschappelijke tendensen en uitdagingen verduidelijken en toelichten LPD’s anders geformuleerd en gestructureerd en bevatten toevoegingen!

C 1 logistiek assistent in ziekenhuizen en zorginstellingen Complexere situaties: de plaats waar … Afstemmen op … 250 uur stage in ziekenhuizen en woonzorgcentra LPD 1.5; 1.15; 1.16; 1.17; 1.18; 1.27 V

C2 werken in indirecte zorg Complexe situaties: gebruikers met specifieke zorgbehoeften Afstemming van de indirecte zorg op gebruiker, zijn situatie en de dienst Flexibel en creatief leren omgaan met de mogelijkheden in de thuissituatie LPD’s zijn anders geformuleerd LPD 2.4: V

C3 werken in de voedingsdienst Complexere opdrachten Groeien in verantwoordelijkheid Afstemmen …

C4 werken in een linnendienst Complexere opdrachten Groeien in verantwoordelijkheid Afstemmen …

C5 werken in onderhoudsdienst Complexere opdrachten Groeien in verantwoordelijkheid Afstemmen …

Begeleidende evaluatie 10-4-2017 Begeleidende evaluatie Coaching van de lerende Permanent en continu (feedback en feedforward) Voortgang bijhouden (portfolio met feedback en feedforward door elkaar en derden, evaluatie en reflectie door lln) Los van attest 68

Beoordelende evaluatie 10-4-2017 Beoordelende evaluatie AD 1-2-3-4 en C’s zowel in les als stage en in hun samenhang door team Op verschillende momenten door verschillende leraren a.d.h.v. dezelfde criteria Verschillende beoordelingsmethoden Verschillende registratiemethoden Gewicht verschillend per LPD / cluster Team geeft advies i.v.m. bereikte resultaten 69

DPB Brugge-leerplantoelichting OH OA KALENDER DPB Brugge-leerplantoelichting OH OA

Samenkomst voor OH/OA Coördinatoren en leraren Vrijdag 28 november 2014 van 14 tot 17 uur DPB Brugge

Nascholing Vanuit RTC: Workshop basisattitude Stimul, Basisattitude rollenspel, Dag Roger, Omgaan met …, SEL(samenwerking eerstelijnszorg) toelichting zie www.rtcwestvlaanderen.be