Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen
Waarover gaan we het hebben? over macro (de wereld) en micro (onze school) over ontwikkelingen in de samenleving over trends in het onderwijs over de keuzes die we moeten maken
Shift happens
Ontwikkelingen in de samenleving van instituties naar netwerken verbindingen tussen publieke functies oriëntatie individuele loopbanen van landelijk beleid naar regionale arrangementen van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving overheidsoriëntatie op de gebruiker, niet meer op het instituut
Trends in het onderwijs van kennismonopolist naar kennisregisseur van bolwerk naar knooppunt in netwerk van voorzieningen van onderwijsproducent naar dienstverlener van autist naar geliefde partner
Schoolleiderschap en samenleving Op welke maatschappelijke vragen kan/wil/moet onze school een antwoord geven? Op welke maatschappelijke vragen kan/wil/moet onze school een antwoord geven?
Veilig gedrag sterke oriëntatie op overheid en inspectie vragen wat ik doen moet risico’s vermijden reactief ‘ze moeten er maar op vertrouwen dat wij de goede dingen doen’ we maken van de school een ’ veilige’ eigen wereld en vooral: onze leerlingen moeten het naar hun zin hebben
Responsief gedrag zoeken naar de betekenis van de school voor de omgeving ( want dan gaat de omgeving zich ook afvragen: wat kunnen wij voor die school betekenen?) Binden van partners keuzes maken risico’s nemen uitgaan van idealen, waarden en normen
Vragen die hiermee samenhangen Met welk perspectief voor ogen leiden/voeden we onze leerlingen op? Vanuit welk perspectief richten we ons onderwijs in? Waar maakt onze school aantoonbaar het verschil?