Op een veilig spoor. Pesten effectiever aanpakken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Kleuterschool De Zevensprong
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Pastoraal op school.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
Vernieuwing verzorging
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Ervaringen Implementatie in Nederland
2. Eduscrum als activerende didactiek
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
LARS-coach nascholing Oktober 2016 LARS als digitaal leerlingendossier.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Gelijke kansen op school: het kan!
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Het zorgcontinuüm.
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Behavior Based Safety Warehousing
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Workshop “de coachende praktijkopleider”
het katholiek basisonderwijs
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Op een veilig spoor. Pesten effectiever aanpakken.

Innovatief onderwijs-flankerend speerpuntproject

Waarover gaat het? Nascholingsproject gericht op het versterken van het pestpreventie, -interventie- en zorgbeleid in scholen Gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs Intensief traject  Lerend netwerk van kerngroepjes, met actieve betrokkenheid van directie/schoolleiding (1 / school)  Kick-off & 4 trainingsdagen & tussentijdse taken & slotstudiedag  Zomer 2015: inspiratiegids

Doelstellingen Kennisverbreding en verdieping (professionalisering) Structureel versterken van het schoolbeleid (algemeen – pestpreventie en –aanpak)  Effectievere aanpak (daling aantal pesterijen – verbeteren/versterken van het school- en klasklimaat)  Effectiever onderwijs + Respecteren/consequent hanteren van IVRK

Bijzonderheden 1.Onderbouwd trainingsaanbod: theorie en praktijk 2.Leren aan, van en met elkaar (‘lerend netwerk’) 3.Volle verantwoordelijkheid van het leer- en werktraject ligt bij de school (directie, kerngroep en schoolteam) 4.Input – reflectie – werken & samen werken – advies 5.Permanente evaluatie 1.Stuurgroep OVESPO 2.Deelnemers 3.OVESPO-team

Hoge inspanningsverwachting 1.5 tot 6 vormingsdagen/schooljaar 2.Schoolteamdelegatie(s) van 4 tot 8 personen/school 3.Verplichte tussentijdse taken => blijven doorwerken 4.Aan de slag in de eigen school!  briefing en feedback op de acties die plaatsvinden 5.Coaching tijdens de trainingsdagen (maar niet op school!)

Leren in meervoud Proces- en taakgericht groeien Kennisverbreding en –verdieping Vaardigheden versterken Krachtenbundeling (directie en schoolteam + leerlingen + ouders + clb + schoolomgeving )  participatie en samenwerking Beleidsversterking = teamversterking  Beleidsvoerend vermogen  Doelgericht samenwerken (van beginsituatieanalyse tot evaluatie)  Samenhang met andere aspecten van schoolbeleid

Twee scholen voor het voetlicht SOLV – Zepperen Relindis en Harlindis - Maaseik

Vragen?

Hartelijk dank voor jullie aandacht! Graag een applaus voor de medewerkers van beide scholen!

Meer info?