OH en OA November 2014 1. AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Uw vragen 3 Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector 4 Criteria in functie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verzorging derde graad
Advertisements

Onze kernwaarden.
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Informatieavond personenzorg
OH -C3 logistiek medewerker in de voedingsdienst DPB december 2012.
Infosessie betaald educatief verlof BEV
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Eindwerk zesde jaar.
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
Informatie avond Sectorkeuze mavo 3 Dinsdag 22 januari 2013.
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Verantwoordelijke Leni.
Integrale opdrachten STW
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Enkele vragen Hoe staat de BW in laagconjunctuur tegenover langere stages, werkplekleren ? -Kennis van de mogelijkheden van stagiairs -Bij minder werk.
VTB Technasium Vakcollege
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Welkom op de ouderavond van klas 3
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
WAI-PASS in BuSO De Brug.
AD6 in leerplan verzorging
Directievergadering personenzorg
IO-verantwoordelijken
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Integrale opdrachten-component voeding
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Informatieve ouderavond mavo 4 26 januari 2012 Welkom!
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
OH en OA verslag juni 2014.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Netwerk coördinatoren VZ
Servicecentrum Studie en Beroep
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Stages Keuzen en kansen.
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
De school in Europa - Europa in de school
Praktijkervaring en reflectie
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Transcript van de presentatie:

OH en OA November

AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 Uw vragen 3 Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector 4 Criteria in functie van leerplandoelstellingen en onderliggende doelen … Hiervoor vragen we om eigen materiaal mee te brengen zodat er kan uitgewisseld en overlegd worden! 2

Opvolging vorig verslag De uren stagebegeleiding zijn zeer nodig om de leerlingen goed te kunnen coachen! Er bestaan grote verschillen tussen de scholen van 15 minuten op weekbasis per ll tot 1 uur … ook de stagecoördinatie wordt op verschillende wijze ingevuld … er is geen wettelijke basis tenzij min 10 uur per graad (zie lessentabel) … 3

OA Keuze competenties en stages? ‘Vakken’? MMI Kortemark: C1, C2 en C5 Annuntiata Veurne: C1, C2 en C3 Leielandscholen Stella: C1, C3 en C5 Gits: C3 en C4 Viso Roeselare: C1 en C2 Meeste scholen richten seminarie of geïntegreerd werken (4 van de 5)in. Communicatie wordt apart ingericht in Kortrijk, Gits en Kortemark. 4

Uw vragen TIHF – Brugge -GIP in 7 boa? Minstens voor de verplichte module indien opnieuw ingericht + eventueel keuzeoptie … + draad van AD4! Zie ook documenten ivm GIP op website! 5

Uw vragen min basiskennis voor zijinstromers ‑ niet realiseerbaar in 15 lesweken. Standpunt? Zie servicedocument 7 TBZ of KZ p58 – Zij-instromers kunnen bij aanvang focussen op het aanleren van kennis en vaardigheden, voor de andere leerlingen kan men de nadruk leggen op integratie van kennis en vaardigheden binnen complexe situaties. De voorbereiding van leerlingen op een eerste stage biedt mogelijkheden tot herhaling en verdieping van het basispakket. – Belangrijk dat zij-instromers zich zo snel mogelijk inwerken en dat ze aantonen dat ze de leerstof ook verworven hebben (bv. via een (schriftelijke) bevraging,…) 6

Stages logistiek assistent in zorginstellingen en ziekenhuizen Problematiek van te weinig stageplaatsen (en ook tewerkstelling) in ziekenhuizen + wisselende taakinvulling logistiek assistent: steeds meer centrale activiteiten of uitbesteding zoals linnendienst … steeds minder gebonden aan 1 afdeling!… wordt doorgeven in Brussel Wel positieve ervaringen met sterilisatie en OP in bepaalde scholen 7

Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector 8 Agenda van de dag ( 14 nov 2014): Voorstelling sector Nuttige info: oa toegelaten/ niet toegelaten activiteiten Voorstelling DC –Vorm Schoonmaakgidsen

Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector Over Vorm DC Het sectoraal vormingsfonds werkt vooral aan de uitbouw van een opleidingsaanbod specifiek voor de sector dienstencheques in de verschillende regio’s over heel België. Hiervoor is er een nauwe samenwerking opgezet met VDAB in Vlaanderen en met Forem in Wallonië. 9

Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector Missie Het vormingsfonds werkt mee aan het uitstippelen van een opleidingsbeleid voor alle werknemers en ondernemingen in de sector, door het uitbouwen, coördineren en bekendmaken van opleidingsinitiatieven. Het vormingsfonds wil een sectorale meerwaarde geven, door er voor te zorgen dat de opleidingsvragen uit de sector worden beantwoord en de opleidingsinspanningen worden gefaciliteerd. Hiermee wil het vormingsfonds de participatiegraad aan opleidingen voor de sector in de komende jaren verhogen met 10%. Vanaf 1 januari 2012 geldt op ondernemingsvlak een verplichte collectieve opleidingstijd van van 11 uren per voltijds equivalent. 10

Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector Opleiding en Competentie-ontwikkeling Inzetten op de ontwikkeling van de competenties van personeel is inzetten op het voortbestaan en de duurzame ontwikkeling van een onderneming. Het beroep als dienstenchequewerknemer is een beroep als geen ander. Het is noodzakelijk om te beschikken over heel wat kennis, attitudes en specifieke competenties om de functie goed en professioneel te kunnen uitoefenen. Om een adequate en kwaliteitsvolle dienstverlening te kunnen leveren aan de klanten van een onderneming, is het noodzakelijk dat de werknemer(s) regelmatig opleiding volgen. Deze opleidingen zetten in op de ontwikkeling van: De essentiële competenties (veiligheid, ergonomie, etc.), De professionele competenties (deontologie, communicatie, klantgerichtheid, etc.), De technische competenties (werkorganisatie, schoonmaak, strijken, etc.). 11

12

Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector Belangrijke vraag Stages in sector van dienstencheques? Huidige situatie? Een huishoudhulp mag geen stagiairs begeleiden, staat niet in de lijst van toegelaten activiteiten. Overleg op 3 december met de sector, dus wordt vervolgd! 13

Verslag van overleg in verband met dienstencheque sector In de toekomst indien stage mogelijk: overleg met verantwoordelijke van West Vlaanderen, brug tussen regionale kantoren en de scholen. Onder meer helpen zoeken naar goede stageplaatsen. Geen bezoek aan stageplaatsen door de stagebegeleiders, wel contacten tussen de verantwoordelijke regionale kantoren en stagebegeleiders (cfr stage in gezinszorg –tbz), 14

Situatie West-Vlaanderen Roeselare laat nu reeds stage lopen in dienstenchequebedrijf Veurne en Kortemark tevreden met diensten voor gezinszorg Kortrijk is niet geïnteresseerd 15

Criteria In functie van Realiseren van het leerplan tot op het niveau van de onderliggende doelen Van evalueren rekening houden met de werkwoorden van de doelen (zie ook lijst p 80 in leerplan) Criteria SMART formuleren Lukt dit voor alle doelen? Bv AD1.2, AD2.8, AD4.1 … ook leraren die enkel de keuzeoptie geven dienen de AD’s te linken in de competenties … Als begeleiders zijn we steeds bereid hierbij te ondersteunen! 16

Varia Up- date documenten basisvademecum: worden gebruikt, recentste versie sturen we mee! 17

Verdere afspraken Volgende bijeenkomst? Volgend schooljaar 18