Kennismanagement & Sociale media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Social Media marketing
Advertisements

Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Marnix Suilen – Niek Giesen – Noes Aaltink – Ties Liedekerken
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
De kracht van MySolution
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
- - - Social Media.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
En hoe de politie hier haar voordeel mee kan doen
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Hoe kan het jou veranderen?
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Social Media Revolutie. Welke logo’s ken je niet?
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Social Media.
Social media Gemaakt door: Hassie en Sanne. 1.De rol van social media in marketing & internetstrategie De rol van social media in marketing & internetstrategie.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
SOCIALMEDIA X. TOPIC 1 SOCIALMEDIA X SocialMedia Mening ? X.
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Social Media Door Dyonne en Yanthe
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
Liquid Internet is dé nieuwe manier van online zaken doen. © Copyright IQNOMY 2010.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Door Oscar & Jochem Door Oscar & Jochem.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Social media presentatie
Made by: BadBoysBroekhin
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Intranet tips voor een succesvol intranet met Social Media integratie | d-Tail Company 25 tips voor een succesvol intranet met Social.
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
SOCIAL MEDIA KoenLouisInformatics. INHOUD INTRODUCTIE VERSCHILLENDE SOCIAL MEDIA MARKETING EN INTERNETSTRATEGIE STERKE KANTEN ZWAKKE KANTEN CONCLUSIE.
Iedereen gebruikt social media.
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Social media.
SOCIAL MEDIA De rol van social media in marketing & internetstrategie
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Social media Namen: Leigh Cairo & Savannah Esajas Klas: 4FD
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Regeldruk en Gezond werken in de zorg
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

Kennismanagement & Sociale media leuk plaatje

De definities Kennismanagement: Ervoor zorgen dat de juiste kennis, in de juiste hoeveelheid, op de juiste plek, op het juiste tijdstip aanwezig is. (Van den Kroonenberg)   Sociale Media: Sociale media zijn de online tools en platforms die mensen gebruiken om hun meningen, inzichten en ervaringen met elkaar te delen. Bron: J. Boersma, Management van kennis.

Kennismanagement 1.0 Kennismanagement 2.0 Traditioneel’ kennismanagement systeem Tracht expliciete kennis vast te leggen en beschikbaar te maken 'kijkt' vooral terug op reeds opgedane kennis   Kennismanagement 2.0 ‘Nieuw’ kennismanagement systeem Creatie van nieuwe kennis Opent deuren waardoor nieuwe ideeën ontstaan Gebruik van Sociale Media tools 1.0 zenden van informatie 2.0 delen van informatie

De kennisopslagbenadering (1.0) versus de kennisstroombenadering (2.0) Kennisopslagbenadering - traditionele aanpak van KM (1.0) Bestaat uit het opzetten van grote databases (met informatie-kennis). Technisch goed functionerende systemen werkt niet goed in de praktijk   Onpersoonlijk systeem, medewerkers weten niet waar ze kennis aan bijdragen. Schept geen vertrouwen, het is maar een systeem   Geen beloning voor medewerkers, doen het naast eigen werk Ontbreekt aan elke vorm van sociale structuur versus bestaat concreet uit het opzetten van  grote databases waarin zoveel mogelijk kennis (informatie) wordt opgeslagen.   ....Op deze manier kan kennis losgekoppeld worden van de persoon en centraal worden beheerd het is juist extra werk om naast de dagelijkse werkzaamheden ook nog eens een kennisbank (databases) te moeten vullen. Waneer er alleen gebruik gemaak wordt van de kennisopslagbenadering is er onvoldoende aandacht voor de impiciete kennis Kennisstroombenadering (2.0) kennis is geen verschijnsel dat op zichzelf staat of als iets dat op te slaan is in een database, omdat kennis gebonden is aan de samenhang waarbinnen het wordt gebruikt, kan het alleen effectief overgedragen worden door communicatie en samenwerking tussen mensen.

Wat is Sociale Media?   Sociale media video

Gebruikers sociale media 90.000.000  Twitter >500.000.000  Facebook 400.000.000 Blogs > 100.000.000  LinkedIn 9.000.000 Hyves 5.000.000.000 Flickr fotos

Sterke kanten van sociale media Sociale media sites zijn vaak erg actueel, omdat een grote groep consumenten actief is en er altijd wel één als eerste bij een gebeurtenis aanwezig is. De inhoud van social media websites is bijna altijd deelbaar Eenvoudig te verspreiden binnen een netwerk Kan zeer snel een viral effect ofwel buzz plaatsvinden Social media zijn snel doorzoekbaar en relatief objectief (ook in google)                                                                                                                De sterke kanten van social media: •Social media sites zijn vaak erg actueel, omdat een grote groep consumenten actief is en er altijd wel een als eerste bij een gebeurtenis aanwezig is. In 2009 zagen we hier veel voorbeelden van op Twitter, zoals het vliegtuigongeluk in Amsterdam, en de ongeregeldheden in Iran. •De inhoud van social media websites is vrijwel altijd deelbaar en eenvoudig te verspreiden binnen een netwerk. Dit houdt in dat zeer snel een viral effect ofwel buzz kan plaatsvinden. •Social media en niche communities zijn zeer geschikt voor het benaderen van marketingniches. Dit heeft veel overeenkomsten met de reeds bekende term The Long Tail of Marketing. •Social media zijn snel doorzoekbaar en relatief objectief, aangezien ze worden gegenereerd door een brede groep mensen. Dit wordt ook wel 'the wisdom of the crowd' genoemd. •Social media laat consumenten op een eenvoudigere manier voldoen aan de basisbehoeftes van Maslow, in tegenstelling tot traditionele media. •Sociale media scoren zeer goed in zoekmachines als Google, vanwege het relatief objectieve en betrouwbare karakter. De zwakke kanten van social media: •Hoewel social media zeer geschikt is voor personalisatie, worden resultaten vaak vertoond op basis van gemiddelden door de werking van democratie. Dit kan er voor zorgen dat goede initiatieven toch niet naar boven komen. •Consumenten en medewerkers kunnen alles zeggen over je bedrijf op sociale media websites. Dit kan zorgen voor veel positieve publiciteit, maar ook voor slechte publiciteit, ook als dat niet terecht is. Een goed voorbeeld daarvan is Domino's Pizza. Om deze problemen tegen te gaan stellen steeds meer bedrijven social media richtlijnen op voor hun medewerkers. •Social media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt. Veel berichten op Twitter betreffen bijvoorbeeld geruchten die door de massa worden versterkt en vervolgens niet waar blijken te zijn. Sociale media laat consumenten op een eenvoudige manier voldoen aan basisbehoeftes van Maslow, in tegenstelling tot traditionele media.

