Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
BattleBots The school battle.
Welkom.
Netwerkbijeenkomst Taal VMBO
Les 7: het voorbereiden van een les
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Evaluatie van vaardigheden
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Barbara Axters en Kaat De Strooper
6 november 2012 Leerlijnen Evaluatie: basis - verdieping.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS VAKGROEPWERKING
Evaluatie Leerlijnen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Vaco’s
Bijeenkomst September 2015
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Experten in de derde graad Proefproject
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Presentatie EduCheck SOML
Vaco’s
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Interactief oefenen, formatief toetsen
taal speelt een rol in alle vakken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
OGI Een datamuur in de klas.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Cijferloos lesgeven bij talen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie Barbara Axters

Netwerken Vakcollega’s school, collega’s andere vakken (JAL), hogere jaren, bedrijfsleven, collega’s andere scholen

Doel? Gesprek over: Samenwerking Implementatie nieuwe leerplannen + gebruik materiaal nascholing: ervaringen? Handboeken: waar vind je goed materiaal, waar schieten ze tekort? Doelen die moeilijk te bereiken zijn Evaluatie: aanpak Samenwerking Ondersteuning voor leraren die dit voor het eerst geven + van elkaar Cursusmateriaal uitwisselen rond thema’s of leerplandoelen Eventueel uitwerking thema’s om te delen: taakverdeling Buddy’s

Nieuwe leerplannen - nascholing Feedback?

Handboek of eigen cursus? tso

Handboek in de maak De ruim 40 werkwijzers zijn altijd en overal inzetbaar, thuis en in de klas, bij eigen lesmateriaal en als fundament van een methode. Dankzij hun uiterst inzichtelijke zoekstructuur en opbouw ontsluiten ze snel en gericht de meest essentiële aspecten van communicatieve vaardigheden én zakelijke communicatie: taaltaken organiseren; informatie verwerven en verwerken; het communicatieschema en soorten communicatie; strategieën voor receptieve en productieve vaardigheden; schrijf- en spreekkaders voor tientallen communicatieve situaties; OVUR-stappenplannen voor concrete vaardigheidsopdrachten; spelling en taal, met extra aandacht voor de NBN-normen en taalzorg. De praktijkgerichte werkwijzers bieden bovendien de mogelijkheid om een individueel vaardigheidstraject (op basis van evaluatiecriteria) in kaart te brengen.   Vaardig – werkwijzers (zakelijke) communicatie houdt in het bijzonder rekening met de leerplannen voor tso (3de graad) en bso (2de en 3de g

Leerplandoelen Bekijk het leerplan voor (een van je) doelgroep(en) Welke doelen vind je moeilijk te bereiken? Voor welke doelen vond je mooi materiaal in je handboek? Voor welke doelen heb je zelf goed materiaal gemaakt?

Krachtige leeromgeving Schep tijdens je lessen lees- en schrijfsituaties die ten dienste staan van je vak. Kies voor een rijk assortiment aan teksten, documenten en andere informatiebronnen (tabellen, grafieken, schema’s …)

Krachtige leeromgeving Koppel het lezen en schrijven aan een uitdagend en levensecht doel dat het lezen en schrijven noodzakelijk en motiverend maakt.

Krachtige leeromgeving Geef hulpmiddelen bij het lezen en schrijven: verhelderende afbeeldingen, een inhoudelijk schrijfkader, een voorgestructureerd schema of een tabel die het lezen richten …

Krachtige leeromgeving Zet leerlingen samen aan het werk zodat ze met en van elkaar kunnen leren. Bevorder de samenwerking door een goede werkvorm, taakverdeling en timing van de opdracht

Krachtige leeromgeving Ondersteun de leerlingen voor en tijdens de lees- en schrijfopdrachten. Besteed na de opdracht niet alleen aandacht aan het lees- of schrijfproduct, maar ook aan de manier waarop leerlingen tot dat product zijn gekomen.

Evaluatie - aanpak

Evalueren om te leren Formatief – summatief Proces en product Assessment-effecten Feedback! Proces Zelfregulering Persoonlijk Uitbreiding/ verdieping

Punten toekennen Klasgemiddelde = demotiverend! Criteriumgericht: op basis van behaalde leerdoelen Leerlinggericht: groei van de leerling

Hoe gebeurt het nu? Proefwerk Dagwerk Permanente evaluatie Gespreide evaluatie Proces – product Basis – uitbreiding en verdieping Leren leren Feedback Attitudes evalueren

Droomscenario evaluatie voor Nederlands?

Schrijfkaders, ondersteunende schema’s, verbeterschema’s

Assessmentleren Groei bijhouden?

Differentiatie binnen je vak?

Ondersteuning bieden aan elkaar nieuwe leraren

Cursusmateriaal – goede praktijkvoorbeelden?

Wat hebben we nog tekort?

Taakverdeling?