In de Vlaamse gemeenten Interne Communicatie In de Vlaamse gemeenten
Het onderzoek samenwerking VVSG & IMB kwantitatief 308 Vlaamse gemeenten (respons 208)
Indicatoren budget personeel/verantwoordelijke andere
Budget 4 gemeenten voorzien apart budget vroegere onderzoeken: Meta Comm: 15% van de Vlaamse gemeenten 27% van de Vlaamse gemeenten (interne & externe communicatie) groter budget voor externe communicatie
Verantwoordelijke secretarissen diensthoofden personeel (deeltijds/voltijds) vooral voor externe communicatie
Andere indicatoren communicatieplan beleidsnota doorlichting
Wijze 1 richting van de gecommuniceerde boodschap topdown-communicatie: organisatie en beleidsbeslissingen verantwoorden. bottom-up-communicatie: beoordelen goed/fout. horizontale communicatie: communicatiestoornissen in verticale lijnen voorkomen.
Wijze 2 Wijze 3 gebaseerd op communicatiekanalen formele / informele kanalen onderscheid tussen communicatiekanalen schriftelijk / mondeling
Bronnen ERNST, M. (1995), ‘Interne communicatie in de Vlaamse lokale besturen: tussen mode en modus’, in: De Gemeente, Brusssel: VVSG, 95/12: p. 563-566. THEVISSEN, F. (1989), Marketing-communicatie van de Vlaamse steden en gemeenten, Brussel: VUB, 13p. VCOB (1992), Gegevens van het onderzoek naar de interne communicatie in de Vlaamse lokale besturen, Leuven: VCOB.