Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Inleiding Goed toezicht = bewust keuzes maken in een veranderende omgeving Trends, dilemma’s en keuzes in het toezicht: Risico-oriëntatie Integriteit Open.
Opvoeden in de stad en in een dorp
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Doelstelling Joure Ambachtstad: juni 2012 juli
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Loopbaancentrum Zwolle
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Jaaropening ROC ID College Verankering in de regio
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Ondernemen(d) in het onderwijs
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Presentatie landelijk pedagogencongres “Ontmoeten en verbinden” 23 januari 2013.
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Sessie 14: De spiegel Cultuureducatie en identiteit: de praktijk 14u40-16u10.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Informatieavond voor ouders en buurtbewoners.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Kansen voor transformatie
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Welkom ik maak me sterk.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
De verbinding tussen zorg en welzijn in de wijk. MISSIE Participe bevordert: welzijn in de wijk en zorg voor thuis.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Vanuit overtuiging een patiënt laten participeren
Dilemma’s.
23 maart 2017 profilering.
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Nieuw sociaal contract voor Nederland De overgang naar een ander type samenleving Kim Putters AWVN, 10 oktober 2016.
3. Oorzaken van criminaliteit
De toekomst van de maatschappelijke stage
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Transcript van de presentatie:

Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen

Waarover gaan we het hebben?  over macro (de wereld) en micro (onze school)  over ontwikkelingen in de samenleving  over trends in het onderwijs  over de keuzes die we moeten maken

Shift happens

Ontwikkelingen in de samenleving  van instituties naar netwerken  verbindingen tussen publieke functies  oriëntatie individuele loopbanen  van landelijk beleid naar regionale arrangementen  van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving  overheidsoriëntatie op de gebruiker, niet meer op het instituut

Trends in het onderwijs  van kennismonopolist naar kennisregisseur  van bolwerk naar knooppunt in netwerk van voorzieningen  van onderwijsproducent naar dienstverlener  van autist naar geliefde partner

Schoolleiderschap en samenleving Op welke maatschappelijke vragen kan/wil/moet onze school een antwoord geven? Op welke maatschappelijke vragen kan/wil/moet onze school een antwoord geven?

Veilig gedrag  sterke oriëntatie op overheid en inspectie  vragen wat ik doen moet  risico’s vermijden  reactief  ‘ze moeten er maar op vertrouwen dat wij de goede dingen doen’  we maken van de school een ’ veilige’ eigen wereld  en vooral: onze leerlingen moeten het naar hun zin hebben

Responsief gedrag  zoeken naar de betekenis van de school voor de omgeving ( want dan gaat de omgeving zich ook afvragen: wat kunnen wij voor die school betekenen?)  Binden van partners  keuzes maken  risico’s nemen  uitgaan van idealen, waarden en normen

Vragen die hiermee samenhangen  Met welk perspectief voor ogen leiden/voeden we onze leerlingen op?  Vanuit welk perspectief richten we ons onderwijs in?  Waar maakt onze school aantoonbaar het verschil?