BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN 2005-2006 Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Advertisements

Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Strategisch HRM-plan Brussel, 28 september 2012 Jessy Van Dousselaere.
netwerk organisatiebeheersing
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Administratie Personeelsontwikkeling Seminarie voor topambtenaren “Bouwen aan Vertrouwen”  april te Brugge (Sofitel)  alle leidend-ambtenaren.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Thema's in de ontwerp beleidsbrief Ambtenarenzaken 2002 Beleidsprioriteiten 2002 Ambtenarenzaken Ontwerp.
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
6 pijlers van de code in beeld
Agentschap voor Natuur en Bos
1. 2 Een blik terug Een blik vooruit Netwerk Organisatiebeheersing 31 maart 2009.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Netwerk Kwaliteit in de Vlaamse Overheid. Beleidsinitiatieven Nota Vlaamse Regering van 1 juli Integriteitsbeleid.
MVO en public relations
Kwaliteit van toetsen buiten kijf
Opleiden van medewerkers
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Slagkracht met kwaliteit
Operatie Tychon. Tychon Historie Negatief satisfactieonderzoek Minder van bovenaf sturend FBB meer coachend DPM Decentraal Personeels Management -Methoden.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 P&O-prioriteiten 2005 Respons : 22 op 39 entiteiten, of 56,5%
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
De case Oostkamp.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AZF/APO/HRM/CDC/IntroP3 HRM Netwerk 27MAY05 1 Informatie proces- en personeelsplanning  bevraging stand van zaken.
“Bouwen aan Vertrouwen”
H2 Organisatiestructuur
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
HR NETWERK 30 JANUARI 2015 De beleidsnota Bestuurszaken doorgelicht Uitdagingen voor HR.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
Betrokkenheid departementen en VOI bij P&O-beleid participatie/inspraak in de besluitvorming via vertegenwoordiging in “verruimde” PIWP actieve deelname.
Vlaanderen geeft het voorbeeld Beleidsaccenten Emancipatiezaken Ingrid Pelssers.
Interne kwaliteitszorg NVAO
HMR netwerk Beleidsnota Bestuurszaken Eerste aanzet P&O-projecten.
Integriteit en Preventie: leidinggevenden in de hoofdrol
Rekenkameronderzoek naar integriteit: een balanceernummer Ellen van Schoten Secretaris Algemene Rekenkamer Seminar Integriteit Rekenkamer Rotterdam.
Lekker kopje welzijn en integriteit Donderdag 15 oktober 2015
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
1 Het GELIJKEKANSENBELEID VAN DE VLAAMSE OVERHEID EN VAN DE KULEUVEN: EEN VERGELIJKING Werkgroep Vrouw en universiteit, 4 maart 2005 Annie Hondeghem Instituut.
Dany Cottyn Brugge P r o j e c t o n t w i k k e l a a r E A D.
Wat met integriteit in een veranderende Vlaamse overheid? Josefien De Wachter - AgO Kristien Verbraeken - AgO Dieter Vanhee - DKB 26 mei 2015.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Multi-disciplinaire invoering e-HRM Een case Jacques J.A. Hylkema Arnout Esser.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Organogram gemeente Bunnik
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal Sociaal Beleid.
Organogram gemeente Bunnik
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
EEN SAMENVATTING VAN DE AANBEVELINGEN
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
De NWOW, de OISZ engageren zich !
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Organogram gemeente Bunnik
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Transcript van de presentatie:

BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken

1. Kwaliteitsvolle overheid versterkt economische slagkracht Vlaanderen investeren in dienstverlening aan burgers en ondernemingen modern personeelsbeleid: “de juiste persoon op de juiste plaats” cultuur van samenwerking, vrijheid en verantwoordelijkheid tussen politiek en administratie

2. BBB: van structuur naar cultuur (a) de BBB-structuur is klaar  herstructurering van de Vlaamse administratie  herdenken van bepaalde beheersmechanismen  statutaire en juridische hervorming

