Schakelstudenten begeleiden nog voor de start Lynn Van den Broeck - Doctoraatsstudent Should I stay or should I go - 26 maart 2015
Verloop van de keuzesessie 2 DEEL 1: Kaderen van het probleem DEEL 2: Brainstormen in groepjes DEEL 3: Vergelijken brainstorm en voorlopig gekozen traject
DEEL 1 Kaderen van het probleem 3
Overzicht Professioneel gerichte bachelor opleiding Werken Doorstromen naar schakelprogramma (30% van studenten met PBA in Technologie) Andere mogelijkheden tot verder studeren o.a. BanaBa 4
Het traject 5 Professionele bachelor technologie Schakelprogramma Master industrieel ingenieur Praktijkgericht 3 jaar Algemene basisvakken Wetenschappelijke basis Algemene academische vaardigheden 45 – 90 studiepunten Complexe problemen oplossen Zelfstandigheid Kritische ingesteldheid 1 jaar
Aantal schakelstudenten FIIW Bron: KULoket – 02/03/2015
In de praktijk: Problemen 7 Overgang van professionele bachelor naar academisch niveau niet voor elke student een evidentie o Hoge drop-out o Slaagkansen ongeveer 50% Denkt student wel genoeg na over deze studiekeuze? o “Eens proberen” o “Nog niet klaar om te gaan werken”
Drop out – Technologiecampus De Nayer 8 Uitschrijvingen SP Campus De Nayer Academiejaar '10 - '11 Academiejaar '11 - '12 Academiejaar '12 - '13 Academiejaar '13 - '14 Academiejaar '14 - '15 Voor 1 december Tussen 1 december en 15 maart Na 15 maart 1312 TOTAAL SP studenten % Uitgeschreven 7%15%17%12%15% Opmerkingen: Niet alle studenten schrijven zich effectief uit Studenten stoppen ook nog na herexamens (deze aantallen zijn hier niet weergegeven)
Slaagkansen FIIW Ongeveer 50% van de schakelstudenten behaalt het getuigschrift (studievertraging geen uitzondering) Bissen o 38% van de studenten nemen één of meer OPO’s mee naar een volgend jaar (gem. 3 à 4 OPO’s of 16 ECTS)
Kunnen we slaagkansen voorspellen? 10 Bron: Bevraging schakelstudenten De Nayer gekoppeld aan examenresultaten (2013 – 2014) Behaalde graad in PBA gekoppeld aan examenresultaten in SP Legende Graad 0: Voldoening 1: Onderscheiding 2: Grote onderscheiding
Kunnen we slaagkansen voorspellen? 11 ANOVA - Variantieanalyse Dependent Variable: % Feb SourceType III Sum of SquaresdfMean SquareFSig. Corrected Model 1690,270 a 2845,1356,783,003 Intercept 60562, ,082,000 Graad 1690, ,1356,783,003 Error 4859, ,592 Total 91116,75742 Corrected Total 6549,37141 a. R Squared =,258 (Adjusted R Squared =,220)
In de praktijk: Mogelijke oorzaken o Verkeerde studievaardigheden en –methodologie voor een conceptuele en academische studierichting o Basiswiskunde vergeten 12
In de praktijk: Oplossingen 13 o Voor de start: Zorgen dat studenten zichzelf beter kunnen in schatten Zorgen dat studenten zichzelf beter kunnen positioneren in de studentengroep Zorgen dat studenten de verwachtingen van de opleiding beter kennen o Tijdens het schakelprogramma: Ondersteuning bieden Zo snel mogelijk heroriënteren waar nodig Na de examens van januari resultaten bespreken met risico studenten
Concreet 14 OriënterenPositionerenRemediëren
DEEL 2 Brainstorm in groepjes 15
DEEL 3 Vergelijken brainstorm en voorlopig gekozen traject
Nog vragen? 17