Zwakke kanten van sociale media   Consumenten en medewerkers kunnen alles zeggen over je bedrijf op sociale media websites Sociale media zijn niet altijd zo betrouwbaar als gezegd wordt Er staat ook veel nonsens tussen. Er is veel onbruikbaar materiaal aanwezig, wat ten koste gaat van de efficiëntie voor de gebruiker Dit kan zorgen voor veel positieve publiciteit, maar ook voor slechte publiciteit, ook als dat niet terecht is. Een goed voorbeeld daarvan is Domino's Pizza. Om deze problemen tegen te gaan stellen steeds meer bedrijven social media richtlijnen op voor hun medewerkers   Veel berichten op Twitter betreffen bijvoorbeeld geruchten die door de massa worden versterkt en vervolgens niet waar blijken te zijn.

Het beste van twee werelden Ontwikkeling technologie laatste jaren: kennisopslag en kennisstroom steeds beter samen in één kennissysteem ondersteuning samenwerking medewerkers en faciliteren van kennisstroom medewerkers staan in direct contact kennis wordt vastgelegd en geborgd binnen organisatie informatie breed beschikbaar en direct toegankelijk binnen organisatie   In de afgelopen jaren heeft de technologie zich zodanig ontwikkeld, dat sterke punten van de kennisopslag en de kennisstroombendaring steeds beter verenigd kunnen worden in 1 kennismanagementsysteem. Dit is geen database die na afronding van een ' project nog gevuld moet worden met informatie. Dit systeem ondersteund ondersteunt de samenwerking tussen medewerkers en faciliteert een kennisstroom.   Medewerkers staan via communicatiestromen (door het systeem mogelijk gemaakt) direct in contact met elkaar. Gelijktijdig wordt wordt deze kennis-informatie vastgelegd binnen de organisatie en geborgd, en wordt ervoor gezorgd dat deze informatie voor meerdere mensen binnen de orginisatie beschikbaar is> Collaborationmgt met behulp van sociale media. Ofwel: van kennismanagement naar samenwerkingsmanagement met behulp van sociale media.

Kenniswerk in (kennisintensieve) organisaties (feiten).   40% van het werk in organisaties is ‘kenniswerk’  In Nederland bestaat ongeveer 50%van het werk uit werkzaamheden die niet in een bureaucratie of een gestandaardiseerd processchema te vatten zijn. Sociale mediatoepassingen kunnen organisaties helpen om kennismanagement te stroomlijnen 40% van het werk in organisaties is ‘kenniswerk’  Vertellen: in kennisintensieve organisaties ligt dat percentage nog hoger. Kenniswerk in (kennisintensieve) organisatie (feiten) Uit onderzoek van McKinsey blijkt namelijk dat zo’n 40% van het werk in organisaties “kenniswerk” is, ofwel, werk dat helemaal afhankelijk is van het inschattingsvermogen, de kennis, kunde, creativiteit en ervaring van kenniswerkers En dat betekent dat in Nederland zo’n beetje de helft van het werk bestaat uit werkzaamheden die niet in een bureaucratie of een gestandaardiseerd processchema te vatten zijn. Voordelen van sociale media voor organisaties (intern) Het gaat hierbij veel meer om het helpen om potentiële gesprekspartners in de organisatie met elkaar in contact te brengen, het faciliteren van betekenisvolle gesprekken.waardoor kennis, ervaring en creativiteit tot leven komen en door de organisatie gaan stromen. Bronnen: - onderzoek McKinsey - Winkwaves, whitepaper

Organisaties en sociale media Sociale media binnen organisaties: Veelal nog in expirimentele fase Vooral van waarde als ze de kenniswerker ondersteunen.  Met inzet van sociale media kan de organisatie: Efficiënter te werken Een hogere kwaliteit te leveren Innovatie tot leven te brengen   Aandachtspunt is wel dat de focus met name moet liggen op de menselijke en sociale aspecten. De techniek is een hulpmiddel. Omdat sneller mensen gevonden kunnen worden om elkaars problemen te helpen oplossen   Omdat mensen elkaar potentiëel gaan versterken en helpen te verbeteren Omdat de creativiteit van het individu verbonden kan worden met de ervaring en uitvoeringskracht van de groep. Bron: Winkwaves, whitepaper

Onze organisaties Nuon Weblogs Het financieele dagblad Twitter   Het financieele dagblad Twitter LinkedIn  Reed Business Intranet 2.0 Instant messaging

Vragen?