2. BBB: van structuur naar cultuur (b) culturele verankering van BBB  overkoepelend veranderingsmanagement rond ‘voortdurend verbeteren’, ‘klantgerichtheid’, ‘samenwerken’ en ‘betrouwbaarheid’  stimuleren van kennisdeling  iedereen betrokken: PRO 2006

2. BBB: van structuur naar cultuur (c) beheersovereenkomst als sturingsinstrument  handleiding voor de opmaak van een BO  generieke elementen: horizontaal beleid  ondersteunende cel beheersovereenkomsten algemene infoverspreiding, optimaliseren handleiding, uitbouwen netwerk BO, aanbieden interne consultancy,…

3. Kwaliteit (a) stimuleren gebruikersbevragingen & uittesten Vlaamse vertrouwensbarometer waardencharter & dienstverleningscharter managementontwikkeling & coaching  stimuleren kwaliteit van het leidinggeven en samenwerking  ondersteunen van de ontwikkeling van managers in functie  coachen van medewerkers met managementpotentieel

3. Kwaliteit (b) innovatieprijs ondersteuningsaanbod voor interne kwaliteitszorg & stimuleren kwaliteitslabels koepelsite kwaliteitszorg

4. Integriteitszorg & deugdelijk bestuur (a) eerste uitwerkingen integriteitsbeleid  bescherming klokkenluiders  verankering van waarden in personeelsbeleid  aandacht voor integriteit: via informatie & communicatie en via vorming & discussie

4. Integriteitszorg & deugdelijk bestuur (b) overlegcommissie & coördinator vertrouwenspersonen algemene deontologische code vorming

4. Integriteitszorg & deugdelijk bestuur (c) deugdelijk bestuur in de Vlaamse overheid  oprichting task force deugdelijk bestuur  transparantie inzake de financiële vergoedingen van de topambtenaren van de Vlaamse overheid

5. De Vlaamse overheid als moderne werkgever (a) HRM  een eengemaakt statuut  evaluatie en bijsturing PLOEG  bevorderen interne mobiliteit en herplaatsing  sociaal overleg op basis van partnerschap

5. De Vlaamse overheid als moderne werkgever (b) emancipatiebeleid en kansengroepen  monitoring van kansengroepen: vrijwillige registratie en streefcijfers  personen met een handicap: rendements- ondersteuning en arbeidspostaanpassingen  evenwicht tussen m/v in midden- en topkader

5. De Vlaamse overheid als moderne werkgever (c)  10 jaar OSGW-beleid: “van ongewenst gedrag tot positief arbeidsklimaat”  beschikbaarheid van doventolken  evaluatie stage- en werkervaringsplaatsen  startbanen

6. Facilitair management & gebouwen (a) gebouwen- en kantorenbeleid  uitvoering huisvestingsstrategie en HMP  een zuinig en milieubewust energiebeleid  integrale toegankelijkheid van gebouwen voor personen met een handicap

6. Facilitair management & gebouwen (b) facilitair management  een milieuvriendelijk en doelmatig beheerd wagenpark  een milieubewust afval- en aankoopbeleid  een ethisch bewust facilitair management  een zuinig, efficiënt en doelmatig facilitair management

6. Facilitair management & gebouwen (c) het bouwmeesterschap  zorgzame projectvoorbereiding en initiërend onderzoek  samenwerking tussen overheid en privé  publieke toegankelijkheid en integrale kwaliteit

7. ICT continue evaluatie en verbetering van de ICT- omgeving  uitbreiding telewerken en thuiswerken  voorbereiden nieuw dienstverleningscontract  structurele archiveringsoplossing BBB: autonomie vs. eenheid & samenhang

8. Invulling en vrijwaring van de Vlaamse bevoegdheden autonomie in bestuurszaken (BWHI)  zelfstandig bepalen van het administratief en geldelijk statuut van het personeel  uitbouw eigen statutaire wervingscapaciteit nieuwe eedformule overheidsmedewerkers