Stap 2: de basistekst Titel boek: Twitter op je werk~ social media voor interne communicatie Titel hoofdstuk: Nettiquette, codes en gezond verstand Auteur:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Wet meldcode van kracht!
Workshop Implementatie Arbo Catalogus SW
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
vrijheid van meningsuiting
In samenwerking met 13 maart 2014.
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Kinderen online.
Workshop Taalscholing op de werkvloer
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Workshop Hoe manage je een goede reputatie? Leusden, 27 maart 2014 Landelijke bijeenkomst bdKO.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
…in goede en kwade dagen De zakelijke kanten van een romantisch partnerschap: corruptie vermijden en aanpakken.
 Themadag Onderzoek 2010 Mark JulsingMark Julsing 28/7/14  Ben Baarda 1 Workshop Mark Julsing Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam.
Sociale media en integriteit Tim Vanheers / integriteitsdag 10 april 2014.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Marco Leeuwerink Politie Hollands Midden Openbaar of gesloten?
Plan van aanpak asbestbrand
Social Media.
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Workshop ‘Op weg naar een actief leeftijdbewust personeelsbeleid’
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
College 4 Bedrijfscodes.
Tips voor de blogger in spé.
Communicatie in organisaties
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Strategische communciatie in organisaties
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
B1 – CROSS CHANNEL: OFFLINE NAAR ONLINE Blog presentatie gemaakt door: Guus Vonk E-Marketing & Social Media Sayna de Voogd.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Social media presentatie
Online marketing Expert (in een week)
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Social media.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Mediawijsheid competentie:
Flexibiliteit als activiteit
Media is er altijd en overal
Media is er altijd en overal
Politie Hollands Midden
Mediawijsheid competentie:
Media is er altijd en overal
Sociale media Door liam van den ende.
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
VAN MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Korte inleiding + inhoudt
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Stap 2: de basistekst Titel boek: Twitter op je werk~ social media voor interne communicatie Titel hoofdstuk: Nettiquette, codes en gezond verstand Auteur: Huib Koeleman Delameilleure Roos 1BaTP A2 thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

Inhoudstabel Zijn er regels nodig bij social mediagebruik? Enkele voorbeelden van (spel)regels Stappen die bedrijven/organisaties kunnen zetten Stappen om regels op te stellen Bronnenlijst Delameilleure Roos 1BaTP A2 thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

1)Zijn er regels nodig bij social mediagebruik? PRO CONTRA Juridische problemen voor organisaties voorkomen. Zorgen dat de reputatie van de organisatie niet besmeurd wordt. Medewerkers tegen zichzelf beschermen. beperkte vrijheid door regels vrijheid transparantie van social media Tijdverspilling Leidt tot minder gebruik van social media. regels meer zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid Delameilleure Roos 1BaTP A2 thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

2)Enkele voorbeelden van (spel)regels Coca Cola (als één van de eersten): ‘Have fun, be smart.’ Google: ‘Don’t be stupid.’ Basisregels in Nederland: ‘Denk na over je social mediagedrag.’ en ‘Doe geen dingen die het bedrijf kunnen schaden.’ De Voorlichtingsraad van de Rijksoverheid (VoRa) vindt regels niet belangrijk. geen verschil tussen offline media en online communicatie Delameilleure Roos 1BaTP A2 thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

3)Stappen die bedrijven/organisaties kunnen zetten 1. Verschil maken tussen groepen twitteraars binnen bedrijf/organisatie: functionele twitteraars (managers en woordvoerders, communicatie woordvoerders…) vs. overige werknemers 2. Welke social media en internettoepassingen mogen werknemers gebruiken? 3. Bespreken van de do’s en dont’s Delameilleure Roos 1BaTP A2 thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

3)Stappen die bedrijven/organisaties kunnen zetten . 4. Certificeren 3. Code voor medewerkers 2. Afspraken over gebruik internet voor medewerkers 1. Sites en social media beschikbaar stellen voor medewerkers Bron: Koeleman, 2011 Delameilleure Roos 1BaTP A2 thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

4) Stappen om regels op te stellen 1. Check: - waarvoor is de nettiquette bedoeld? - voor wie is de nettiquette van toepassing? - enkel voor intern of ook voor extern getweet? 2. Uitgangspunt: - Welke regels heeft het bedrijf al? - meerwaarde van sommige regels? basis gevormd door kernwaarden bedrijf 3. Niveaus: spelregels voor computergebruik op werk of specifieke regels voor communicatiespecialisten? Delameilleure Roos 1BaTP A2 thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

4) Stappen om regels op te stellen 4. voorbeelden: inspiratie halen uit codes van andere bedrijven 5. Concept nettiquette opstellen !Workshops kunnen handig zijn om medewerkers op de gevaren van social media te wijzen! Delameilleure Roos 1BaTP A2 thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

5) Bronnenlijst •Koeleman, H.(2011), Twitteren op je werk: social media voor interne communicatie. Nettiquette, codes en gezond verstand. Deventer: Kluwer Delameilleure Roos 1BaTP A2 thema: interne communicatie stap 2: De basistekst