Avans Hogeschool Breda Fysiotherapie Stag oriëntatie - Stijn Mentzel Stagebegeleider: René Teunissen
Algemeen Visie Avans Structuur Avans Docenten benaderen Activiteiten docent in opleiding Terugkoppeling competenties Goede eigenschappen docent Leerdoelen
I. Onderwijsvisie Avans Complete onderwijsvisie (LVF Stijn Mentzel) Kernwoorden Samenwerken Delen en creëren van kennis Talent ontwikkelen Richten op de maatschappij Beroeps georiënteerd De docent- en studentactiviteiten van deze les richting zich met name op de aspecten samenwerken, delen en creëren van kennis en richten op de maatschappij. Door zowel de interactie van de docent met de studenten als de studenten onderling staat samenwerken centraal in deze les. Door deze samenwerkingen wordt kennis en inzichten gedeeld en bedenken (creëren) studenten de beste bewegingen om spieren palpabel te maken. Doordat de les zich afspeelt in een praktijksetting richt de les zich op de situatie die de fysiotherapeut heeft in de maatschappij. Zelf vindt ik de onderwijsvisie van Avans interessant en passend bij deze tijd. De fysiotherapeut werkt tegenwoordig steeds vaker in een team (gezondheidscentrums). Tevens werken ze via EBP (Evidence Based Practice), hier past innoveren, delen en creëren goed bij. Daarnaast is de fysiotherapeut voor de mensen patiënten ook een vertrouwens persoon, waarbij zijn maatschappelijk rol niet mag worden onderbelicht.
II. Organisatiestructuur Avans Hoofddirecteur AGZ 2 adjunct-directeuren Studentendecaan Examen-, onderwijs-, opleidingscommisies Variërende diensten (ICT, studiesecretariaat ect.) Communicatie Kernteams Gebruikelijke methodes (e-mail, BB, ect.) Er is een hoofd directeur van de afdeling Algemene Gezondheidszorg (AGZ), hieronder zijn twee adjunct directeuren. Er is een studentendecaan, vele docenten en medewerkers variërend van IT tot internationalisering. Elke leerjaar heeft een kernteam waarin agenda punten worden besproken en gediscussieerd wordt over mogelijke problemen bij hun leerjaar. Tevens zijn er examen,onderwijs en opleidingscommissies. Communicatie onderling verloopt via e-mail, vergaderingen (voornamelijk op donderdagochtend), telefoon, blackboard en direct contact.
III. Docenten benaderen/ informatie inwinnen Persoonlijk gesprek E-mail Telefoon Informeren bij docenten Stagebegeleider Kernteams bijwonen
IV. Activiteiten Docent in opleiding Gegeven lessen VH lessen IAV lessen OWL lessen LP 04 (training en diëtiek) Lesdoelen Docent instructies Begeleiding trainingsprogramma’s
IV. Activiteiten (2) Docenten helpen Literatuur onderzoek PowerPoint Samen lesgeven Opdrachten Case study stage Antwerpen
V. Competentie gericht Voornamelijk Volgend blok Samenwerken in team Signaleren en integreren Ontwikkelen van onderwijs Professionaliseren van eigen handelen Volgend blok Beoordelen Begeleiden Voornamelijk Samenwerken in teams (samen lesgeven, overleg opdrachten bedenken VH, kernteams bijwonen, examencommissie bijwonen) Signaleren en integreren (Smartboard, literatuur opzoeken) Ontwikkelen van onderwijs (literatuur opzoeken, lesdoelen formuleren, docent instructies) Professionaliseren van eigen handelen (lessen geven en aanpassen adhv feedback, bekend worden organisatie structuur) Nog niet Beoordelen (tentamen reviewen, feedback lesdoelen LP 04) Begeleiden (case study stage Antwerpen, SB gesprek, begeleiden trainingsprogramma’s)
VI. goede eigenschappen docent Humor Boven de stof Duidelijk uitleg Interactief lesgeven Praktijk gericht Structuur
VII. Leerdoelen korte termijn Professionaliseren van eigen handelen Boven de stof staan Duidelijk uitleg Praktijk voorbeelden gebruiken Structuur
Stage oriëntatie Avans Vragen?