24 november 1999ABAV STIHO OOI1 Bouw- en zaalakoestiek in het STIHO- project Akoestiek Prof. G. Vermeir, ir. V. Meerbergen Laboratorium Bouwfysica Laboratorium.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Algemene doelstelling BSM De kandidaat kan bewegingssituaties kiezen, arrangeren en begeleiden, voor zichzelf maar vooral voor anderen, en daar op reflecteren.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Bouwfysica.
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Project “Overstromingen Haaglanden” Ger van Opstal projectmanager
De aarde die om haar as draait
Domein: studie en handicap
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Radboud Universiteit Nijmegen
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Computer Ondersteunde ZELFSTUDIE
29 januari 2013 Welkom. Programma 1.Tijdpad keuze havo/vwo/vmbo 2.Overgangsnormen 3.Verschil Havo/vwo en vervolgmogelijkheden 4.Hoe begeleid ik mijn kind?
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
WELKOM.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Startbijeenkomst NVvA Contactgroep Biologische Agentia Donderdag 4 maart 2004 Utrecht.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Samen komen we verder! Stimuleringsprogramma Mentorprojecten 13 november 2007 Niels van Zeben.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Horecalawaai, de rol van de akoestisch adviseur
Bouwfysica.
Bouwfysica.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
© Copyright 2004 by ir. J. Ariens Duurzaam Bouwen week 11 Welkom bij Bouwkunde Onderdeel Duurzaam Bouwen.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
De gezonde school en genotmiddelen
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
De NVD komt naar je toe! Ketenzorg Hoe zijn we zover gekomen? Wat verwachten we? Samenwerking!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Welkom op Scholengemeenschap Spieringshoek.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
Prof.dr. Hans Wortmann Voortgangsbijeenkomst 4 maart 2015 Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Vakgroep Operations, Rijksuniversiteit Groningen.
Interactieve Media Kick Off V2 Kernproject. Onderwerpen Kick Off o Intro o Doelstellingen V2 Kernproject o Organisatie o Werkplekken o Deliverables o.
Jos de Wit & Mark van Delst
Kwaliteitszorg in archieven
Kick Off V1 Kernproject 09/10. Propedeuse o 20 weken o 10 teams per projectpartner o Strakke organisatie (vastgestelde presentaties) o Nog geen verschil.
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Bouwfysica.
Natuurkunde, een essentiële bouwsteen in de analistenopleiding 25 maart 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Directeur Leiding geven Visie Verantwoordelijkheid Creëert randvoorwaarden.
Welkom! structuur van onze school
Akoestiek en geluidshinder LES 3
Resultaten enquête werkgroep
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Academie voor Bouw & Infra
Resultaten enquête werkgroep
Transcript van de presentatie:

24 november 1999ABAV STIHO OOI1 Bouw- en zaalakoestiek in het STIHO- project Akoestiek Prof. G. Vermeir, ir. V. Meerbergen Laboratorium Bouwfysica Laboratorium Akoestiek K.U.Leuven

2 Onderwerp De onderwijscontext Eindtermen Onderwijservaringen ‘Leren innoveren’ Stand van zaken Toekomst

3 De onderwijscontext De onderwijscontext BOUWAKOESTIEK en LICHTTECHNIEKBOUWAKOESTIEK en LICHTTECHNIEK voor de opleidingen Burgerlijk Bouwkundig Ingenieur, Burgerlijk Ingenieur Architect –lesomvang: 21x1.5 lesuur, oefeningen: 20/30 uur –projectwerk met onderdeel geluidisolatie en zaalakoestiek ZAALAKOESTIEK (keuze):ZAALAKOESTIEK (keuze): 7x1.5 lesuur of 45 ebu

4 De onderwijscontext LAWAAIBEHEERSINGLAWAAIBEHEERSING voor de opleidingen Milieu, keuzevakken BBI, BIRA, Natuurkunde,…15x1.5 lesuur AKOESTIEKAKOESTIEK voor Milieukunde 15 lesuur, keuze opleiding licentie Natuurkunde, 30 lesuur, 15 uur practica EINDWERKSTUDIESEINDWERKSTUDIES BBI, BIRA, lic. Natuurkunde, dienstverlening PERMANENTE VORMINGPERMANENTE VORMING

5 De ruimere onderwijscontext Akoestiek K.U.Leuven Geluidarm construerenGeluidarm construeren voor de opleiding Werktuigbouwkunde Akoestische fonetiekAkoestische fonetiek opleidingen Logopedie en Audiologie PsychoakoestiekPsychoakoestiek voor de opleidingen Logopedie en Audiologie

6 Eindtermen Bouwakoestiek-Bouwfysica beheersing van de grootheden en hun onderlinge relaties fysisch inzicht in principes en hun toepassingen in het vakgebied vertaling naar praktijkproblemen expressievaardigheid in het vakgebied

7 Onderwijservaringen gemiddeld wordt een bevredigend niveau na een normale studeerinspanning bereikt wenselijk: proefopstellingen, bezoeken, maar zijn om redenen van bemanning en om redenen van tijdsbestek niet voor de volledige groep haalbaar oefeningen en projectwerk spelen een essentiële rol

8 ‘Leren Innoveren’ invullen van behoeften aanbieden aan de studenten: als aanvullend materiaal aanbieden aan de studenten: als aanvullend zelfstudiemateriaal concept begeleide zelfstudie

9 Akoestische golfverschijnselen: basisbegrippen geluidsnelheid frequentie golffronten: principes van Huyghens en Fermat, biografieHuyghens verschil zuiver harmonisch signaal - ruissignaal:zuiver harmonisch staande golven eigenmoden in een ruimteeigenmoden verband met de muziek hoe klinkt een toonladder van do groot? wat zijn de bijhorende frequenties? hoe bepalen we die?...toonladder van do groot? Stand van zaken

10 Geluidabsorptie definitie absorptiemechanismen meetmethoden en praktijkwaardenmeetmethoden Geluidisolatie Bespreking lucht- en contactgeluidisolatie: theorie: meting en berekening hoe zien de meetkamers eruit? wat zijn de vereisten voor de meetkamers? …vereisten

11 Voorbeelden beeld geluidafstraling coïncidentie geluidafstraling coïncidentie geluid gitaarmuziek: transmissie door een enkelvoudige wand gitaarmuziek Interactiviteit experimenteerruimte: JAVA-applet waarbij parameters die de geluidisolatie beïnvloeden, kunnen worden gevarieerd.experimenteerruimte vraag en antwoorden antwoord

12 Voorbeelden uit de praktijk: sociale woningbouwprojecten ”De Villa’s” en “De Trein” te LeuvenDe Villa’sDe Trein Zaalakoestiek wat is nagalmtijd ? hoe ontstaat galm, geluidillustratiesontstaat galmgeluidillustraties wie is W.C. Sabine ?W.C. Sabine

13 Toekomst uitbreiden uitbreiden: dubbele wanden, materiaalinfo, zaalakoestiek optimaliseren optimaliseren via respons gebruikers aanwending begeleide zelfstudie aanwending bevorderen en evalueren in de richting van begeleide zelfstudie Ondersteuning STIHO Vl. Gemeenschap OOI K.U.Leuven