Procesevaluatie individuele trajectwerking voor werkzoekenden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SW-uitvoeringsorganisaties over Wsw-indicatiestelling door CWI
Advertisements

Aspecten van evaluatieonderzoek
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Nut & Noodzaak van Registreren
Digitaal Depot. Waarom een Digitaal Depot •Overheden en particulieren werken steeds meer en soms alleen nog maar digitaal; •Gebruikers verwachten digitaal.
STRATEGISCHE PLANNING
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Instrument en methodiek Door projectgroep NFU (Anke, Ellen, Els, Roel)
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Evaluatie pilot Februari 2006-januari Werkwijze evaluatie n Enquêtes. n Verslagen van studenten. n Gesprekken met de studenten.
Van probleemstelling naar doelstelling
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Gijs van Leeuwen Inkoper/adviseur
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Fronter als e-portfolio
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Human Dynamics.
11/06/ Procedure doorlichting denkcelwerking.
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Individueel werken met kinderen en jongeren in het jeugdwelzijnswerk? Werken vanuit de vrije tijd van jongeren : een voorrecht Kadir Vardar, coördinator.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Transdisciplinaire projecten
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Aan de bak Behoefte aan arbeidsbemiddeling in een detentiecontext.
Proeve van Bekwaamheid
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Datagestuurde handhaving :
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Enterprise Document Management Fase
Een theoretische verkenning
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Jill Vannieuwenhuyse.  Hoofdstuk 3: De organisatie van trajectbegeleiding.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Evaluatie Cursus.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Krimp als motor voor beweging
Aanbesteding jeugdteams
Jeugdhulp 2.0 W1 ZWVL Eén gezin, één plan – klankbordgroep
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
The making of: Omgevingsvisie
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Team charter Instrument.
Onderzoeksproject Service’
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Procesevaluatie individuele trajectwerking voor werkzoekenden Ludo Struyven, HIVA-K.U.Leuven

Trajectwerking voor werkzoekenden methodisch en organisatorisch model Vlaamse en Europese doelstellingen Dienstverlening buiten de universele dienstverlening Bron: www.hln.be (07/06/2013)

Problemen met betrekking tot implementatie Niet duidelijk welke soorten trajecten en in welke mate het model werkt Bepaalde groepen worden momenteel niet of minder bereikt. De wijze waarop een traject bepaald en opgevolgd wordt Hoe ervaren en beoordelen de werkzoekenden aangeboden trajectbegeleiding

Doel Achterhalen welke elementen cruciaal zijn voor succesvolle implementatie & aan welke voorwaarden deze onderhevig zijn Bron: Informatie Magazine

Voorgestelde procesevaluatie betrekking op 3 aspecten Kwantitatieve evaluatie vanuit het perspectief van beschikbare gegevens op macroniveau Institutionele inbedding en evaluatie vanuit de trajectbegeleiders Evaluatie vanuit het perspectief van de werkzoekenden

Verdere begeleiding in 2 hoofdgroepen Module 1 brengt de kwantitatieve indicatoren inzake het bereik en het deelnemersprofiel samen voorziet een diepgaander analyse van enkele procesindicatoren van de begeleidingstrajecten Verdere begeleiding in 2 hoofdgroepen Arbeidsmarktrijpe groep werkzoekenden & De groep die een traject uit modules 3 en 6 krijgt

Module 2 spitst zich toe op de evaluatie vanuit de trajectbegeleiders Doel  peilen naar opvattingen, strategieën, dilemma’s en knelpunten 3niveaus: het macro-beleidsniveau het managementniveau het uitvoerende niveau Fase 1: baseren op diepte-interviews bij meest betrokkenen Fase 2: een brede survey bij consulenten

Module 3 Kernvraag Kwaliteit: 4 perspectieven telefonische enquête bij de werkzoekenden in verschillende begeleidingstrajecten Kernvraag Met welke motieven en verwachtingen komen de werkzoekenden naar de dienstverlenende organisatie en hoe beoordelen zij het verloop van het afgelegde traject en de kwaliteit van de geboden begeleiding? Kwaliteit: 4 perspectieven Cliënt Organisatorisch Resultaatgericht Proces

klantenbevraging Aspecten Elementen Relationele Procedurele Organisatorische Resultaatgerichte Toegankelijkheid Houding trajectbegeleider Communicatie Procesgang en doorverwijzing Fysieke omstandigheden Afhandeling Klantenbeheer en continuïteit

Module 4 bevindingen van voorgaande modules samengebracht Formulering van concrete beleidsadviezen omtrent knelpunten mogelijke oplossingsrichtingen Workshopsessie organiseren  resultaten voorgesteld en bediscussieerd