Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject Marjon Engelbarts # en Nataša Brouwer * # Julius Instituut, UU, * AMSTEL Instituut, UvA.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Commercial off the shelf games in de klas
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
techniek, communicatie en didactiek
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Drieslag functioneel rekenen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Kansrijke combinatiegroepen
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Implementatie van het 4C-ID-model
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Werkstukken met Mathematica Symposium: activerend beta onderwijs met Mathematica en Physlets Wolter Kaper, UvA.
HAN Faculteit Educatie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Toekomstgericht onderwijs
Bijeenkomst September 2015
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Docentvaardigheden ICT
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Kennis bijspijkeren via het web
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Sieberdam/ROCS & KODOS
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Kennisclip Web toepassingen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject Marjon Engelbarts # en Nataša Brouwer * # Julius Instituut, UU, * AMSTEL Instituut, UvA Gebruikersperspectief I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Algemeen over het IBL-project: Het kader Verwachte resultaten Specifieke doelen Inhoud en werkwijze binnen het project Twee van de activiteiten van het IBL project: Database voor applets Evaluatie van studieonderdelen en diagnostische toetsing Inhoud

I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Onderwijsvernieuwingsproject HO Samenwerking UU (Julius instituut) en UvA (AMSTEL instituut) Penvoerder UU Van januari 2002 t/m december 2003 Project subsidie: SURF educatie Het kader

I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Verwacht resultaat Nieuwe kennis en ervaring over een complete leeromgeving voor het bèta universitair onderwijs: Activerend onderwijs ICT omgeving en gereedschappen Geschikte werkruimte

Specifieke doelen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL 13 vakken in Studio Course Model 6 bij UvA en 7 bij UU werkvormen, evaluatie website IBL project ICT gereedschappen ondersteuning en training onderwijs websites

Werkwijze van het IL projectteam I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Didactische ontwikkelingen ICT ontwikkelingen Ondersteuning: ICT, didactisch Persoonlijk contact: (werkbesprekingen, telefoon, minisymposia) Virtueel contact: Virtueel contact: BSCW werkomgeving

ICT ontwikkelingen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL onderwijs websites integratie Blackboard – onderwijs websites toepassen computergereedschappen: toetsprogramma’s QuestionMark en Webassign virtual classroom LearnLink vakinhoudelijke programma’s: Mathematica, simulatieprogramma’s standaardisatie (IMS, META data) database voor applets, digitaal lesmateriaal (UU) (prototype)prototype

Ondersteuning I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Didactische ondersteuning: per studieonderdeel een didactisch adviseur minisymposia ICT ondersteuning: Blackboard training op maat implementatie computergereedschappen (Mathematica, QuestionMark, LearnLink, Interactive Physics)

Didactische ontwikkelingen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Studio Course Model en didactische eindtermen Evaluatie en monitoring

Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL  Studio Course Model, eerst geïntroduceerd door J. Wilson, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY In het IL project wordt Studio Course Model verder ontwikkeld.  Werkruimte: Studio Classroom.

Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Student is actief met de stof bezig: onderzoeksgericht bèta onderwijs, geïntegreerde werkvormen. Indeling in fasen (activiteiten): oriëntatie fase, geleide verkenning, vrije verkenning en toepassing, reflecteren op het leerproces.

Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Evaluatiestappen - activerend, ICT rijk HO onderwijs: Stap 1: Uitwerken evaluatiedoelen en bepalen bijzondere cursuseigenschappen Stap 4: Beleving docenten Stap 5 (optioneel): uitgestelde test Controlegroep vergelijking Formatieve evaluatie conclusies Summatieve evaluatie conclusies Stap 3: Belevingsonderzoek georganiseerd reflectie Stap 2: Onderwijsdoelen toetsen

Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Stap 3: Belevingsonderzoek studenten Stap 4: Beleving docenten Formatieve evaluatie conclusies Stap 2 (herhaald*): Pretest - Posttest Conclusies*: - vorige hoofdstuk - volgende hoofdstuk Binnen een cursus Stap 1: Evaluatiedoelen (cursus als geheel) Voor volgend jaar… Formatieve toetsing: Stap 1a*: Leerplan/leerdoelen per hoofdstuk *toevoeging aan het protocol

I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Formatief evalueren (Structuur der Materie, Opleiding Scheikunde)  Advies voor de student en voor de docent: pretest: (individuele) tekorten in voorkennis opsporen posttest: controle van opgedane kennis  Studiegedrag beïnvloeden Waarom?

Belevingsonderzoek studenten (studieonderdeel Opleiding Aardwetenschappen) Het werken via Blackboard verbeterde de organisatie en communicatie Tevreden met de verhouding college / zelfwerkzaamheid I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

Belevingsonderzoek studenten (studieonderdeel Opleiding Aardwetenschappen) Wat vond je het best aan dit studieonderdeel en moet dus zeker zo blijven? "zelf denken - zelf model ontwikkelen" "zeer groot percentage van zelfwerkzaamheid" "enthousiasme docent; inhoud college" Wat moet verbeteren? "denken moet meer gestimuleerd worden" I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

Beleving studenten UU I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL NegatiefPositief Relatief veel tijd kwijt met Mathematica ‘Leert het niet echt’ Benodigde tijd Toetsing Blackboard: beschikbaarheid van het materiaal Visualiseren/ snelheid oplossingen Leuker/interessanter Enthousiasme docent

Beleving docenten UU (algemeen) Positief Ondersteuning: –Studentassistenten, Didactische hulp, Coördinatie Betrokkenheid studenten Negatief Tijd nodig voor voorbereiding colleges ‘Projectwerk’: urenverantwoording, verslagen schrijven e.d. I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

Ervaringen docenten UU (specifiek) Negatief BIOFM: Toetsing niet goed meegenomen bij verandering ELE: authenthicatie ISV, CM, BIOFM: Tijd ISV: hoeveelheid stof I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

Ervaringen docenten UU (specifiek) Positief BIOFM: Ondersteuning (Mathematica), Visualisatiemogelijkheden ELE: verzamelen geschikt materiaal, visualisatie MECH: Ondersteuning (Coordinatie, logistiek, studentassistenten) ISV: Leeropbrengst en de activiteit van de studenten, concentreren op de inhoud door gebruik gereedschappen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

Problemen/vragen/discussie Schaalbaarheid didactisch model –Organisatiemodel gebruiken zodat st. In groepjes kunnen werken. (aio’s oudere studenten werken mee) Optimale toetsing –Lastig punt, geen oplossing voor –Losse elementen toetsen? Tijd/Docentondersteuning na de projectperiode –Zichtbare resultaten laten zien –Wat voortzetten hangt af van evaluatie Contentdatabase onderhouden na projectperiode Vergelijkende conclusies bij evaluatie Wat doen om docenten aan te sporen bb te gebruiken? –Top down druk –Prijsvraag –Knoppencursus en daarna didactische begeleiding Studentenargwaan t.a.v. gebruik van ICT –Blackboard is geen probleem, maar de ‘tools’ wel –Rsi wel, bb niet Kennisuitwisseling tussen docenten –Docentplatform voor docenten (1 of 2 /maand), hoge opkomst doordat faculteit het zelf organiseert I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Contentdatabase Bedoeld als faciliterend gereedschap voor docenten (aantrekkelijk maken ICT in te zetten) Bij ontwikkeling prototype regelmatig contact met docenten Keyword-indeling in samenwerking met bibliotheek en docenten Prototype Terug

I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL