De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Regeldruk en Gezond werken in de zorg

Verwante presentaties


Presentatie over: "Regeldruk en Gezond werken in de zorg"— Transcript van de presentatie:

1 Regeldruk en Gezond werken in de zorg
9 juli 2019, Driebergen

2 Programma Kennissessie Regeldruk
14.00 Welkom 14.10 Onderzoeksresultaten Regeldruk en Gezondheid van zorgmedewerkers 14.30 Praktijkcase: Aanpak regeldruk bij het Diakonessenhuis 15.15 Pauze 15.30 Praktijkcase: Aanpak regeldruk bij Dichterbij 16.15 Dilemma’s rond regeldruk 16.30 Afsluiting en borrel

3 Onderzoeksresultaten Regeldruk en Gezondheid van zorgmedewerkers
Dr. Babette Bronkhorst, Stichting IZZ

4 Wat is regeldruk? Regeldruk = de ervaren druk die voortkomt uit de stapeling van administratie, overbodige bureaucratie en procedures die niet bijdragen aan het doel van inzicht in zorg en verantwoording over daaraan besteed geld  Regeldruk is subjectief Regeldruk is een vorm van werkdruk Regeldruk bestaat uit twee aspecten: Gebrek aan functionaliteit van regels en administratie Nalevingslast van regels en administratie Bronnen: (Ont)regel de Zorg. (2019). Achtergrond ORDZ. [ Geraadpleegd op Van Loon, N.M., Leisink, P.L.M., Knies, E. & Brewer, G.A. (2016). Red Tape: Developing and Validating a New Job-Centered Measure. Public Administration Review, 76(4),

5 Hoeveel regeldruk wordt er ervaren in de zorg?
20-30 procent van de zorgmedewerkers ervaart gebrek aan functionaliteit (4,9 op schaal van 1- 10) 60-70 procent van de zorgmedewerkers ervaart nalevingslast (7,2 op een schaal van 1-10) Regeldruk is het hoogst: In de GGZ branche Onder artsen/medisch specialisten, begeleiders/hulpverleners, psychologen/therapeuten, paramedici Onder zorgmedewerkers met veel ervaring en een groot, vast arbeidscontract (> 29 uur)  In teams die <1 jaar zelfsturend werken Bron: Monitor Gezond werken in de zorg 2018 van Stichting IZZ.

6 Het Regeldrukkwadrant
Hoog gebrek aan functionaliteit (> 5,5 score) De combinatie van de twee aspecten ‘gebrek aan functionaliteit’ en ‘nalevingslast’ leveren 4 groepen medewerkers op: Onnodige bureaucratie: regels en administratie zijn nutteloos en kosten te veel tijd Onnodige administratie: regels en administratie zijn nutteloos, maar kosten niet te veel tijd Noodzakelijke bureaucratie: regels en administratie zijn nuttig, maar kosten te veel tijd Noodzakelijke administratie: regels en administratie zijn nuttig en kosten niet te veel tijd De meeste zorgmedewerkers bevinden zich in de groep noodzakelijke bureaucratie (49,1%) 1. Onnodige bureaucratie (26,7%) 2. Onnodige administratie (2,5%) 3. Noodzakelijke bureaucratie (49,1%) 4. Noodzakelijke administratie (21,6%) Hoge nalevingslast (> 5,5 score) Lage nalevingslast (< 5,5 score) Laag gebrek aan functionaliteit (< 5,5 score) Bron: Monitor Gezond werken in de zorg 2018 van Stichting IZZ. N = Kwadrant op basis van: Van Loon, N.M., Leisink, P.L.M., Knies, E. & Brewer, G.A. (2016). Red Tape: Developing and Validating a New Job-Centered Measure. Public Administration Review, 76(4),

7 Regeldruk en gezondheid van zorgmedewerkers
Zorgmedewerkers in de groep onnodige bureaucratie:  Hebben een hoger werkgerelateerd verzuim en gebruiken meer psychische zorg  Zijn meer lichamelijk en geestelijk uitgeput  Zijn minder bevlogen en hebben een hogere verloopintentie Bron: Monitor Gezond werken in de zorg 2018 van Stichting IZZ.

8 Het regeldrukkwadrant en gezondheid/welzijn
Groot gebrek aan functionaliteit = Lagere bevlogenheid Hogere verloopintentie Nalevingslast is het meest bepalend voor gezondheidsuitkomsten: Lichamelijke en geestelijke uitputting Verzuim Zorggebruik Gebrek aan functionaliteit is het meest bepalend voor welzijnsuitkomsten: Bevlogenheid Verloopintentie 1. Onnodige bureaucratie (26,7%) 2. Onnodige administratie (2,5%) 3. Noodzakelijke bureaucratie (49,1%) 4. Noodzakelijke administratie (21,6%) Hoge nalevingslast = Meer uitputting Hoger verzuim Hoger zorggebruik Bron: Monitor Gezond werken in de zorg 2018 van Stichting IZZ.

9 Gezond en veilig organisatieklimaat en regeldruk
In organisaties met een gezond en veilig organisatieklimaat ervaren de medewerkers veel aandacht en prioriteit voor de gezondheid, veiligheid en het welzijn van medewerkers Zorgmedewerkers die werken binnen een organisatie met een gezond en veilig organisatieklimaat ervaren minder regeldruk  vooral een belangrijke voorspeller van gebrek aan functionaliteit Regressieanalyses gecontroleerd voor verschillen in geslacht, leeftijd, omvang arbeidscontract, direct contact met patiënten/cliënten, leidinggevende functie, werkzaam in zelfsturend team n =

10 Gezondheidswinst is dus mogelijk!
Wanneer zorgmedewerkers verschuiven van de groep onnodige bureaucratie naar de groep noodzakelijke administratie, kan dat de volgende gezondheidswinst opleveren voor medewerkers en organisaties: 26,7% minder lichamelijke uitputting 36,5% minder emotionele uitputting 24,6% minder verloopintentie 10,5% meer bevlogenheid 47,8% minder werkgerelateerd verzuim 54,5% minder werkgerelateerd zorggebruik voor psychische klachten Hoog gebrek aan functionaliteit (> 5,5 score) 1. Onnodige bureaucratie (26,7%) 2. Onnodige administratie (2,5%) 3. Noodzakelijke bureaucratie (49,1%) 4. Noodzakelijke administratie (21,6%) Hoge nalevingslast (> 5,5 score) Lage nalevingslast (< 5,5 score) Laag gebrek aan functionaliteit (< 5,5 score) Bron: Monitor Gezond werken in de zorg 2018 van Stichting IZZ.

11 Gebrek aan functionaliteit
Waar te beginnen? Regeldruk Meer dan ideeën door zorgmedewerkers aangedragen in de Monitor Gezond werken in de zorg IZZ Ledenpanel regeldruk  ideeën zijn beoordeeld door 800 mensen in en rond de zorg Ideeën zijn terug te voeren op 5 oplossingsrichtingen: Waarom registeren we überhaupt? Voor wie registreren we dit? Wat registreren we precies? Wie moet dit registeren? Hoe registreren we dit? Gebrek aan functionaliteit Waarom registreren? Cultuur en vertrouwen in zorgmedewerkers Voor wie registreren? Rol van niet-zorgorganisaties (verzekeraar, zorgkantoor, gemeente, inspectie, toezicht, etc.) Nalevingslast Wie registreert? Hoeveelheid en soort medewerkers Wat registreren? Hoeveelheid en soort regels en administratie Hoe registreren? ICT, techniek en voorzieningen Bron: Monitor Gezond werken in de zorg 2018 en Ledenpanel Regeldruk van Stichting IZZ.

12 Afsluiting Meer informatie over regeldruk en gezond werken in de zorg:
 Online (routekaart, whitepaper, zorgsucessen) Stichting IZZ - Team Gezond werken in de zorg Marc Spoek Babette Bronkhorst Canan Coban Martijn Venus Karin van Norel Cynthia van Wachem


Download ppt "Regeldruk en Gezond werken in de zorg"

Verwante presentaties


Ads door Google