Schakelstudenten begeleiden nog voor de start Lynn Van den Broeck - Doctoraatsstudent Should I stay or should I go - 26 maart 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Het secundair onderwijs
Het leerkrediet.
Leer de namen van de noten 1
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Spel: Koop een euro. Je kan een euro kopen. Mooi, maar er is wel 1 regel: De hoogste bieder krijgt de euro voor het bod, maar de laatste bieder, die er.
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
Masterintake 2014 normen en peildata
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoger onderwijs in cijfers Brussel, 03/02/2013. STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
Leerkrediet
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Toelichting examenreglement academiejaar
Toelichting examenreglement academiejaar Faculteit psychologie en educatiewetenschappen.
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
Verder studeren na een professionele bachelor
Examenresultaten: wat nu?
Starters bachelor FEB Examenresultaten: wat nu? Februari 2013.
Volgtijdelijkheid RevaKi
Elke 7 seconden een nieuw getal
Radboud Universiteit Nijmegen
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Datawarehouse Nele Coghe
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Drs. Heleen Miedema opleidingsdirecteur TG en BMT
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Congres Informatiehuishouding PO & VO
Enkele voorbeelden.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
opleiding : Onderwijs Assistent
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Niet-bindend Starters Bachelor HIR/HIRB januari 2012
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Exchange in de bachelor keuzevakken doen in het buitenland
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Werkveldconferentie 23 april 2014
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Welkom bij DUO DUO.nl Servicekantoor Eindhoven Clausplein 6
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Optimaliseren BPV keten
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
De eisen aan de (aankomende) student
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Infosessie studievoortgang rechten
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Op weg naar het Bachelor College November In het kort Alle bacheloropleidingen in één Bachelor College Per september 2012 Bacheloraanbod aantrekkelijker,
Studiedag ‘Should I stay or should I go ?’ Begeleiden naar remediëren of heroriënteren Diepenbeek, donderdag 26 maart 2015.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Resultaten studietijdmeting schakelprogramma komische wetenschappen 1 e semester academiejaar
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Bevraging m.b.t. studiekeuze
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
Leerkrediet
Transcript van de presentatie:

Schakelstudenten begeleiden nog voor de start Lynn Van den Broeck - Doctoraatsstudent Should I stay or should I go - 26 maart 2015

Verloop van de keuzesessie 2 DEEL 1: Kaderen van het probleem DEEL 2: Brainstormen in groepjes DEEL 3: Vergelijken brainstorm en voorlopig gekozen traject

DEEL 1 Kaderen van het probleem 3

Overzicht Professioneel gerichte bachelor opleiding Werken Doorstromen naar schakelprogramma (30% van studenten met PBA in Technologie) Andere mogelijkheden tot verder studeren o.a. BanaBa 4

Het traject 5 Professionele bachelor technologie Schakelprogramma Master industrieel ingenieur Praktijkgericht 3 jaar Algemene basisvakken Wetenschappelijke basis Algemene academische vaardigheden 45 – 90 studiepunten Complexe problemen oplossen Zelfstandigheid Kritische ingesteldheid 1 jaar

Aantal schakelstudenten FIIW Bron: KULoket – 02/03/2015

In de praktijk: Problemen 7 Overgang van professionele bachelor naar academisch niveau niet voor elke student een evidentie o Hoge drop-out o Slaagkansen ongeveer 50% Denkt student wel genoeg na over deze studiekeuze? o “Eens proberen” o “Nog niet klaar om te gaan werken”

Drop out – Technologiecampus De Nayer 8 Uitschrijvingen SP Campus De Nayer Academiejaar '10 - '11 Academiejaar '11 - '12 Academiejaar '12 - '13 Academiejaar '13 - '14 Academiejaar '14 - '15 Voor 1 december Tussen 1 december en 15 maart Na 15 maart 1312 TOTAAL SP studenten % Uitgeschreven 7%15%17%12%15% Opmerkingen: Niet alle studenten schrijven zich effectief uit Studenten stoppen ook nog na herexamens (deze aantallen zijn hier niet weergegeven)

Slaagkansen FIIW Ongeveer 50% van de schakelstudenten behaalt het getuigschrift (studievertraging geen uitzondering) Bissen o 38% van de studenten nemen één of meer OPO’s mee naar een volgend jaar (gem. 3 à 4 OPO’s of 16 ECTS)

Kunnen we slaagkansen voorspellen? 10 Bron: Bevraging schakelstudenten De Nayer gekoppeld aan examenresultaten (2013 – 2014) Behaalde graad in PBA gekoppeld aan examenresultaten in SP Legende Graad 0: Voldoening 1: Onderscheiding 2: Grote onderscheiding

Kunnen we slaagkansen voorspellen? 11 ANOVA - Variantieanalyse Dependent Variable: % Feb SourceType III Sum of SquaresdfMean SquareFSig. Corrected Model 1690,270 a 2845,1356,783,003 Intercept 60562, ,082,000 Graad 1690, ,1356,783,003 Error 4859, ,592 Total 91116,75742 Corrected Total 6549,37141 a. R Squared =,258 (Adjusted R Squared =,220)

In de praktijk: Mogelijke oorzaken o Verkeerde studievaardigheden en –methodologie voor een conceptuele en academische studierichting o Basiswiskunde vergeten 12

In de praktijk: Oplossingen 13 o Voor de start: Zorgen dat studenten zichzelf beter kunnen in schatten Zorgen dat studenten zichzelf beter kunnen positioneren in de studentengroep Zorgen dat studenten de verwachtingen van de opleiding beter kennen o Tijdens het schakelprogramma: Ondersteuning bieden Zo snel mogelijk heroriënteren waar nodig Na de examens van januari resultaten bespreken met risico studenten

Concreet 14 OriënterenPositionerenRemediëren

DEEL 2 Brainstorm in groepjes 15

DEEL 3 Vergelijken brainstorm en voorlopig gekozen traject

Nog vragen? 17