Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek
Inleiding Nieuwe technologieën nieuwe mogelijk- heden bij leren: persoonlijke ervaring interactiviteit, zelftesten,... virtuele experimenten
Een leeromgeving ontwikkelen die: Globale doelstelling geschikt is voor gespecialiseerde studies nieuwe mogelijkheden benut flexibel, optimaal (her)gebruik toelaat Vereisten: flexibel niveau van diepgang aanpasbaar aan specifieke eisen doelgroep thematisch-gestuurde aanpak
Gedistribueerde ontwikkeling Waarom? –Gedistribueerde inspanning –Verschillende expertise kwaliteit Internet ? Partners?
Gedistribueerde ontwikkeling Akoestiek Win win filosofie Hoge kwaliteit
Draaiboek: –look en feel tip Vereisten
illustratie Vereisten Draaiboek: –look en feel
zelf test Vereisten Draaiboek: –look en feel
–gebruikte technologieën wijd verspreid internet & CD-rom Vereisten Draaiboek –look en feel html & Java
–didactische principes Vereisten Draaiboek –look en feel –gebruikte technologieën flexibel niveau van diepgang niveau 1 algemene achtergrond niveau 2 praktische toepassingen niveau 3 gedetailleerde studie
Review –waakt over navolging draaiboek –waarborgt hoge kwaliteit Vereisten Draaiboek –look en feel –gebruikte technologieën –didactische principes
WetenschapsmuseumAkoestiek
centrale site voor ontwikkeld materiaal Wetenschapsmuseum thematisch gestructureerd geen cursus structuur
Wetenschapsmuseum gids centrale site voor ontwikkeld materiaal thematisch gestructureerd geen cursus structuur
Gids Java-applet intelligente browser Wat? cursus geluidhinder cursus bouwakoestiek definitie illustratie zelf test toepassing illustratie toepassing definitie case study Inleidend voorbeeld zelf test case study experiment
Conclusies & toekomst “gedistribueerd museum met gids” –flexibel en economisch –ondersteunt/bevordert verschillende didactische werkvormen toekomst –verder uitbouwen wetenschapsmuseum –nieuwe functionaleiten in gids (database,…) –uitbouwen samenwerkingsnetwerk